:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Portrait of a Young Woman

Ask anything

  • Laura Dekker asked

    Goedemiddag,

    Wat zijn de voorwaarden voor gebruik van beelden in jullie beeldbank? Dit i.v.m. een boek waarin we twee schilderijen uit jullie collectie zouden willen plaatsen.

    Met vriendelijke groet,
    Laura

  • Museum Boijmans Van Beuningen answered

    Beste Laura,

    Je kan een hoge resolutie afbeelding aanvragen voor je boek door de te mailen naar het e-mailadres op deze webpagina https://www.boijmans.nl/en/image-requests

    Groetjes,
    Gianni

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Portrait of a Young Woman
Material and technique Black and red chalk, framing lines with the pen in black ink, on white grounded parchment
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 162 mm
Width 110 mm
Artists Draughtsman: Hendrick Goltzius
Accession number MB 1739 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1605 -1610
Signature monogrammed 'HG' [ligature, partially cut off by the cadre line] (at lower right, in red chalk)
Watermark none
Condition surface dirt in the corners, the upper left corner undulating
Inscriptions 'o' (at lower left, in pencil), 'no 4 [originally 6] van goltius' (verso, centre, in pencil), '33/ 32/ f 10,-- / Gr 10.180' (verso, at lower left, in pencil)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance Valerius Röver (1686 1739), Delft, (†) inventory, Portfolio no. 33, p. 73, no. 32 (‘Een zeer schoon jong Meijsjes tronie, alsof het was van vlees en bloed, na t’ leeven extra konstig met rood en swart krijt op parkement getekent van Goltzius’)[UB Amsterdam, inv.nr. II A 173e]; Jonkheer Johann Goll van Franckenstein (1722-1785), Amsterdam (L.2987); his son Jonkheer Johan Goll van Franckenstein (1750-1821); his son Jonkheer Pieter Hendrick Goll van Franckenstein (1787-1832); his (†) sale, Amsterdam (De Vries et al.), 1 July 1883 sqq., album I, no. 7 (‘Hendrik Goltzius, Een Studiehoofd van een bevallig jong Meisje. Uitvoerig met rood en zwart krijt op pergament’, fl. 3.-, to Engelberts)[copy RKD]; F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht (L.1857); bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; in the museum since its foundation, 1849
Exhibitions The Hague 1952, no. 50; Rotterdam/Haarlem 1958, no. 54; Brussels/Hamburg 1961, no. 2; Paris/Rotterdam 2014, no. 80
Internal exhibitions Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Boijmans bij de Buren - Meesterlijk! (2019)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 317; cat. 1869, no. 187; cat. 1901, no. 243; Reznicek 1961, no. 373; Schapelhouman 1979, p. 71, n. 2; Filedt Kok 2004, p. 39
Material
Object
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Toen dit portret zich in de tekeningencollectie van Valerius Röver (1686-1739) bevond, noteerde deze Delftse verzamelaar: ‘een zeer schoon meysjes tronie, van vlees bloud na ’t leven, extra konstig met root en zwart krijt, op perkement getekent van Goltzius – om dit meysje hebbe veele vrijers gehad, als zijnde een juweel van Goltzius, en mij is van de beste Italiaanse Tekeningen daar voor gepresent, uit de Collectie van de Heren te Cate en Rutgers.’1 Dat de verzamelaars Lambert ten Kate (1674-1731) en Antoni Rutger (1695-1778) bereid zouden zijn geweest Italiaanse tekeningen te ruilen tegen dit portret, maakt duidelijk hoezeer Goltzius’ jonge vrouw met haar rode wangen en neergeslagen blik door achttiende-eeuwse collectioneurs werd gewaardeerd. Ongetwijfeld heeft dat te maken met de verfijnde tekenstijl in gekleurd krijt waarin Goltzius deze tekening uitvoerde en die aansloot bij de achttiende-eeuwse smaak. Hij tekende het vrouwenportret in dunne contourlijnen op een gladde ondergrond van gegrondeerd perkament. De wangen, lippen en halslijn hebben een poederige zachtheid doordat Goltzius daar het rode krijt doezelde.

In de negentiende eeuw stond de tekening te boek als een portret van Goltzius’ zuster Sophia, één van zijn twee jongere zusters.2 Haar geboortejaar is niet bekend, zij overleed tussen 1627 en 1633 in Alkmaar. In 1595 trouwde ze met de prentenontwerper en graveur Cornelis Jacobsz. Drebbel (1572-1633), die regelmatig voor Hendrick Goltzius prentenontwerpen graveerde.3 Of het hier werkelijk gaat om een portret van Sophia, is echter niet met zekerheid te zeggen. Reznicek dateerde de tekening na 1605 en toen was zij vermoedelijk al ouder dan de hier uitgebeelde vrouw.

Sophia’s naam is ook verbonden met het portret van een lezende jonge vrouw, uitgevoerd in metaalstift op een tafelet en daterend van omstreeks 1591.4 Ook in dit geval berust de identificatie met Sophia op overlevering – de tekening wordt in een veilingcatalogus uit 1778 een portret van Sophia genoemd – al is het door het onconventionele karakter van dit Berlijnse portret wel aannemelijk dat de lezende vrouw afkomstig is uit Goltzius’ familie of vriendenkring.5 Hetzelfde kan gezegd worden van dit Rotterdamse portret: door de neergeslagen blik is het eerder een studie van een vrouw uit Goltzius naaste omgeving dan een in opdracht gemaakt portret.

De tekening maakt deel uit van een groep portretten van jonge vrouwen in rood en zwart krijt, die volgens Reznicek in de jaren 1605-1610 ontstonden.6 Tot die groep behoren bijvoorbeeld ook de twee veel bekendere vrouwenportretten van Goltzius in het Amsterdams Historisch Museum, die in het verleden beschouwd werden als portretten van de dichteressen Anna Roemersdr. Visscher en Maria Tesselschade.7 Deze identificaties zijn waarschijnlijk afkomstig van de achttiende-eeuwse verzamelaar Cornelis Ploos van Amstel, maar sinds lange tijd worden beide voorstellingen betiteld als ‘portret van een jonge vrouw’. Nog zes andere vrouwenportretten kunnen tot deze groep gerekend worden. Geen van deze vrouwen kijkt de beschouwer recht aan: ze lezen, slaan hun blik neer of staren dromerig voor zich uit.8

Footnotes

1 Inventaris Valerius Röver 1732, UB A’dam (mss 11-17), ongepagineerde lijst van port. 33, p. 33; geciteerd door Filedt Kok 2004, p. 39, voor bron idem, p. 58 (n. 50).

2 cat. 1852, nr. 317 and cat. 1869, nr. 187, in beide catalogi als ‘Portret van Sophia Goltzius, zuster van den Schilder’.

3 Van Thiel-Stroman in Köhler/Biesboer 2006, p. 156.

4 Berlin, Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, inv.nr. KdZ 2308, Reznicek 1961, nr. 347.

5Schapelhouman in Amsterdam/New York/Toledo 2003, p. 160, nr. 52.

6 Schapelhouman 1979, p. 71.

7 Inv.nrs. A 10184 and A 10185, Schapelhouman 1979, pp. 70-71, nrs. 40-41; Reznicek 1961, nrs. 355-356.

8 Reznicek 1961, nrs. 357, 358, 368, 369, 370, 371.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Hendrick Goltzius

Brüggen 1558 - Haarlem 1617

Hendrik Goltzius was an engraver from Haarlem. In the beginning he mainly engraved works designed by other artists, but later also used his own designs....

Bekijk het volledige profiel