:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Country Man and Woman in a Conversation

Country Man and Woman in a Conversation

David Vinckboons (I) (in circa 1604-1606)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Country Man and Woman in a Conversation
Material and technique Pen and brown ink, gray wash, framing lines (three times) with the pen in resp. brown, black and brown ink, with a margin of 2 to 3 mm in between (the innermost frame probably by the artist himself)
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 134 mm
Width 100 mm
Artists Draughtsman: David Vinckboons (I)
Accession number DV 1 (PK)
Credits Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, 1937
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1937
Creation date in circa 1604-1606
Signature 'Vincboon b. 1578' signed and dated (verso, centre, in pen and brown ink)
Watermark probably none (vV, 4P), on old mount
Inscriptions '5' (verso, centre, in pencil)
Mark Russian stamp (at lower right, in black ink, 'OT' in cyrillic, meaning deaccessioned from an (unknown) museum collection. On the old mount was a circular stamp, probably of a university library
Provenance Hermitage, St Petersburg (?); A.W.M. Mensing, his (†) sale, Amsterdam (Muller), 27-29 April 1937, no. 776 (David Vinckboons), fl. 160.- [copy RKD], to the museum with the support of the Vereniging Rembrandt
Exhibitions Amsterdam 1989, no. 13; Paris/Rotterdam 2014, no. 91
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Jaarverslag 1937, p. 5; Simon 1958, p. 29, n. 28; Wegner/Pée 1980, pp. 72-73, no. 29; Berlin 1975, p. 180; Schapelhouman 1987, p. 158, n. 3; Hollstein XXXVIII,1991, p. 67; Ertz 2000, p. 743; Stefes 2011, p. 578 (under no. 1102), p. 658, n. 4 (under no. 1257)
Material
Object
Technique
Grey wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

‘Een pittig blad, dat karakteristiek is voor dezen meester’, zo werd de tekening getypeerd na de aankoop in 1937.1 Het gesprek tussen de boer leunend op zijn kruk en de boerin met haar kindje op de arm, levert een aantrekkelijk genretafereeltje op. Er zijn allerlei aardige details te zien, zoals de rake typering van het kind in de draagdoek, het gezicht van de vrouw onder de brede hoed en de wollen baret, stoppelkin en verstelde kleding van de man. Beiden dragen een mand afgedekt met een doek. De tekening is uitgevoerd in fijne penlijnen. De ronding van de boomstam is met arceringen in bruine inkt aangeduid, terwijl schaduwpartijen en de scheiding tussen voor- en achtergrond met wassingen gesuggereerd zijn.

De voorstelling is een voortekening voor een 1606 gedateerde gravure van Claes Jansz. Visscher (1586-1652).2 Een kopie van deze tekening bevindt zich in Hamburg.3 Simon hield zowel de tekening in Rotterdam als die in Hamburg voor zwakke kopieën, die gebaseerd zouden zijn op een blad dat mogelijk door Claes Jansz Visscher getekend werd.4 Volgens Wegner en Pée is echter alleen het blad in Hamburg een kopie en is de Rotterdamse tekening zonder twijfel eigenhandig, omdat deze getekend in de fijne lijnen die kenmerkend zijn voor Vinckboons tekeningen uit de jaren 1604-1606.5

Vinckboons was een productief leverancier van ontwerptekeningen voor prenten.6 In de vroege jaren 1604-1606 komen boeren of bedelaars met afgedragen kleding enkele malen in Vinckboons prentontwerpen voor. Steeds gaat het om kleine voorstellingen van enkele grote figuren, met op de achtergrond wat bebouwing in de verte. Zo heeft de gravure Bedelaar met  vrouw en kind een vergelijkbare compositie met drie figuren en een grote boom.7 Ook de zelf door Vinckboons in prent gebrachte Bedelares met twee kinderen (1604) en Doedelzak-speler met een kind onder een boom (1606) sluiten iconografisch aan op de besproken tekening.8

Footnotes

1 Jaarverslag 1937, p. 5.

2 Hollstein XXXVIII, 1991, p. 67, nr. 109, gesigneerd N Visscher.

3 Hamburger Kunsthalle, inv.nr. 22646; Stefes 2011, nr. 1102.

4Simon 1958, p. 29. De ‘schematisch und steif gestochene’ ets naar deze compositie is volgens haar niet door Visscher uitgevoerd. Alle drie, dus de tekeningen en ets, zouden op een gemeenschappelijk voorbeeld teruggaan dat wellicht door Visscher getekend werd.

5 Wegner en Pée 1980, pp. 72-73. De eigenhandigheid van de tekening wordt bevestigd door Marijn Schapelhouman (mondelinge mededeling februari 2010).

6 Schapelhouman in Turner 1996, dl. 32, p. 588.

7 Hollstein XXXVII, 1991, p. 30, nr. 20 (anoniem naar Vinckboons).

8 Respectievelijk Hollstein XXXVII, 1991, p. 10, nr. 3 en p. 9, nr. 2.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

David Vinckboons (I)

Mechelen 1576 - Amsterdam 1631/1633

Bekijk het volledige profiel