:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
18 March 2015

De 'comeback'van kunsteducatie in de VS

Onlangs verscheen er op de site van de Huffington Post een interessant artikel over kunsteducatie. Jaren van bezuinigingen in het onderwijs hebben er in de VS toe geleid dat er enkel werd gefocust op het verbeteren van testscores op het gebied van taal en wiskunde. Deze vernauwde focus ging ten koste van onder andere de kunstvakken. Gelukkig, aldus de auteur, lijkt het tij te keren en kunsteducatie bezig te zijn aan een comeback. Zo werd er in New York City $92 miljoen geïnvesteerd om kunsteducatie in de gehele stad te verbeteren en uit te breiden, wat resulteerde in meer kunstdocenten en –voorzieningen op de scholen. In Chicago werd kunst tot een kernvak gemaakt, waardoor de hoeveelheid bestede tijd aan kunstinstructies op scholen werd vergroot.

New York State of the Arts

42% van de scholen heeft nog geen beschikking over gecertificeerde kunstdocenten. Bron: NYC Department of Education, U.S. Census Bureau. Zie ook: http://comptroller.nyc.gov/reports/state-of-the-arts

In het artikel wordt verwezen naar een rapport uit 2012, dat constateerde dat studenten die toegang hebben tot de kunsten over het algemeen betere academische resultaten behalen, betere kansen hebben op de arbeidsmarkt en meer maatschappelijk betrokken zijn. Deze voordelen zouden het meest prominent zijn voor studenten van lagere socio-economische status. Iets wat is opgemerkt door overheden van grote steden en wordt ingezet om achterstandsscholen een impuls te geven. Volgens de auteur kan er op de successen van steden als New York en Chicago worden voortgebouwd om een sterker pleidooi te houden voor kunst als kern van educatie met kwaliteit.

Lees het hele artikel hier.​

Floor Vierenhalm en Inez Veldman