Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren, analytische cookies om het gebruik van de website te kunnen meten en marketing cookies om jouw ervaring op de website nog beter te maken. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Liever geen cookies? Pas dan je cookie-instellingen aan. Wil je meer weten? Check dan onze cookies pagina.
Koop een ticket en reserveer een tijdslot
Zonder tijdslot kun je het depot niet bezoeken
Ontdek het depot eenmalig of vaker als een privilege- of vriendenpashouder
Wil jij ook meer Boijmans beleven of geef je een Vriendschap cadeau? Word dan Vriend en word uitgenodigd voor de jaarlijkse Museumpark Vriendendag. Zien we jou of jouw vriend snel in het depot?
De tentoonstelling ‘Kunst van formaat- De collectie XL vanaf de jaren vijftig’ toont de XL kunstwerken uit de collectie gemaakt na de jaren 50. Maar hoe komt zo’n tentoonstelling tot stand? Bob van Lieshout, hoofd Technische Dienst, vertelt over de opbouw van deze tentoonstelling. Zijn afdeling is verantwoordelijk voor alles wat met het museum te maken heeft. Van het opbouwen van de tentoonstelling tot het onderhoud van het museum.
Elke tentoonstelling heeft zijn uitdagingen en met name bij ‘Kunst van formaat’ speelt de grootte een hele belangrijke rol. Bij Jim Shaw’s ‘D’red Dwarf, B’lack hole’ is een stuk van het plafond afgehaald, omdat het op tien cm na te laag was. Daarnaast zijn de kunstwerken niet alleen groot, maar ook zwaar. De decormuren zijn hiervoor verstevigd. Van Lieshout schat dat de kunstwerken ‘‘meer dan 100 kilo wegen, omdat de kunstwerken niet met twee man kunnen worden verplaatst.’’ Wat de opbouw van deze tentoonstelling ook bijzonder maakt, is dat het eigen collectie is van het museum. ‘‘Het leuke is dat het werken zijn die je tien jaar geleden hebt gezien en in je handen hebt gehad. Dit maakt het proces wat makkelijker omdat je de werken kent en beter kan controleren op beschadigingen voordat het wordt opgehangen.’’
De technische dienst werkt samen met gastconservator Carel Blotkamp de indeling van de zaal uit. Van Lieshout legt uit dat de technische dienst gespecialiseerd is in driedimensionaal tekenen. Dit zorgt voor een goed overzicht van de schilderijen en de kunst op de grond. Bovendien geeft het een goed beeld hoe het eruit ziet als je er doorheen loopt. ‘‘Aan de hand van deze tekeningen kan de conservator 80% van de werken op de millimeter plaatsen.’’ Dit maakt het proces gemakkelijker en sneller. Ook is er dan ruimte en tijd voor de uitzonderingen, die de conservator in het echt wil zien voordat het geplaatst wordt. Daarnaast werken zij tijdens de opbouw ook nauw samen met de restauratoren, die de conditiechecks doen en ter plekke kleine restauraties kunnen uitvoeren.
Marisol, The Car, 1964, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
Drie weken hebben de mensen van de Technische Dienst de tijd om alles op te bouwen. Maar hard werken loont. Van Lieshout: ‘‘vooral als je gaat vergelijken met de tekeningen die vooraf zijn gemaakt. Dat geeft vaak een gevoel van trots.’’ Op de vraag of hij een favoriet heeft antwoordt hij stellig ‘‘De auto ontworpen door Marisol.’