:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De man met de rode muts

De man met de rode muts

Toegeschreven aan: Rembrandt van Rijn (in circa 1660)

Vraag maar raak

  • Karel Bruinsma vroeg

    Kan het zijn dat dit werk niet in het museum, maar altijd in depot verbleef? Wat mij sterk lijkt, maar ik vraag het omdat het schilderij niet herken en ik ben vaak in Boijmans geweest én groot Rembrandtfan maar ik herinner me dit werk niet.
    Gelukkig kom ik binnenkort naar het depot.

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Karel,

    Goede vraag :) – het werk is in erg slechte conditie, hierom staat het werk in het depot opgeslagen. Hiernaast twijfelen we ook over de toeschrijving naar Rembrandt. Het zou kunnen dat het werk gemaakt is door een van zijn leerlingen. Hierom stond het werk ook niet op zaal.

    Ik hoop zo je vraag beantwoord te hebben.

    Groetjes,
    Gianni

  • Ramon vroeg

    Is er iets bekend over de pigmenten en grondering gebruikt in dit schilderij? Ik lees dat Rembrandt vanaf circa de nachtwacht een rivierklei met fijn kwarts grondering gebruikte, is dat hier ook het geval? En wat voor soort rivierklei was dit? Roodbruin? Ook had ik gelezen uit onderzoek van het Rembrandthuis dat Rembrandt ook orpiment en vivianiet gebruikte, is daar hier ook iets van terug gevonden? Ik wil graag meer leren over de materialen die Rembrandt gebruikte. Groetjes Ramon

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Ramon, wat een mooie interesse! Ik kan je het beste doorverwijzen naar deze pagina: https://rkd.nl/en/explore/technical#filters[link_object_record_project][]=The%20Rembrandt%20Database&query=de%20man%20met%20de%20rode%20muts&start=0. Hier vind je meer informatie over het restauratieproces van dit schilderij dat is uitgevoerd door Annetje Boersma. Hopelijk vind je hier de informatie over de pigmenten die Rembrandt gebruikte, succes!

  • Isabelle vroeg

    Is er iets meer bekend over wie hier staat afgebeeld? Gaat het hier om een portret of een zelfportret?

    Ik zou graag iets meer willen weten over dit schilderij.. Hoe komt de verflaag zo beschadigd?
    Ik hoor het graag!

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hoi Isabelle,
    Goede vragen! Kunsthistorici zijn er nog steeds niet over uit wie hier is afgebeeld. Lange tijd werd aangenomen dat het een klerk of rekenmeester met zijn boek en pen is, maar op basis van een onderzoek naar de kleding van de geportretteerde wordt het werk nu ook wel geïnterpreteerd als een afbeelding van de evangelist Lucas. Zie ook het artikel ‘Observations on the ‘Man in the Red Cap’ uit 2009 van oud-conservator Jeroen Giltaij. Er bestaat ook veel onduidelijkheid over de oorzaak van de beschadigingen. Het doek lijkt slecht te zijn behandeld: het is aan hitte blootgesteld, overgeschilderd en ruw schoongemaakt. Maar hoe, door wie en wanneer, dat weten we niet.
    Groetjes,
    Jephta

