:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Portret van Aletta Adriaensdochter

Portret van Aletta Adriaensdochter

Rembrandt van Rijn (in 1639)

Vraag maar raak

  • Kirsten vroeg

    Is het bekend of er een pendant bij dit portret hoort?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Kirsten, Je zou misschien verwachten dat Rembrandt ook van Aletta's echtgenoot een portret schilderde, maar als hij dat heeft gedaan dan was het posthuum (Elias Trip overleed in 1636) en is het niet bewaard gebleven. Wel maakte Rembrandt een portret van Maria Trip, de dochter van Aletta en Elias. Dit portret bevindt zich in het Rijksmuseum in Amsterdam. En Rembrandt vereeuwigde Elias' broer Jacob Trip en diens vrouw Margaretha de Geer. Deze portretten bevinden zich in de National Gallery in Londen. Hopelijk heb je hier wat aan. Hartelijke groet, Els

  • marlot van Dijk vroeg

    haar dochter heeft op haar portret veel sieraden om en de moeder is juist vrij sober afgebeeld. Is hier een reden voor?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Marlot, dank voor je vraag. Uit het bijschrift op de site van het Rijksmuseum kun je al enigszins afleiden dat het vertoon van rijkdom door de dochter (veel sieraden, maar ook een jurk met goud- en zilverdraad en heel fijn kant plus de zeldzame waaier in haar hand) bedoeld was om huwelijkskandidaten te trekken. Wie met deze 20-jarige trouwde kon rekenen op een forse bruidsschat. De moeder daarentegen wilde uitstralen dat ze een deugdzame vrouw was die haar leven leidde in dienst van god. Hopelijk heb je hier iets aan. Hartelijke groet, Els

  • Jesse vroeg

    Waarmee en met welke techniek is dit geschilderd?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Jesse,
    Het Schilderij Portet van Aletta is gemaakt met olieverf op paneel. Over de techniek die Rembrandt gebruikt is veel onderzoek naar gedaan. Hier valt veel over te vinden op internet en zijn onder andere boeiende filmpjes en programma’s over gemaakt. Bijvoorbeeld het programma 'het geheim van de meester' is heel leuk om naar te kijken en heeft ook een aflevering aan Rembrandt gewijd. Ik hoop dat ik je hiermee verder heb kunnen helpen!
    Groet, Sofie

  • aimée vroeg

    welk formaat heeft dit schildderij

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Aimée,
    Dit schilderij is 64,7 cm hoog en 55,3 cm breed. Je kunt de afmetingen ook op de website vinden als je naar beneden scrollt en klikt op 'toon alle details'.
    Groeten, Els

  • Rosa vroeg

    Hoe lang heeft ze stil moeten zitten voor dit portret?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Rosa, je stelt een leuke vraag! Aletta heeft inderdaad een poosje stil moeten zitten voor haar portret want in de zeventiende eeuw konden kunstenaars nog geen gebruik maken van foto's. Waarschijnlijk poseerde ze een of enkele keren in Rembrandts atelier. In een paar uur tijd kon hij schetsen maken van haar houding en van de uitdrukking op haar gezicht. Zo hoefde ze er tijdens het maken van het schilderij, dat veel langer duurde, niet meer bij te zijn. Hopelijk heb ik je vraag zo voldoende beantwoord.

  • isabelle vroeg

    Waarom is het tafelkleed rood in dit schilderij? Heeft dit een extra betekenis?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hoi Isabelle,
    Het museum heeft hier helaas geen informatie over, maar het is goed mogelijk dat deze weergave van het tafelkleed geen bijzondere betekenis heeft. Misschien was het tafelkleed voor handen of paste het goed in de compositie die Rembrandt voor ogen had.
    Groetjes,
    Jephta

  • Noa vroeg

    Waarom is dit schilderij van haar gemaakt ?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Noa, in de Gouden Eeuw raakte de portretkunst zeer in trek. In de tijd dat het maken van een selfie nog niet zo gemakkelijk was, konden alleen de rijksten het zich veroorloven om een zo realistisch mogelijk portret van zichzelf te laten maken. Aletta behoorde ook tot die elite. De bereikte status en welvaart, maar ook de trots op de naam van de familie waren belangrijke redenen om een portret te laten maken. Dat dit portret is vervaardigd door een schilder als Rembrandt -die in die tijd al bekend stond als vooraanstaand portretschilder- verhoogde het aanzien van de geportretteerde nog meer. Groetjes, Tanja van Oostrum

  • Meredith vroeg

    Hoe oud is Aletta in het schilderij?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Aletta (Alithea) Adriaensdochter is in 1589 in Dordrecht geboren. Op 22-jarige leeftijd trouwt zij met vermogend wapenkoopman Elias Trip. Als we uitgaan van de datering van dit schilderij, namelijk 1639, moet Aletta Adriaensdochter 49 of 50 jaar zijn geweest toen dit schilderij is vervaardigd. Groetjes, Tanja van Oostrum.

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Deze dochter van een Dordtse lakenkoopman en burgemeester trouwde in 1611 met Elias Trip. Door haar huwelijk kwam ze in de Amsterdamse familie van wapenkooplieden en ging tot de elite van Holland behoren. Het portret van hun dochter Maria, eveneens door Rembrandt geschilderd, hangt in het Rijksmuseum in Amsterdam.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Portret van Aletta Adriaensdochter
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte Error: 55,3 is not a valid BCD value cm
Hoogte Error: 64,7 is not a valid BCD value cm
Makers Schilder: Rembrandt van Rijn
Inventarisnummer VdV 64
Credits Bruikleen Stichting Willem van der Vorm, 1972
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1972
Vervaardigingsdatum in 1639
Signatuur datering : links onder ; # * Rembrandt 1639 signatuur: links onder; # * Rembrandt 1639
Verzamelaar Willem van der Vorm
Interne tentoonstellingen De verzameling Willem van der Vorm. Schilderijen van Hollandse en Franse meesters uit de 17e en 19e eeuw (1950)
De Collectie Verrijkt (2011)
De collectie als tijdmachine (2017)
Literatuur J. Giltaij, De verzameling van de Stichting Willem van der Vorm in het Museum Boymans-van Beunignen, Rotterdam 1994, pp. 18 en 98-101; J. Giltaij, Het grote Rembrandt boek. Alle 684 schilderijen, Zwolle 2022, p. 248, nr. 389.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Rembrandt van Rijn

Leiden 1606 - Amsterdam 1669

Rembrandt van Rijn werd in Leiden geboren. Na zijn leerperiode bij onder anderen de schilder Pieter Lastman in Amsterdam startte hij een werkplaats in Leiden....

Bekijk het volledige profiel