:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Seated Angel with an Organ

Seated Angel with an Organ

Anoniem (in circa 1480-1510)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Seated Angel with an Organ
Material and technique Pen and brush and gray and black ink, red ink (traces)
Object type
Drawing (recto) > Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Width 153 mm
Height 184 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Accession number N 109 recto (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1480-1510
Signature none
Watermark ox head
Inscriptions none
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1928; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Een zittende figuur bespeelt een draagbaar orgel, ook wel een portatief genoemd. De muzikant beroert de toetsen met zijn rechterhand, terwijl zijn linkerhand aan de achterzijde van het instrument de blaasbalg bedient. Het portatief was van de middeleeuwen tot en met de zestiende eeuw een populair instrument. Het is vaak afgebeeld als attribuut van de Heilige Cecilia of als een van de instrumenten die engelenkoren begeleiden in voorstellingen met Maria en Christuskind, zoals te zien is op het linkerluik van een diptiek van Hans Memling (ca. 1433-1494) in München (afb. 1).1 Daar zit linksvoor aan de voeten van Maria een engel met een dergelijk portatief. Hier is waarschijnlijk een vergelijkbare engel nagetekend. De kunstenaar was daarbij in het bijzonder geïnteresseerd in de plooival van de kleding. Hij tekende deze uitvoerig met hoekige plooien en slordige (kruis-)arceringen in verschillende kleuren inkt. Het portatief en de handen gaf hij schematisch weer en het hoofd is aan de bovenzijde nauwelijks afgewerkt. De vleugels van de engel liet de tekenaar zelfs helemaal achterwege. We kennen vrij veel van dergelijke kledingstudies, die werden getekend om plooival en schaduwwerking te oefenen. Voorbeelden zijn de ten voeten uit getekende Maria Magdalena en Heilige Veronica in Amsterdam, waarvan de hoofden in tegenstelling tot de kleding ook nauwelijks zijn uitgewerkt.2

De staande vrouw op de keerzijde van dit blad is waarschijnlijk ook gekopieerd naar een bestaande figuur. Zij documenteert vermoedelijk een Madonnatype, dat voorkomt op Kruisigingsvoorstellingen, waarbij alleen zij en Johannes de Evangelist links en rechts van de gekruisigde Christus staand zijn afgebeeld. De monumentale kleding van deze Madonna contrasteert met haar kleine poppengezicht en doet denken aan figuren van Gerard David (ca. 1450/60-1523), zoals de bezwijkende Madonna linksonder het kruis op een schilderij van David in Madrid.3

Zowel de engel als de Madonna waren waarschijnlijk modeltekeningen die werden gebruikt in een schilderswerkplaats. Hoewel beide figuren in dezelfde techniek zijn getekend, zijn ze vermoedelijk gemaakt door verschillende kunstenaars. De lijnvoering van de Madonna is harder en hoekiger dan die van de engel. Deze laatste is eigenzinniger getekend, zoals blijkt uit de onrustige arceringen. Op basis van vergelijkingen, zoals hierboven besproken en de wijze waarop met name de engel gearceerd is, kunnen de beide figuren rond 1480-1510 gedateerd worden.4

De kop en het achterlichaam van een zogenaamde eikelmuis die naast de Madonna is getekend met pen en penseel, moetten aanzienlijk later van datum zijn.5 De muis doet denken aan Duitse dierstudies uit het laatste kwart van de zestiende eeuw, zoals de tekening van twee wezels uit 1573, die aan Franz Buch wordt toegeschreven.6

Footnotes

1 München, Alte Pinakothek, inv. nr. 680,5. Bruges 1994, ill. 5.

2 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nrs. RP-T-63-263, RP-T-63-264; Boon 1978, nrs. 16-17, ills., Ainsworth 1998, pp. 96-101. 

3 Madrid, Museo Thyssen-Bornemisza, inv. nr. 1928.3; Ainsworth 1998, p. 94, ill. 90.

4 De arceringen en de kruisarceringen herinneren bijvoorbeeld aan de Madonna en kind uit de omgeving van Aelbrecht Bouts, van rond 1590 in dit museum, inv. nr. 68.

5 Met dank aan Frans Smeding voor de identificatie van de eikelmuis.

6 Berlin, Kupferstichkabinett, inv. nr. KdZ 9; Vienna 1985, nr. 40, ill.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist