:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Le Miroir Vivant: Neo Muyanga

Vanaf begin april verandert de vierde verdieping in de dynamische werkplaats van Zuid-Afrikaanse componist en kunstenaar Neo Muyanga. Vergezel hem in zijn ontdekkingstocht door het depot en word getuige van de vorming van zijn gloednieuwe site-specifieke performance. De eindpresentatie vond plaats op zaterdag 3 en zondag 4 juni 2023. Tot 19 juni is de galerieruimte te bezoeken met collectiestukken en videoarchief die de afgelopen maanden verzameld zijn.

Depot Boijmans Van Beuningen

Slotperformance op 3 en 4 juni 2023

Na maanden van verkennen, repeteren en onderzoeken wordt Muyanga's residentie afgesloten met een slotmanifestatie in de vorm van een muzikale, locatiegebonden live installatie. Performance Do they work? Spells against othering is met zijn Rotterdamse koor, een solo performance van operazangeres Nienke Nasserian, spoken word artist Moze Nael, breakdancer Menno van Gorp en een talk met kunstenaar Alicia Framis.

Scoor je tickets!
Slotperformance op 3 en 4 juni 2023
Ontmoet Neo Muyanga. Video: Loes Korten

Over Le Miroir Vivant

Le Miroir Vivant, naar het gelijknamige schilderij van René Magritte ‘De levende spiegel’ (1929), is een nieuw meerjarig programma van Depot Boijmans Van Beuningen. Tot en met 2025 wordt jaarlijks een internationale kunstenaar uitgenodigd om een compleet eigen invulling te geven aan één van de galerieruimten. Le Miroir Vivant wordt mogelijk gemaakt door Stichting Ammodo.

De kunstenaar wordt tijdens diens residentie uitgedaagd om verschillende disciplines, genres en tijdperken met hun eigen domein te versmelten tot een nieuw werk dat aan het denken zet. Le Miroir Vivant nodigt interdisciplinaire makers uit om een werk te creëren dat buiten de kunsthistorische museumsferen valt, en kan resulteren in bijvoorbeeld een live-installatie, een interactieve performance, een sonische ervaring of een sociaal sculptuur zijn. 

Lees meer
Over Le Miroir Vivant
Le miroir vivant, René Magritte, 1929

Muziek in het depot

Depot Boijmans Van Beuningen is bij uitstek de plaats om een ontwikkelingstraject te volgen. Het gebouw symbool staat voor het gelaagde werk achter de schermen van een kunstmuseum. Muyanga’s muziekstuk ontwikkelt zich elke week een stukje verder, en het is steeds weer een verrassing wat je aantreft.

Op zaterdagen ben je tussen 14:00u en 17:00u ooggetuige van de geanimeerde repetities van Rotterdamse koor onder leiding van dirigent Amare Bilate. De andere dagen van de week verken je de muzikale werkplaats waar de geluiden  van het weekend ervoor nog duidelijk resoneren.

Muziek in het depot
Amare Bilate & Neo Muyanga door Aad Hoogendoorn

Connectie: Neo Muyanga & Alicia Framis

Tijdens een van zijn verkenningstochten door de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen, stuitte Muyanga op de kunstserie anti_dog (2002) van de Spaanse kunstenaar Alicia Framis. Deze 'modelijn’ bestaat uit negen gouden jurken, gebaseerd op designs van grote modehuizen, zoals Chanel, Dior en Jean Paul Gaultier. De jurken zijn gemaakt van twaron, een stof die hond-, kogel-, snij- en vuurbestendig is. Het idee voor anti_dog ontstond toen Framis in Berlijn hoorde van honden die vrouwen van kleur aanvielen. Racistische motieven lagen hieraan ten grondslag. Naast een modeshow in Palais de Tokyo (Parijs) werd de collectie getoond door middel van manifestaties in publieke ruimten, zoals bij de Amsterdam ArenA in 2002.  

Muyanga voelde zich direct aangetrokken tot Framis' werk. Hij herkende haar verhalen uit zijn geboorteland, waar agressieve honden eveneens mensen van kleur aanvielen. De dieren werden getraind door de politie. Op zowel zaterdag 3 als zondag 4 juni vindt om 13.30 uur een gesprek plaats tussen Muyanga en Framis, als onderdeel van de afsluiting van de eerste editie van Le Miroir Vivant. Daarnaast worden de anti_dog-jurken eenmalig getoond én gedragen tijdens het slotweekend van Neo Muyanga’s verblijf in Depot Boijmans Van Beuningen. 

Connectie: Neo Muyanga & Alicia Framis
Anti_Dog Courrèges (2022), Alicia Framis

Over Neo Muyanga

Neo Muyanga groeide op in Soweto, in het zuidwesten van Johannesburg. Het township vormde in de jaren ‘70 het decor van felle studentendemonstraties en werd als gevolg een bakermat van het Zuid-Afrikaanse protestlied. Zijn huidige onderzoeken richten zich dan ook dikwijls op het protestlied en de geschiedenis van het vertellen van muzikale verhalen in het Zuiden. Tijdens zijn jeugd kwam Muyanga al veel in aanraking met muziek, maar pas toen hij naar Triëste in Italië vertrok om natuurkunde en filosofie te studeren ontdekte de hij het madrigaal. De eeuwenoude Italiaanse muziekvorm, waarbij het overbrengen van een verhaal met meerstemmige vocalen centraal staat, fascineerde hem en onder toeziend oog van befaamd koormaestro Piero Poclen leerde hij de fijne kneepjes van de traditie. 

Mid-jaren ‘90 keerde Muyanga terug naar Zuid-Afrika, waar zijn veelzijdige carrière in de podiumkunsten een vliegende start maakte. In 1996 richtte hij samen met Masauko Chipembere het akoestische soul-duo BLK Sonshine op, dat van een brede waardering genoot na hits als “Born In A Taxi” en "Building". Muyanga werkte samen met o.a. The Royal Shakespeare Company en Handspring Puppet Company en componeerde onderscheidende voorstellingen waaronder opera Heart of Redness (Zuid-Afrika, 2015), interactieve installatie A Maze in Grace (São Paulo, 2020-2021) en opera How Anansi Freed the Stories of the World (Amsterdam, 2021). Tevens is Muyanga mede-oprichter en co-curator van het Pan African Space Station (2008), een online platform voor experimentele Afrikaanse muziek.

Recent werk: 

  • How Anansi Freed the Stories of the World (2021), opera, i.o.v. Nationale Opera & Ballet | Bekijk hier
  • A Maze in Grace (2020-2021), installatie, i.o.v. de 34e Bienal de São Paolo en Liverpool Biennial | Bekijk hier

Dit project wordt mogelijk gemaakt door