:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Mary on the Crescent

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Mary on the Crescent
Material and technique Brush and brown ink and white bodycolour, heightened with white, on blue prepared paper
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Width 152 mm
Height 247 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Accession number N 102 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1520
Signature none
Watermark none
Inscriptions 'N. 91/ Cb [in ligature].- / VSD’rf No 38' (verso, at lower left, in pencil), 'Nr 6' (verso, at lower right, in pencil), '[..]' (verso, lower center, in pencil), 'Q' (verso, stamp in brown ink)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Art dealer Paul Cassirer & Co Amsterdam/Berlin to Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1928 [information museum]; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object
Technique
Gouache > Drawing technique > Technique > Material and technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

De iconografie van Maria op de maansikkel is grotendeels gebaseerd op de Openbaring van Johannes, waar staat geschreven: ‘En er werd een groot teken in de hemel gezien: een vrouw met de zon bekleed, met de maan onder haar voeten en een krans van twaalf sterren op haar hoofd’ (Openbaringen 12:1). Deze vrouw van de apocalyps werd geïdentificeerd met Maria. Zij werd vaak met het Christuskind in haar armen en engelen om haar heen afgebeeld. Het onderwerp behoorde in de vijftiende en zestiende eeuw min of meer tot het vaste repertoire van een kunstenaar. De chiaroscuro techniek – donkere inkt en witte hoogsels op gekleurd papier – en de nadrukkelijke arceringen doen vermoeden dat de maker rond 1520 actief was in Antwerpen binnen een kring van kunstenaars die wij nu kennen als de Antwerpse maniëristen.1 Het werken in chiaroscuro versterkte de licht-donker effecten en was uitermate geschikt om tekeningen een schilderachtige indruk te verlenen. Ook hier is dat het geval. Maria op haar maansikkel werd eerst in pen in bruine inkt getekend en vervolgens met wit gehoogd. Bij de engelen lijkt de kunstenaar de volgorde te hebben omgedraaid. Deze zijn globaal met penseel in witte goauche geschilderd en daarna zijn alleen de onderste twee engelen met pen in inkt voorzien van contouren en enkele arceringen.

De onhandige combinatie van elementen verraadt dat de voorstelling moet zijn gekopieerd. Zo is het Christuskind in verhouding wel erg klein en lijkt het min of meer tegen Maria te zijn aangeplakt. De stijve arceringen en contourlijnen ondersteunen deze veronderstelling. Het is goed mogelijk dat het voorbeeld gezocht moet worden in de kring rondom Jan Provoost (ca. 1465-1529), wiens vroege vrouwenfiguren zich kenmerken door hun poppengezichten, uitzonderlijk hoge voorhoofden en volle lippen.2 Provoost schilderde weliswaar een Madonna op de maansikkel in diens De verheerlijking van de heilige maagd in St Petersburg, maar daarvan is deze tekening echter geen herhaling.3

Footnotes

1 Zie bijvoorbeeld Het martelaarschap van de Heilige Andreas, naar Jan de Beer, inv. nr. N 161.

2 Zie bijvoorbeeld Provoosts Madonna en Kind in een rozentuin, New York, The Metropolitan Museum of Art, inv. nr. 1976.201.17. Afgebeeld in Ainsworth/Christiansen 1998, nr. 18.

3 St.-Petersburg, Hermitage, inv. nr. 449. Afgebeeld in ENP IX/2, 1973, plate 182.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist