:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Portrait of a Man and Woman with Their Little Son and Family Crest

Portrait of a Man and Woman with Their Little Son and Family Crest

Anoniem (in circa 1610-1625)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Portrait of a Man and Woman with Their Little Son and Family Crest
Material and technique Black chalk, pen and brown ink, framing lines (partial) with pencil or black chalk, on parchment
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 199 mm
Width 195 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Circle of: Johannes Wierix
Accession number J Wierix 2 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1610-1625
Signature none
Watermark none (parchment)
Inscriptions none
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 1142; cat. 1869, no. 1545; cat. 1901, no. 974 (fl. 100,-); Lauts 1966, vol. 1, pp. 258-259; De Jongh 1974, p. 182 (n. 40)
Material
Object
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Dit portret van een echtpaar met hun zoontje is een kopie naar een familieportret in de Kunsthalle in Karlsruhe, dat zowel aan Rubens als aan Cornelis de Vos toegeschreven is. Het schilderij wordt omstreeks 1609-1610 gedateerd.1 Op het portret in Karlsruhe ontbreekt het familiewapen dat op de tekening tussen beide echtelieden toegevoegd is. Op grond van dit wapen zijn de geportretteerden op het geschilderde portret wel geïdentificeerd als leden van de familie Wakker van Zon, wat vervolgens terecht betwijfeld is.2 Vooralsnog blijft onbekend welke personen hier zijn uitgebeeld; mogelijk gaat het om een Antwerps gezin.

Toen de tekening met het legaat Boijmans in het museum kwam, heette het ‘Een deftig Mans- en Vrouweportret’ van Johannes Wierix te zijn.3 Inderdaad sluiten de verfijnde lijnen, (kruis)areceringen en stippels in pen en bruine inkt op perkament aan bij de tekentechniek die Johannes Wierix voor zijn portrettekeningen gebruikte.4 Wierix maakte echter voornamelijk busteportretten op klein formaat – zelfstandige portretten of soms pendant voorstellingen – die bedoeld waren als autonome kunstwerken voor de verkoop. Dit familieportret mist bovendien de grote verfijning die de portretten van Wierix kenmerken en ze zo uitzonderlijk en levensecht maakt. De uitvoering van deze Rotterdamse tekening is minder gedetailleerd en omdat het een kopie naar een schilderij betreft, heeft de voorstelling een reproductief, enigszins stijf karakter. Het is daarom eerder aannemelijk dat het portret werd getekend door een kunstenaar uit de omgeving van Johannes Wierix, die vertrouwd was met Wierix’ tekentechniek maar deze niet zo perfect beheerste als de kunstenaar zelf.

Zowel de vrouw als het zoontje dragen een kruisje aan een kettinkje op de borst, wat erop wijst dat deze mensen katholiek zijn. Het is de vraag hoe de druiventros in de rechterhand van het jongetje geïnterpreteerd moet worden. Het motief kan een religieuze betekenis hebben en verwijzen naar Maria (de wijnstok) en naar Christus (de mystieke druiventros).5 De druiven kunnen echter ook bedoeld zijn als verwijzing naar Psalm 128:2-3, waarin de vrouw bezongen wordt als een vruchtbare wijnstok.6

Footnotes

1 Zie daarvoor Lauts 1966, pp. 258-259, nr. 177, als Peter Paul Rubens. Volgens De Jongh 1974, p. 182, gaat het om een portret van Cornelis de Vos. Kathalijne van der Stighelen nam het portret echter niet op in haar De portretten van Cornelis de Vos. Een kritische catalogus, Brussel 1990.

2 Lauts 1966, p. 259. Dat dit niet het wapen van de familie Wakker van Zon betreft, wordt bevestigd door Sabine Craft-Giepmans (Portreticonografie, RKD Den Haag).

3 cat. 1852, nr. 1142; cat. 1869, nr. 1545.

4 Zie daarvoor Van Ruyven-Zeman 2002, pp. 400-401 en Van Ruyven-Zeman 2004, pp. 240-241 en p. 253-254, noot 25, waarin zij zeventien portretten van Wierix noemt, waarvan er elf gedateerd zijn tussen 1587 en 1613. Deze tekening rekent zij niet tot de portretten van Wierix.

5 De Jongh 1974, p. 186.

6 Bedaux 1990, pp. 71-104.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist