:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

W. van der Vorm (1873-1957)

De succesvolle Rotterdamse zakenman Willem van der Vorm verzamelt breed en veel. Zijn eerste aankopen zijn vooral kunst van de school van Barbizon en de Haagse school, maar na verloop van tijd koopt hij ook schilderijen aan van oude Hollandse en Vlaamse meesters en de Franse impressionisten.

Directeur D. Hannema stelt aan Van der Vorm voor om met zijn financiële steun verschillende topstukken te verwerven voor het museum. Enkele aanwinsten zijn ‘De Emmaüsgangers’ van Han van Meegeren (aanvankelijk wordt aangenomen dat het schilderij door Johannes Vermeer is geschilderd), ‘Een schimmel in een landschap’ van Albert Cuyp en Rembrandt’s ‘Man met de rode muts’.

In 1939 is Van der Vorm nauw betrokken bij de oprichting van de Stichting Museum Boymans: een particulier initiatief dat ervoor zorgt dat verzamelaars hun werken ook aan de stichting kunnen schenken en niet aan de Gemeente Rotterdam. Zijn eigen collectie brengt hij onder in Stichting Willem van der Vorm.

Het woonhuis van Van der Vorm is publiek toegankelijk. Hier stelt hij zijn collectie tentoon. ‘Portret van Aletta Adriaensdr.’ van Rembrandt en ‘De waterval van de Mahoura Cauterets’ van Charles-François Daubigny zijn enkele topstukken die hier te zien zijn. Als het pand in 1972 moet wijken voor de aanleg van een metrolijn wordt de collectie als langdurig bruikleen overgebracht naar Museum Boymans. Daar is deze sindsdien permanent en in zijn geheel te zien.