:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Adoration of the Magi

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Adoration of the Magi
Material and technique Black chalk, pen and black ink, brush and gray ink, gray wash, heightened with white, framing lines with the pen in black ink, on ochre prepared paper
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 277 mm
Width 425 mm
Artists Draughtsman: Joachim Wtewael
Accession number MB 1919 (PK)
Credits Purchased 1885
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1885
Creation date in circa 1605-1620
Signature none
Watermark Standing angel in a circle (43mm, slightly above the centre, on P4 from above, PP30/30; vV, 8P, coarse), this particular type with two spread wings not represented in Briquet or Piccard Online; the type with an angel in a circle, Briquet 639-675, are all Italian, generally second half of the sixteenth century. [AE] [for image click thumbnail above the 'zoom in' option]
Inscriptions 'Jochem Wt teuael' (at upper left, in pen and brown ink), 'N1182.' (verso, at lower left, in pen and brown ink), 'Jochem Wt.twael fecit, 15-a, No 1' (verso, at lower centre, in pen and brown ink), 'A' (verso, above the preceding, in pencil), undecipherable scribble (verso, at lower right, in pencil)
Mark none
Provenance (?) sale 15 December 1776, no. 213 [museum inventory; the sale has not been traced]; (?) sale 27 April 1847 [museum inventory; the sale has not been traced]; A.J. van Eijndhoven, by whom (Van Eijndhoven, Werneck) sold, Amsterdam (Muller) 23-25 June 1885, no. 345, fl. 7.50, to the museum
Exhibitions Amsterdam 1934a, no. 188; Amsterdam 1939, no. 78d; Paris/Rotterdam 2014, no. 102
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Jaarverslag 1885, p. 4; cat. 1901, no. 874 (De aanbidding der herders); Lindeman 1929, pp. 63, 121-123, 135, no. T 13
Material
Object
Technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique
Grey wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

De drie koningen bieden Christus hun geschenken aan, vergezeld door hun pages en honden. Dit gebeurt met een grote zwierigheid, die kenmerkend is voor het Utrechts maniërisme waar Wtewael een belangrijke exponent van was. Vooral de expressieve houdingen van Jozef (helemaal rechts), de page links en van de morenkoning (de man met de tulband) springen in het oog.

Lindeman noemt de voorstelling ‘bijna geheel een lichtstudie’ en inderdaad geven de vele witte hoogsels op het oker geprepareerde papier de tekening een bijzonder karakter.1 Het licht valt van links op de voorstelling. De sterke licht-donker contrasten dragen bij aan de dynamiek ervan: de groep rond Maria en Christus steekt helder af tegen de donkere architectuurfragmenten op de voorgrond en de bouwvallige stal op de achtergrond.

De figuren zijn getekend in dunne penlijnen die trefzeker op het papier zijn gezet. De langgerekte figuren in expressieve houdingen sluiten aan bij een Keukeninterieur met Bijbelse scène in Weimar dat dateert van 1605 of vlak daarvoor.2 De witte hoogsels zijn veelal aangebracht in korte, parallelle streepjes, bijvoorbeeld op de lichamen van Maria, Christus en de morenkoning. Deze techniek treffen we ook aan op andere tekeningen van Wtewael, zoals De bruiloft van Peleus en Thetis in Amsterdam van circa 1610 en op de tekening met hetzelfde onderwerp in Haarlem, gedateerd 1622.3 Op basis van deze vergelijkingen kan de Rotterdamse tekening omstreeks 1605-1620 worden gedateerd.

Footnotes

1 Lindeman 1929, p. 122. Een tekening van Wtewael met De bruiloft van Peleus en Thetis in München (Staatliche Graphische Sammlung, inv. nr. 41062) is net als de Rotterdamse voorstelling uitgevoerd op bruin geprepareerd papier, zie Wegner 1973, pp. 32-33, nr. 145; Munich 1989, nr. 84.

2 Weimar, Kunstsammlungen zu Weimar (Schlossmuseum), inv. nr. KK 4621; Amsterdam 1999, pp. 121-123. Vergelijk bijvoorbeeld de houding van de morenkoning met die van de staande vrouw in het midden van het keukeninterieur; de houding van de page met de jachthoorn op zijn rug, met die van man geheel links en ten slotte Maria (met haar lange bovenbenen) met de vrouw die rechts bij het vuur zit.

3 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1886-A-568; Boon 1978, nr. 499; Amsterdam 1993, nr. 231. Haarlem, Teylers Museum, inv. nr. O 023; Lindeman 1929, nr. T 3.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Joachim Wtewael

Utrecht 1566 - Utrecht 1638

Bekijk het volledige profiel