:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
St Gummarus

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title St Gummarus
Material and technique Pen and brown ink, brown, red and blue wash
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 185 mm
Width 129 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Accession number MB 1446 (PK)
Credits Acquisition unknown, 1936
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1936
Creation date in circa 1520
Signature none
Watermark none (vV)
Inscriptions '114' (at upper centre, in pencil); coat of arms (at upper left), quartered: I and IV in argent a blue diagonal checker (Bavaria), II and III quartered: 1 and 4 in argent a climbing black lion, 2 and 3 in argent a red climbing lion (Hainout); coat of arms (at upper right), in a blue field three superimposed herrings to the left, with two stars in between (city of Enkhuizen); 'die stede van enchusen' (at centre right, in pen and brown ink); 'fonteyn' (at lower right, in pen and brown ink); coat of arms (at lower left), bisected: I. in argent a red Latin cross (Chapter of Saint Gammarus), II. in argent three red cheverons (city of Lierre); 'Sanctus. / gommarus' (on a banderol through the centre, in pen and brown ink); 'hertoch willen va beyeren' (at centre left, in pen and brown ink); '100' (verso, at lower right, in pencil)
Mark none
Provenance unknown, first recorded in the museum in 1952
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Schrickx 2012, p. 48
Material
Object
Technique
Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

De heilige Gummarus leefde aan het einde van de zevende en aan het begin van de achtste eeuw. Een levensbeschrijving die pas in het laatste kwart van de vijftiende eeuw op schrift is gesteld, vormt de belangrijkste bron over deze heilige.1 Volgens de legende was Gummarus van adellijke komaf geboren in het dorpje Emblem, nabij de Belgische stad Lier. Op jonge leeftijd verhuisde hij naar Metz. Daar diende hij onder Pepijn van Herstal, een machtige hofmeier (beheerder van de hofhouding) aan het Frankische hof. In deze stad trouwde Gummarus met een zekere Grimmara, die bekend stond om haar slechte en hardvochtige karakter. Op een zeker moment in zijn leven trok hij zich terug als kluizenaar op een plek waar zich nu Lier bevindt. Gummarus stierf volgens de overlevering op 11 oktober 714. Wat overgebleven is van zijn beenderen worden bewaard in de Sint-Gummaruskerk te Lier, die in 1517 werd voltooid.

Twee van de wonderen die Gummarus verrichtte, spelen een prominente rol in de iconografie van de heilige. Hij liet een gekapte boom weer aaneengroeien door middel van een riem; er ontsprong een waterbron op een plek die Gummarus met zijn staf aanwees. Vanwege het wonder met de boom wordt hij in het bijzonder aangeroepen voor het helen van allerhande breuken. In deze tekening wordt naar beide wonderen verwezen. Met zijn rechterhand omklemt Gummarus de boom, waaromheen een riem slingert. De put is schuin achter hem verbeeld en wordt nog eens nader geïdentificeerd door de inscriptie erboven.

Dankzij het wapen van Enkhuizen, dat rechtsboven is afgebeeld, kan deze tekening worden geassocieerd met die stad.2 In 1356 kregen de samengevoegde dorpen Gommerkarspel en Enkhuizen stadsrechten van graaf Willem V van Beieren, wiens wapenschild zich linksboven bevindt.3 Al vanaf de elfde eeuw had Gommerskarspel, dat in 1356 werd samengevoegd met Enkhuizen en stadsrechten kreeg, een parochiekerk die aan St. Gummarus gewijd was en ook de nieuwe kerk (de huidige Westerkerk), die daar in de twaalfde eeuw werd gebouwd, was aan deze heilige gewijd. Linksonder aan het uiteinde van een banderole hangt het wapenschild met de heraldiek van de stad Lier en het kapittel van St. Gummarus.4 De Enkhuizense parochie onderhield warme banden met de moederkerk in Lier en pelgrims reisden jaarlijks op de naamdag (11 oktober) af naar de Belgische stad.5

De functie van de tekening is onzeker. Wellicht was het bedoeld als ontwerp voor een glasvenster, zoals wel is gesuggereerd.6 Aangezien de voorstelling oogt als een ingekleurde houtsnede ligt het echter meer voor de hand dat de tekening afkomstig is uit een manuscript, zoals een wapenboek of een kroniek van Enkhuizen.7

Het ligt voor de hand te veronderstellen dat de tekenaar afkomstig was uit de omgeving van Enkhuizen en ook de tekenstijl wijst daarop. De robuuste figuur, diens houding en de brede plooival van zijn rok doen denken aan andere Noordhollandse kunstenaars, zoals de Meester van Alkmaar en Cornelis Anthonisz.8 Op basis daarvan kan de tekening rond 1520 en 1530 gedateerd worden.

Footnotes

1 Het leven zoals hier beschreven is gebaseerd op Schrickx 2012, pp. 40-41.

2 Indeling wapenschild: rechtsboven, in blauw drie haringen boven elkaar naar rechts gewend, vergezeld van twee sterren.

3 Indeling wapenschild: linksboven, gevierendeeld: I en IV in zilver, blauw diagonaal spits geruit (Van Beieren), II en III gevierendeeld: 1 en 4 in zilver een zwarte klimmende leeuw, 2 en 3 in zilver een rode klimmende leeuw (Van Henegouwen).

4 Indeling wapenschild: gedeeld: I. in zilver een rood kruis (kapittel van Sint Gommarus), II. in zilver, rood gekeperd (stad Lier).

5 Schrickx 2012, pp. 43-44.

6 Met dank aan Mario Damen, Floris Harskamp, Daantje Meuwissen en Charlotte Dikken voor het meedenken over de mogelijke functie van deze tekening. Damen en Harskamp sluiten een ontwerp voor een glasraam niet uit. Dikken doet (naast andere suggesties) het idee aan de hand dat de tekening een glasvenster documenteert. E-mail correspondentie met de auteur, september/oktober 2012.

7 Met dank aan Albert Elen, Christiaan Schrickx en Ilja Veldman voor deze suggestie.

8 Zie bijvoorbeeld de twee zijluiken met taferelen uit het leven van Christus van de Meester van Alkmaar, die na 1525 gedateerd moeten worden. Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. SK-A-1307, SK-A-1308; J. Niessen, ‘De Meester van Alkmaar en zijn werkplaats, een heroverweging’, Oud Holland 123 (2010), pp. 289-293, ills. 39-40.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist