:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

A.J. Domela Nieuwenhuis (1850-1935)

Adrianus Jacobus Domela Nieuwenhuis wil met zijn prentencollectie een overzicht samenstellen van de ontwikkelingen in de Europese kunst vanaf de vroege renaissance.

Zijn interesse gaat voornamelijk uit naar grafiek, maar ook naar tekeningen, beeldhouwkunst en kunstnijverheid. 
Domela Nieuwenhuis woont in Duitsland en is in de nasleep van de Eerste Wereldoorlog genoodzaakt zijn verzameling van de hand te doen. Dirk Hannema, directeur van Museum Boymans in de periode 1921-1945, verwerft zijn collectie. Als vergoeding betaalt het museum hem jaargeld, regelt onderdak voor hem en zijn vrouw, alle kosten voor de verhuizing naar Rotterdam worden betaald en Domela Nieuwenhuis krijgt bovendien een vaste werkplek in het museumgebouw. Voor de collectie prenten wordt een speciaal prentenkabinet ingericht.