:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Mountain Landscape with a Cross

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Mountain Landscape with a Cross
Material and technique Pen and brown ink, point of the brush and brown ink, framing lines with the pen in brown ink, attached to a secundary support with double framing lines with the pen in brown ink (distance of c. 8 and 3 mm)
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 237 mm
Width 279 mm
Artists Draughtsman: Meester van de Berglandschappen
Previously attributed: Roelandt Savery
Accession number N 145 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1590-1610
Signature none
Watermark unknown (laid down)
Condition laid down, damages at the top corners and along the left edge
Inscriptions '1-1-4[..]' [erased] (verso, on the mount, at lower centre, in pencil)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Thomas Thane (1782 1846), London [Swarzenski/Schilling 1924, p. XIII]; Burlet, Berlin [Tolnai 1925, p. 72]; Julius W. Böhler (1883-1966), Lucerne, with the rest of his collection to Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1929 (Leiden, ca. 1480); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Prague 1966, no. 19 (as Pieter Bruegel); Berlin 1975, no. 54 (as Pieter Bruegel); Rotterdam/New York 2001, no. 122 (as Master of the Mountain Landscapes)
Internal exhibitions Het jaar rond met Bol (2004)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Material
Object
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Dit blad toont een gezicht op een dal waardoor een rivier stroomt, met aan de overzijde een hoge, begroeide berghellling. Op de voorgrond is een sparrenbos te zien met enkele omgehakte bomen. Links staat een van boomstammen gemaakt kruis. Rechts van het kruis rijdt een beladen wagen het dal in; de voerman met zijn zweep is nog net op de rug te zien. Op de rivier drijft een minuscuul getekend houtvlot met twee mannen. De tekening is afwisselend beschouwd als werk van Pieter Bruegel, als navolger van Bruegel, als werk van Bruegel opgewerkt door Roelandt Savery of Herman Saftleven, als ‘mogelijk Roelandt Savery’ en als ‘mogelijk Jacob Savery’. Sinds 2001 staat het blad op naam van de anonieme Meester van de Berglandschappen.

Alleen aan de rechterkant van de voorstelling, in de bospartij, is met de punt van het penseel de bladslag getekend, terwijl verder alleen de pen is gebruikt. Door Benesch, Grossmann en Münz is gesuggereerd dat deze penseeltoetsen pas later aangebracht zijn, maar dit is niet het geval, want ze maken integraal deel uit van de tekening. In de boomkruinen zijn de met penseelpunt aangebrachte partijen onmisbaar – wanneer deze er niet zouden zijn, bleef er maar weinig van de het bladerenloof over. Dit geldt vooral voor de bovenste helft van de hoogste boom en voor de boom met de halfronde vorm links daarvan. Op de bomen in het midden van de voorstelling versterkt het met penseel aangebrachte bruin de dieptewerking van het bos. De hypothese dat deze tekening later zou zijn opgewerkt, is dan ook niet houdbaar.

Het motief van de overhuifde wagen met een voerman met zweep komt ook voor op een landschap in de reeks prenten die bekend staat als De grote Landschappen. Deze zijn gegraveerd naar ontwerpen van Pieter Bruegel en omstreeks 1555-1556 uitgegeven door Hieronymus Cock.1

Footnotes

1 Deze reeks werd gegraveerd door Jan en Lucas van Doetecum, zie Rotterdam/New York 2001, nrs. 23-34, de betreffende prent is nr. 30; New Hollstein 2006, nrs. 49-60, nr. 54; Sellink 2007, nrs. 21-34, nr. 28.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Meester van de Berglandschappen

Bekijk het volledige profiel