:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Tower of Babel

The Tower of Babel

Anoniem (in circa 1600)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Tower of Babel
Material and technique Pen and brown ink, red and brown wash
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 162 mm
Width 220 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Previously attributed: Hendrick van Cleve (III)
Accession number N 158 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1600
Signature none
Watermark none (vH, 7P, wide)
Inscriptions '2' [with a hook at the left] (top right corner, in pen and brown ink)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Jan Pietersz. Zoomer (1641-1724), Amsterdam [Lütjens]; Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Lemgo/Antwerp 2002, nr. 189; Brussels/Beijing 2007, nr. 58 (Hendrick van Cleve)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Minkowski 1960, p. 66, nr. 206 (anonymous); Weiner 1985, p. 112, n. 1; Minkowski 1991, P. 195, nr. 288; Borggrefe in Lemgo/Antwerp 2002, p. 29, n. 108 & p. 352, nr. 189
Material
Object
Technique
Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Ooit werd er op de aarde één enkele taal gesproken’, zo begint in het boek Genesis het verhaal over de Toren van Babel (Genesis 11: 1-9), waarin de mensen van stenen en specie een stad wilden bouwen met een toren die zo hoog als de hemel rijkte. Voortvarend ging men aan de slag en de toren werd alsmaar hoger. God besloot de hoogmoed af te straffen. Hij zorgde ervoor dat niemand meer dezelfde taal sprak, waardoor het werk vastliep. De toren werd nooit afgebouwd.

Pieter Bruegel de oudere schilderde het onderwerp in de jaren 1560 tot twee keer toe, waarbij hij voor een ronde toren koos die aan de kust is gelegen (afb.). In het bijzonder zijn voorstelling in Rotterdam was van grote invloed op Antwerpse schilders na hem, waar de uitbeelding van de Toren van Babel grote populariteit genoot.1 Talloze versies zijn bekend van kunstenaars als Hendrik van Cleve en de gebroeders van Valckenborgh.

In tegenstelling tot de ronde torens op die schilderijen is de toren van Babel op deze tekening rechthoekig. De muren strekken zich eindeloos uit en de toren loopt naar boven door tot hij door de wolken aan het zicht onttrokken wordt. Net als bij Bruegel is de toren aan het water gesitueerd. Aan de linkerzijde is het paleis van de Babelse koning Nimrod te zien, die in de Bijbel weliswaar niet met de bouw in verband wordt gebracht, maar door onder anderen Flavius Josephus in zijn geschiedenis van de Joden gepresenteerd wordt als de bouwopzichter.2 Hij wordt vaak als reus weergegeven en ook hier steekt hij met kop en schouders uit boven de schematisch getekende soldaten en werklui in de voorgrond. Rechts is een brug te zien die naar een tegen de toren gelegen landtong leidt, waar ook een watermolen is te zien. De rode wassingen zijn mogelijk van later datum.

De tekening toont een type compositie die we kennen uit enkele schilderijen die afwisselend aan Maerten of Frederick van Valckenborch of Tobias Verhaecht worden toegeschreven.3 Borggrefe suggereert dat dit hoekige torentype wellicht een inventie van de architectuurschilder en ontwerper Hans Vredeman de Vries is, van wie we dankzij het Schilder-Boeck van Van Mander weten dat hij kort voor 1600, een Toren van Babel had geschilderd.4 Gezien zijn kennis en toepassing van de perspectiefleer, ligt het voor de hand dat Vredeman de Vries voor een andere, vernieuwende oplossing koos bij het uitbeelden van dit onderwerp, waarvan deze tekening en de schilderijen een weerslag zouden kunnen zijn. Het toeschrijven van de verschillende versies van deze rechthoekige toren blijft echter een heikele zaak. De tekening is in ieder geval, vooral in de stoffage om de toren heen, te onhandig om daadwerkelijk te kunnen worden toegeschreven. Gezien de populariteit van het onderwerp rond 1600 en het mogelijke auteurschap van het prototype door Vredeman de Vries, moet de tekening vermoedelijk ook rond die tijd zijn gemaakt.

Footnotes

1 Wenen, Kunsthistorisches Museum, inv.nr. 1026; Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen, inv. nr. 2443, ills. Sellink 2007, nrs.124-125.

2 Josephus I, 4.

3 Minkowski 1991, nrs. 333, 340, 360.

4 Van Mander 1604 (ed. Miedema), vol. I, fol. 267r (p. 327) en Van Mander 1604 (ed. Miedema), vol. V, p. 63. Borggrefe in Lemgo/Antwerp 2002, p. 29 & p. 352, nr. 189.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist