:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Abraham del Court en zijn echtgenote Maria de Kaersgieter

Abraham del Court en zijn echtgenote Maria de Kaersgieter

Bartholomeus van der Helst (in 1654)

Vraag maar raak

  • Jo Hofman vroeg

    In de genealogie staat dat Abraham deel Court getrouwd was met Geertrui Smits. Hoe zit dit?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Jo,
    Volgens onze literatuur is Maria de Kaersgieter de enige echtgenote geweest van Abraham del Court. Zij huwden in 1650, toen Abraham 27 jaar was.
    Groet,
    Frederieke

  • Monique Lindenbergh vroeg

    Wanneer komt dit schilderij weer uit het depot? Ik mis dit topstuk.

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Monique, wat vervelend om te horen dat je dit werk zo mist. Het goede nieuws is dat het niet in depot is, maar uitgeleend aan het Museum of Fine Arts in Boston, en het Nelson-Atkins Museum in Kansas. Dus op dit moment kunnen mensen aan de andere kant van de wereld van dit topstuk genieten. Naar verwachting hangt het schilderij in juni 2016 weer bij ons op zaal. Hartelijke groeten, Rianne

  • Anna vroeg

    Het ziet er zo zielig uit hoe kan dat?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Anna, misschien vind je het er wat zielig uit zien omdat ze niet lachen? In de 17de eeuw was het namelijk niet netjes om te lachen in een portret. Groeten, Rianne

  • Kiki vroeg

    Waarom is het zo donker?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Kiki, bedankt voor je vraag. Waarom denk je zelf dat het schilderij zo donker is? De luxueuze materialen van de witte jurk steken wel extra mooi af tegen de zwarte achtergrond en de zwarte kleding van de man vind je ook niet?

    Groeten,
    Rianne

  • Rosa vroeg

    Waren ze verplicht om te trouwen?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Rosa,

    Bedankt voor je vraag!

    In de 17de eeuw had er een belangrijke verandering plaatsgevonden. De katholieke kerk zag voortplanting altijd als belangrijkste functie van het huwelijk, maar onder invloed van de Reformatie (de opkomst van het Protestante geloof) werden 'liefde en vriendschap' de basis voor een huwelijk. In de 16de eeuw was het nog het recht en de plicht van ouders om een geschikte partner voor hun dochter te vinden, maar in de 17de eeuw werd hier al soepeler over gedacht. Ouders mochten hun kinderen niet dwingen tot een huwelijk waar ze het niet mee eens waren, maar andersom mochten kinderen ook geen huwelijk aangaan waartegen de ouders zich uitgesproken hadden. De ouderlijke invloed was dus nog vrij sterk en een verhulde vorm van uithuwelijken was mogelijk, maar langzamerhand kwam er meer ruimte voor een persoonlijke keuze van huwelijkspartners.

    Denk jij dat de afgebeelde man en vrouw verliefd op elkaar zijn of niet? En waarom denk je dat?

  • izan di yamak vroeg

    waar gaat het kunstwerk over ??

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Izan,
    Als je het werk op tour.boijmans.nl en collectie.boijmans.nl opzoekt vind je wat meer informatie over het werk en een leuk filmpje!
    Groeten
    Rianne

  • Sabine (7) en Roos (6) vroeg

    Waarom kijkt de mevrouw niet naar de mijnheer, en de mijnheer wel naar de mevrouw?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Sabine en Roos,

    Wat een leuke vraag! Helaas weten we niet zeker waarom de schilder dit heeft gedaan. Misschien vond hij het saai om zowel de man als de vrouw recht naar voren te laten kijken? De afbeelding wordt dan wat stijver natuurlijk dus misschien laat hij de man naar vrouw kijken om de houding van de twee figuren wat spannender te maken?

    Groeten,
    Rianne

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Van der Helst was een veelgevraagd portretschilder. In dit monumentale dubbelportret bewijst de meester zich door de realistische weergave van gezichten en stoffen. Opdrachtgever voor dit huwelijksportret was de Amsterdamse lakenkoopman Abraham del Court. Hij draagt een zwart satijnen kostuum en zijn vrouw Maria is gekleed in een zilverwitte Franse satijnen jurk.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Abraham del Court en zijn echtgenote Maria de Kaersgieter
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte Error: 146,5 is not a valid BCD value cm
Hoogte 172 cm
Makers Schilder: Bartholomeus van der Helst
Inventarisnummer 1296 (OK)
Credits Aankoop 1866
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1866
Vervaardigingsdatum in 1654
Signatuur datering : op de bank ; # * B. vander helst fecit 1654 signatuur: op de bank; # * B. vander helst fecit 1654
Interne tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
De collectie als tijdmachine (2017)
Externe tentoonstellingen Reflecting Class in the Age of Rembrandt and Vermeer (2016)
Onderzoek Toon onderzoek ALMA
Literatuur Afbeeldingen ; agenda Museum Boymans van Beuningen 1986 (close-up) Nederlandse portretten uit de 17e eeuw - 106-108 Portretten van echt en trouw, huwelijk en gezin in de Nederlandse kunst van de zeventiende eeuw - kleurafb. Honderdvijftig jaar er bij en er af: De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam 1849 tot 1999 - 82
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Bartholomeus van der Helst

Haarlem 1613 - Amsterdam 1670

Bartholomeus van der Helst schilderde voornamelijk portretten en groepsportretten van gegoede burgers, kooplieden en regenten. Hij ontving zijn opleiding bij de...

Bekijk het volledige profiel