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Aanvankelijk werd dit schilderij toegeschreven aan Rembrandt, maar in 1988 werd het, nog voor een onderzoek van het Rembrandt Research Project, verwezen naar de School van Rembrandt. Dit gebeurde op stilistische gronden. De groep schilderijen van navolgers van Rembrandts late stijl is omvangrijk. Mogelijk is het geschilderd door Aert de Gelder, een van de laatste leerlingen van Rembrandt, die in de losse late stijl van zijn leermeester bleef doorschilderen, ondanks het feit dat deze schilderwijze uit de mode was geraakt. Er zijn echter ook nog steeds kunsthistorici die het aan Rembrandt zelf toeschrijven.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel De man met de rode muts
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 80 cm
Hoogte 102 cm
Makers Toegeschreven aan: Rembrandt van Rijn
Inventarisnummer 2113 (OK)
Credits Schenking Vereniging Rembrandt en 100 Vrienden van het Museum, 1937
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1937
Vervaardigingsdatum in circa 1660
Herkomst : veiling Groningen, 1764/07/20, coll. J.A. Sichterman VAN: IN/OP: 1764 TE: Groningen VOOR: OPM: nr. 232 : veiling Manchester (Winstanley and Sons), 1838/10/19, coll. William Hardman VAN: IN/OP: 1838 TE: Manchester VOOR: OPM: nr. 50, voor 50 guineas : veiling Londen (Christie's), 1874/03/20, coll. Thomas Green VAN: IN/OP: 1874 TE: Londen VOOR: OPM: nr. 52, voor 461/2 guineas : veiling Londen, 1889, coll. Mrs Owen Roe VAN: IN/OP: 1889 TE: Londen VOOR: OPM: nr. 93
Interne tentoonstellingen De collectie als tijdmachine (2017)
Externe tentoonstellingen Rembrandt Paintings in America: Collecting and Connoisseurship (2011)
Rembrandt. Britain's Discovery of the Master (2018)
Laboratorium Rembrandt (2019)
Literatuur J. Giltaij, ‘Observations on the ‘Man in a red cap’,’ Jahrbuch der Berliner Museen 51 (2009), Beiheft, pp. 157-160; J. Giltaij, ‘New results and facts of three paintings by Rembrandt and his school treated in Rotterdam: ‘The concord of the state’, ‘Titus at his desk’ and ‘The man in a red cap’,’ in E. Van Duijn & P. Noble (eds.), Rembrandt conservation histories, Amsterdam & London 2021, pp. 175-185, op pp. 180-182 (als ‘School of Rembrandt, c. 1660’): J. Giltaij, Het grote Rembrandt boek. Alle 684 schilderijen, Zwolle 2022, p. 480, nr. 662 (als School van Rembrandt). \Der \\alte Rembrandt - afb. 17 \A \\Catalogue Raisonne, Supplement - nr. 9 Catalogus schilderijen tot 1800 <1962> - 111 L'Opera pittorica completa di Rembrandt - nr. 428 \A \\newly discovered late Rembrandt - 64 Niederländisches Künstlerlexikon II - 410 Old paintings 1400-1900: illustrations <1972> - 219 Rembrandt (1926) - 578 Rembrandt (1986) - afb. (kleur) Rembrandt and his school - 81 Rembrandt, des Meisters Gemälde (1906) - 375 Rembrandt, des Meisters Gemälde (1908) - 502 Rembrandt-Galerie - nr. 195 Rembrandt, Gemälde - nr. 248 Rembrandt Paintings in America - nr. 153 Rembrandt Paintings - nr. 363 Rembrandt, sa vie, son oeuvre et son oeuvre et son temps - 561 Rembrandt schilderijen - nr. 618 Rembrandt, The complete edition of the paintings, revised by H. Gerson - nr. 618 Rembrandt VII - nr. 526 Rembrandt, Werk und Forschung - 66 Rembrandt, zijn leven, zijn schilderijen - afb. 357 \De \\schilderkunst in de tweede helft van de zeventiende eeuw - nr. 6 Sir Joshua Reynolds' Collection II - 48 \An \\unknown Portrait of Saskia as a contribution to the pictorial autobiography of Rembrandt - 3 \Die \\vier Evangelisten Rembrandts - 219-222 Vol VI - nr. 185 Een gloeiend palet. Schilderijen van Rembrandt en zijn school - 82-84, afb (zw/w)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Rembrandt van Rijn

Leiden 1606 - Amsterdam 1669

Rembrandt van Rijn werd in Leiden geboren. Na zijn leerperiode bij onder anderen de schilder Pieter Lastman in Amsterdam startte hij een werkplaats in Leiden....

Bekijk het volledige profiel