:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Courtly Scene with Men and Women in Conversation

Courtly Scene with Men and Women in Conversation

Meester van de gebedenboeken omstreeks 1500 (in circa 1500)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Courtly Scene with Men and Women in Conversation
Material and technique Pen or brush and brown ink, on parchment, framing lines with the pen in black ink and the brush and gold paint
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 116 mm
Width 97 mm
Artists Draughtsman: Meester van de gebedenboeken omstreeks 1500
Accession number N 78 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1500
Signature none
Watermark none (parchment)
Inscriptions none
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark E. Rodrigues (L.897), F.W. Koenigs (L.1023a on a preserved fragment of the removed backing paper)
Provenance Eugène Rodrigues (1853-1928), Paris; with the rest of his collection to art dealer Frederik Muller, Amsterdam, 1920; with the rest of the Rodrigues collection to A.W. Volz, The Hague; by whom sold (‘Collection R…’), Amsterdam (Muller), 12-13 July 1921, no. 132 (‘Frontispiece du Roman de la Rose, etude pour enluminere, fragment’); Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1921; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Winkler 1925, pp. 129, 197 (Gebetbuchmeister um 1500); Stampfle 1991, p. 6, under no. 5
Material
Object

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Verspreid over het blad zijn groepjes elegante hovelingen, enkele bediendes en een hond weergegeven. Niet alleen de vrouwen zijn elegant gekleed. Ook de mannen dragen modieuze reiskleding met grote bontmutsen die zijn versierd met een juweel en grote struisvogelveren.1 Enkele figuren overlappen elkaar, andere zijn aan de rand van het blad afgesneden. Dit laatste wijst erop dat de tekening oorspronkelijk groter moet zijn geweest. Ze is vermoedelijk van dezelfde hand als twee bladen in New York en Stuttgart, waarop een slagveld (afb. 1) en een groep ridders te paard zijn uitgebeeld.2 Ondanks hun geharnaste uiterlijk hebben de figuren ook daar een bepaalde elegantie door de grote veren op hun helmen. Bovendien is in alletwee de tekeningen een van de ruiters gekleed in hetzelfde reistenue als de hovelingen op deze voorstelling. De drie tekeningen zijn vervaardigd in dezelfde techniek, waarbij alleen de Rotterdamse tekening op perkament is. De voorstellingen zijn levendig, dankzij de korte, dicht naast elkaar en over elkaar heen geplaatste lijnen.

Beide soldatenscènes werden aanvankelijk als Duits aangemerkt, maar worden sinds halverwege de vorige eeuw als Nederlands beschouwd. Het bleef daarbij onopgemerkt dat deze tekening al sinds het begin van de vorige eeuw in verband is gebracht met de Meester van de Gebedenboeken omstreeks 1500.3 In tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden, vervaardigde deze kunstenaar voornamelijk miniaturen met voorstelling van het hoofse en boerenleven voor wereldse literatuur. Zo verluchtte hij voor Engelbert II, Graaf van Nassau en Vianden een handgeschreven exemplaar van Le Roman de la rose, een Frans dertiende-eeuwse gedicht over de liefde.4  De kunstenaar schilderde in zijn miniaturen dezelfde elegante figuren met hun opvallende kleding. Bovendien wordt op een daarvan het paar herhaald dat in de Rotterdamse tekening rechtsvoor is te zien (afb).5

Wel moet worden opgemerkt dat de figuren in de afbeeldingen van deze roman langgerekter zijn en beter zijn getekend. De miniaturen van een ander werk van de meester, de Kronieken van Enguerrand de Monstrelet in Leiden, sluiten nog beter aan bij de stijl van de Rotterdamse tekening (afb.).6 Ook daar zijn de figuren vrij gedrongen weergegeven en hebben ze dezelfde ferme neuzen. Uit deze voorbeelden komt naar voren dat de kwaliteit van de kunstwerken binnen de groep onderling verschilt en dat meerdere handen hiervoor verantwoordelijk moeten zijn. De onderlinge relaties en chronologie van al die werken is tot nog toe onvoldoende onderzocht om de groep beter te kunnen duiden. Tot die tijd worden de makers van al deze aan elkaar verwante werken dan ook aangemerkt met de noodnaam Meester van de Gebedenboeken omstreeks 1500.7 Dankzij de uitgesproken kleding zijn de meeste voorstellingen van deze kunstenaar rond 1500 te dateren.8

De tekeningen in New York en Stuttgart kunnen vermoedelijk ook in verband worden gebracht met miniaturen. Zo vervaardigde de verluchter van de Leidse kroniek ook voorstellingen met strijdtaferelen of soldaten te paard, die goed aansluiten bij de tekeningen.

De Rotterdamse tekening is waarschijnlijk overgenomen van een voorbeeld. Het perkament waarop de voorstelling is getekend is van zichzelf transparant en werd ook wel als als overtrekpapier gebruikt.9 De tekening zelf of delen daarvan diende daarna ook weer als voorbeeld voor nieuwe voorstellingen.

Footnotes

1 New York 2011, p. 264.

2 New York, Morgan Library, inv. nr. III, 134. Stampfle 1991, nr. 5. Stuttgart, Staatsgalerie, Graphische Sammlung, inv. nr. 48; Geissler in Stuttgart 1984, nr. 92.

3 Al in de veilingcatalogus van 1921 wordt hiernaar verwezen. Winkler 1925, pp. 129, 197.

4 London, The British Library, inv. nr. Harley Ms 4425, fol. 14v; McKendrick in Los Angeles/London 2003, nr. 120.

5 Zie voorgaande noot: De dans van heer Vrolijkheid, Fol. 14v

6 Leiden, Universiteitsbibliotheek, inv. nr. VGG F2.

7 McKendrick in Los Angeles/London 2003, p. 394.

8 Madou, pp. 111-122.

9 Nash 1998, p. 2.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Meester van de gebedenboeken omstreeks 1500

werkzaam Brugge circa 1485 - 1520

Bekijk het volledige profiel