:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
View of the Churches of Santa Constanza, Sant’ Agnese fuori le mura and the Remains of the Basilica di Sant’ Agnese

View of the Churches of Santa Constanza, Sant’ Agnese fuori le mura and the Remains of the Basilica di Sant’ Agnese

Anoniem (in circa 1560)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title View of the Churches of Santa Constanza, Sant’ Agnese fuori le mura and the Remains of the Basilica di Sant’ Agnese
Material and technique Pen and brown ink, framing lines in pencil
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 95 mm
Width 162 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Follower of: Maarten van Heemskerck
Accession number Heemskerck 7 recto (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1560
Signature none
Watermark indistinct (fragment at left centre edge)(vH, ?P, very fine)
Condition foxing, old repair lower center, superficial damages on verso
Inscriptions 'Heemskerck' (verso, at upper centre, in graphite)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 376 (Maarten van Heemskerck); cat. 1869, no. 250 (Maarten van Heemskerck); Preibisz 1911, p. 103 (not Maarten van Heemskerck)
Material
Object
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Deze tekening is samen met een ander blad in dit museum (inv. nr. Heemskerck 6) afkomstig uit een schetsboek, dat is gebruikt gedurende een reis door Italië. In de zestiende eeuw ondernamen veel noordelijke kunstenaars deze reis om de klassieke monumenten en de hedendaagse Italiaanse schilderkunst te kunnen bestuderen en daarvan te leren. Talloze getekende kopieën naar beroemde antieke sculpturen zoals de Torso Belvedere, eigentijdse kunstwerken, zoals die van Michelangelo, of schetsen van het landschap of monumenten in de stad getuigen hiervan.

Waarschijnlijk zien we op deze tekening de kerk San Agnese fuori le Mura aan de Via Nomentana, met rechts daarvan het mausoleum van Santa Constanza. De ruïnes links voor zijn mogelijk die van de oude basiliek van Constanza. De drie monumenten liggen weliswaar bij elkaar in de buurt, maar zijn in werkelijkheid anders ten opzichte van elkaar gesitueerd (afb). 

De kerk die is getekend op inv. nr. Heemskerck 6 is de Santi Giovanni e Paolo, gelegen op Monte Celio, een van de zeven heuvels van Rome.1 Deze werd in de vierde eeuw gebouwd over het woonhuis en de graven van twee Romeinse martelaren Johannes en Paulus, die in 362 samen in Rome de marteldood stierven. Na grotendeels te zijn verwoest in de elfde eeuw, werd de kerk in de twaalfde eeuw herbouwd en kreeg het de façade die in de tekening is te zien. Ook de klokkentoren rechts daarvan stamt uit die periode. Het gebouw daaromheen is het bijbehorende kloostercomplex. Links van de Santi Giovanni e Paolo ligt in werkelijkheid de Clivo di Scauro, een oude met bogen overspannen straat, die doorgang biedt naar de kerk San Gregorio. De hier getekende constructie heeft echter meer weg van de Arco di Dolabella die net buiten het gezichtsveld, ten oosten het einde van de Via San Paolo della Croce markeert. Onder dit stadsgezicht is een kwart van een gekanteld venster in renaissance-stijl getekend. De twee tekeningen overlappen elkaar niet en de begroeiing onderin het landschap lijkt om het venster heengetekend. Vermoedelijk is dat dus als eerste op papier gezet. De begroeiing aan de onderzijde van het stadsgezicht bij inv. nr. Heemskerck 7 loopt door tot de rand. In vergelijking met inv. nr. Heemskerck 6 moet dit blad ca. 12 mm zijn afgesneden. De schetsmatige en rommelige opbouw van de voorstellingen suggereert dat ze beide ter plaatse zijn getekend. Het op papier naar de hand zetten van de werkelijke situatie was niet ongebruikelijk. Dergelijke schetsen waren bedoeld ter documentatie, dus benutte de kunstenaar de beperkte ruimte die het blad bood vaak efficiënt.

De keerzijden van beide tekeningen laten meerdere schetsen zien. In zwart krijt en metaalstift zijn op inv. nr. Heemskerck 6 een personificatie van Caritas en een mannenkop en profil getekend, waarbij de contouren en het oor van de mannenkop met rood krijt zijn nagetrokken. In pen in zwarte inkt is rechtsonder, in een andere hand, een plafondornament getekend. Zowel de mannenkop als de Caritas gaan waarschijnlijk terug op Italiaanse voorbeelden. De kleding van de man met de hooggesloten kraag en de witte kanten rand wijst op een prototype dat rond 1550/60 gedateerd kan worden. De Caritas doet enigszins denken aan het schilderij met hetzelfde onderwerp door de Francesco Salviati (1510-1563), dat ook rond die tijd gedateerd wordt.2 De andere tekening, inv. nr. Heemskerck 7, laat een achteroverleunende, naakte vrouw zien, met een mantel los om haar heen gedrapeerd. Daarnaast is het portret van een doge getekend. Ook deze twee voorstellingen zijn in zwart krijt en metaalstift opgezet. De contouren en de arceringen van de vrouw zijn nagetrokken en aangevuld in pen in zwarte inkt. Met rood krijt is de doge verder gemodelleerd. Hij is gekopieerd naar het portret van Girolamo Priuli, die van 1559-1567 doge van Venetië was. Het portret maakt deel uit van een plafondschildering door Jacopo Tintoretto in het Dogenpaleis in Venetië.3 Deze Allegorie op de Vrede en Gerechtigheid met Doge Girolamo Priuli onder bescherming van de Heilige Marcus wordt rond 1564-65 gedateerd. De houding van de vrouw is gebaseerd op Michelangelo’s beeld van de Dageraad, in de Medici-kapel in Florence.

Met uitzondering van het plafondornament, zijn alle tekeningen op deze twee bladen van dezelfde kunstenaar, die zich kenmerkt door zijn brede pennestreek en onregelmatige arceringen. De oude toeschrijving aan Maarten van Heemskerck (1498-1574) was waarschijnlijk gebaseerd op de groep schetsen van Romeinse monumenten en topografische stadsgezichten en landschappen die hij maakte gedurende zijn reis door Italië in de jaren dertig van de zestiende eeuw.4 De stadsgezichten aan de voorzijde van beide tekeningen missen echter de regelmaat en verfijning die voor Heemskerck juist zo kenmerkend is. De datering van 1558 op de keerzijde van inv. nr. Heemskerck 6 geldt niet voor elke voorstelling op deze bladen. Het portret van Girolomao Priuli kan immers, op basis van de datering van Tintoretto’s plafondschildering, pas na 1564-65 getekend zijn.

Footnotes

1 Met dank aan Dr. Maria Christina Paoluzzi voor haar topografische identificaties.

2 Florence, Uffizi, inv. nr. 2157.

3 Venice/Vienna 1994, pp. 44-45, ill. p. 43.

4 66 bladen met schetsen van Maarten van Heemskerck, die deel hebben uitgemaakt van een tekeningenboek, zijn samen met tekeningen van andere anonieme kunstenaars verzameld in twee achttiende-eeuwse albums in Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nrs. 79 D 2 en 79 D 3. Zie: Hülsen/Egger 1913-1916/1975.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist