:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Maria op de maansikkel

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Maria op de maansikkel
Materiaal en techniek Penseel in bruine inkt en witte dekverf, wit gehoogd, op blauw geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 152 mm
Hoogte 247 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer N 102 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1520
Signatuur geen
Watermerk geen
Conditie recto: oppervlakte vuil, vouwen, kreuken; verso: lijmsporen van de oude doublure op de achterzijde
Inscripties 'N. 91/ Cb [ineen].- / VSD’rf No 38' (verso, linksonder, in potlood), 'Nr 6' (verso, rechtsonder, in potlood), '[..]' (verso, middenonder, in potlood), 'Q' (verso, stempel in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gouache > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

De iconografie van Maria op de maansikkel is grotendeels gebaseerd op de Openbaring van Johannes, waar staat geschreven: ‘En er werd een groot teken in de hemel gezien: een vrouw met de zon bekleed, met de maan onder haar voeten en een krans van twaalf sterren op haar hoofd’ (Openbaringen 12:1). Deze vrouw van de apocalyps werd geïdentificeerd met Maria. Zij werd vaak met het Christuskind in haar armen en engelen om haar heen afgebeeld. Het onderwerp behoorde in de vijftiende en zestiende eeuw min of meer tot het vaste repertoire van een kunstenaar. De chiaroscuro techniek – donkere inkt en witte hoogsels op gekleurd papier – en de nadrukkelijke arceringen doen vermoeden dat de maker rond 1520 actief was in Antwerpen binnen een kring van kunstenaars die wij nu kennen als de Antwerpse maniëristen.1 Het werken in chiaroscuro versterkte de licht-donker effecten en was uitermate geschikt om tekeningen een schilderachtige indruk te verlenen. Ook hier is dat het geval. Maria op haar maansikkel werd eerst in pen in bruine inkt getekend en vervolgens met wit gehoogd. Bij de engelen lijkt de kunstenaar de volgorde te hebben omgedraaid. Deze zijn globaal met penseel in witte goauche geschilderd en daarna zijn alleen de onderste twee engelen met pen in inkt voorzien van contouren en enkele arceringen.

De onhandige combinatie van elementen verraadt dat de voorstelling moet zijn gekopieerd. Zo is het Christuskind in verhouding wel erg klein en lijkt het min of meer tegen Maria te zijn aangeplakt. De stijve arceringen en contourlijnen ondersteunen deze veronderstelling. Het is goed mogelijk dat het voorbeeld gezocht moet worden in de kring rondom Jan Provoost (ca. 1465-1529), wiens vroege vrouwenfiguren zich kenmerken door hun poppengezichten, uitzonderlijk hoge voorhoofden en volle lippen.2 Provoost schilderde weliswaar een Madonna op de maansikkel in diens De verheerlijking van de heilige maagd in St Petersburg, maar daarvan is deze tekening echter geen herhaling.3

Noten

1 Zie bijvoorbeeld Het martelaarschap van de Heilige Andreas, naar Jan de Beer, inv. nr. N 161.

2 Zie bijvoorbeeld Provoosts Madonna en Kind in een rozentuin, New York, The Metropolitan Museum of Art, inv. nr. 1976.201.17. Afgebeeld in Ainsworth/Christiansen 1998, nr. 18.

3 St.-Petersburg, Hermitage, inv. nr. 449. Afgebeeld in ENP IX/2, 1973, plate 182.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker