:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Herod's Feast and the Beheading of St John the Baptist in the Background

Herod's Feast and the Beheading of St John the Baptist in the Background

Anoniem (in 1610)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Herod's Feast and the Beheading of St John the Baptist in the Background
Material and technique Black chalk, pen and brush and two shades of brown ink, brown wash, framing lines in black chalk, partially cut off and partially laid down
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 239 mm
Width 415 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Studio: Frans Francken (I)
Accession number MB 1708 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in 1610
Signature '1610' dated (above the tower gate, in pen and brown ink)
Watermark Postal horn in a shield (48x45mm, on P4-5 from below, just below the centre, PP27/26/26mm; vV, 9P, fine, cropped folio) similar to Heawood 2643-2645 (doc. Antwerp 1603-1606) and to Briquet 7862 (Probably French, documented in Brabant 1593) ). The same type of watermark, but smaller (31x31mm), is found in a drawing by Paul Bril in the museum’s collection (inv. no. N 51), dated 1608, and in an anonymous drawing (inv. no. N 108, a cropped plano sheet). [AE] [for image click thumbnail above the 'zoom in' option]
Inscriptions 'Francken Franck' (at lower left, in pencil)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 297; cat. 1869, no. 167 (in both as Frans Francken de Jongere)
Material
Object
Technique
Double > Doubled > Adding and binding materials > General technique > Technique > Material and technique
Double > Doubled > Adding and binding materials > General technique > Technique > Material and technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

De werkplaats van Frans Francken I en II herhaalde veelvuldig bepaalde motieven en composities. Deze tekening, waarop Salomé met een partner danst op het feest van Herodes, terwijl Johannes de Doper in de achtergrond onthoofd wordt, is daar een goed voorbeeld van. Gezien de duidelijke sporen van slijtage en de opnieuw opgewerkte en gewassen delen, moet deze compositie binnen de werkplaats vaak als model zijn gebruikt.

Het is een typische Francken-compositie en zij komt met variaties voor in diverse schilderijen van de oudere en de jongere Frans Francken. Eén van die schilderijen is gesigneerd en gedateerd: ANO 1609/DOF FRANCK/IN ET F.1 Dit zou kunnen wijzen op een auteurschap van Frans Francken de oudere. DOF staat voor ‘de oudere Frans’,die in dat geval niet alleen de maker van het schilderij (F voor ‘fecit’) is, maar ook de bedenker (IN voor ‘invenit’) van de compositie is. Door de eigenhandige datering van de tekening, een jaar nà het schilderij, kan worden aangenomen dat deze naar het schilderij of naar een ander voorbeeld is gemaakt. De compositie van deze tekening wordt vrijwel letterlijk herhaald in een ander schilderij uit de werkplaats van Frans Francken de jongere, dat zich in 1923 op de kunstmarkt bevond.2

Footnotes

1 Vadodara, Indaia, Baroda Museum & Picture Gallery, inv. nr. 856. Härting 1989, nr. 94, als Frans Francken de Jongere. Foto RKD. Zowel Ursula Härting (e-mail correspondentie 2010) als Natasja Peeters (e-mail correspondentie 2011) beschouwen de tekening op basis van een foto eerder als afkomstig uit de werkplaats van Frans Francken II, met de kanttekening dat we nauwelijks bekend zijn met het late werk van Frans Francken I.

2 Veiling, Wenen (Dorotheum), 22 March 1923, nr. 157, ill.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist