:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Jonge vrouw aan de kaptafel

Vraag maar raak

  • Sam Van Zijtveld vroeg

    Waarom schilderde hij dit schilderij? Om een boodschap te geven of gewoon van het echte leven?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Sam, schilderijen uit de zeventiende eeuw zitten vaak vol van symboliek en verborgen betekenissen.Een voorstelling kan naar de realiteit zijn geschilderd, en tegelijk een boodschap in zich hebben. Kunstenaar probeerden de zichtbare werkelijkheid zo goed mogelijk na te bootsen op het doek, en daarin allerlei elementen te verstoppen waar de goede verstaander plezier aan kan beleven. Heel vaak gaan die boodschappen over liefde en seks, dingen die je niet zomaar kan uitbeelden. Een goed voorbeeld op dit schilderij is het vogelkooitje. Je ziet dat het deurtje openstaat, het vogeltje is gevlogen. Zo'n beeld werd gebruikt om aan te geven dat je niet zomaar naar een jongedame en haar bedoende kijkt, maar dat er de avond tevoren heel wat is gebeurd: de jongedame heeft haar maagdelijkheid verloren. Deze en dergelijke beelden (kousen, druiven, kannen etc) komen vaak voort uit beschrijvingen in de volkskunst en de literatuur. De studie naar de betekenis van een beeld noemen we 'iconografie'. Hopelijk heb je hier iets aan. Hartelijke groet, Els

  • Tosca vroeg

    De geopende vogelkooi kan duiden op het verliezen van haar maagdelijkheid, maar welke moralistische boodschappen zitten er nog meer in? Alvast bedankt voor uw antwoord!

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Tosca, eigenlijk weten we het allemaal niet. Men is een beetje terug gekomen van het idee om elk dingetje moralistisch te interpreteren. Nu denkt men meer dat er een spel gespeeld wordt met de beschouwer. De dame in de spiegel kijkt de beschouwer via die spiegel aan. Verleidt als het ware de beschouwer, nu voor wat het waard is. Een overzicht van de ideeën over het schilderij is te vinden in de bestandscatalogus van de 17de-eeuwse genreschilderijen. Groeten, Friso Lammertse

  • Margriet vroeg

    Wat is de afmeting van dit schilderij?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Margriet,

    De afmetingen van dit schilderij zonder lijst zijn 75,5 x 58 cm en met lijst zijn de afmetingen 96 x 80. Misschien is het fijn om te weten dat deze informatie te vinden is op onze site Collectie Boijmans Online, bij het kopje specificaties.

    Vriendelijke groet,
    Nina

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Via een opgeslagen gordijn gunt Dou ons een blik in een luxe interieur. Daar schikt de dienstmeid het kapsel van een jonge, chique geklede vrouw. Subtiel zien wij haar gezicht via het spiegelbeeld. De geopende vogelkooi hangt recht boven de vrouw en duidt mogelijk op haar verloren maagdelijkheid.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Jonge vrouw aan de kaptafel
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 58 cm
Hoogte 75,5 cm
Makers Schilder: Gerard Dou
Inventarisnummer 1186 (OK)
Credits Schenking Henry Deterding, 1936
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1936
Vervaardigingsdatum in 1667
Signatuur datering : op stoel in het midden ; GDou 1667 signatuur: op stoel in het midden; # * GDou 1667 ( aaneen)
Herkomst : Rouyer, Jean VAN: Boe Sylvius, François de le IN/OP: 1678 TE: Amsterdam VOOR: OPM: mogelijk (neef van Sylvius) : veiling Dordrecht, 1811/07/31 VAN: Werff van Zuidland, Arend van der IN/OP: 1811 TE: Dordrecht VOOR: ¿ 75,- OPM: nr. 24, aan Van der Werf : Werf van der VAN: veiling Dordrecht, 1811/07/31 IN/OP: 1811 TE: Dordrecht VOOR: ¿ 75,- OPM: nr. 24, aan Van der Werf : veiling Rotterdam, 1816/04/19 VAN: Werf, A. of H. v.d. IN/OP: 1816 TE: Rotterdam VOOR: ¿ 430,- OPM: nr. 8, p. 4, aan Durselen : Durselen VAN: veiling Rotterdam, 1816/04/19 IN/OP: 1816 TE: Rotterdam VOOR: ¿ 430,- OPM: nr. 8, p. 4, aan Durselen : Koning Maximilian I Joseph van Bayeren VAN: IN/OP: 1823, voor TE: München VOOR: OPM: : Alte Pinakothek VAN: Koning Maximilian I Joseph van Bayeren IN/OP: 1823, na TE: München VOOR: OPM: : Kunsthandel D.A. Hoogendijk VAN: IN/OP: 1930 (?) TE: VOOR: OPM: : Deterding, Sir Henry VAN: IN/OP: 1936, voor TE: VOOR: OPM:
Interne tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
Externe tentoonstellingen Vermeer's Women: Secrets and Silence (2011)
Behind the Curtain. Concealment and Revelation since the Renaissance (2016)
Vermeer and the Masters of Genre Painting. Inspiration and Rivalry (2017)
Vermeer. Von innenhalten (2021)
Boijmans bij de Buren - Samensmeden, Meesters in zilver (2019)
Onderzoek Toon onderzoek ALMA
Literatuur E.J. Sluijter, M. Enklaar & P. Nieuwenhuizen (eds.), exh. cat. Leidse Fijnschilders. Van Gerrit Dou tot Frans van Mieris de Jonge 1630-1760, Leiden (Stedelijk Museum De Lakenhal) 1988, pp. 113-115, cat. 16; Museum Boymans-van Beuningen Rotterdam. Catalogus schilderijen tot 1800, Rotterdam 1962, p. 46; F. Lammertse, Nederlandse genreschilderijen uit de zeventiende eeuw. Eigen collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam 1998, pp. 69-72, cat. 20; J. Giltaij, Honderdvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 54.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Gerard Dou

Leiden 1613 - Leiden 1675

Gerard Dou was tussen 1628 en 1631/2 in de leer bij Rembrandt. Toen Rembrandt Leiden verliet in 1631/32 bleef Dou er wonen en werken. Hij schilderde...

Bekijk het volledige profiel