:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De Heilige Goedele

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De Heilige Goedele
Materiaal en techniek Pen in zwarte en bruine inkt, kaderlijnen met de pen in rode inkt (deels)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 191 mm
Breedte 113 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer N 77 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1470-1480
Signatuur geen
Watermerk geen
Conditie recto: verticale vouwen (in drieën), afgeschuinde hoeken, verso: reparaties
Inscripties geen
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken E. Wauters (L.911), F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde doublure)
Herkomst Emile Wauters (L.911), Paris, his sale, Amsterdam (F. Muller) 15-16.06.1926, lot 107, ill (as Maitre Flamand XVe siècle, to R.W.P. de Vries for fl 1300)
Tentoonstellingen Brussel 1979, no. 29; Nijmegen/New York 2009, no. 10 (naar Meester van Flémalle); Brugge 2010, no. 44 (naar Meester van Flémalle)
Externe tentoonstellingen Met Katharina aan tafel (2009)
Van Eyck tot Dürer (2010)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Lees 1913, pp. 61, 183, nr. 77 (school Rogier van der Weyden); Wescher 1938a, p. 4 (Vrancke van der Stockt); Sonkes 1969, pp. 216-218, nr. D25 (Brussels, third quarter 15th Century); Sonkes 1973, nr. 20; Comblen-Sonkes in Brussel 1979, pp. 80, 167, nr. 29; Thürlemann 1993, pp. 39-40 (Robert Campin); Kemperdick 1997, pp. 15-17 (possibly after Master of Flémalle); Thürlemann 2002, pp. 171 en nr. I.19 (Robert Campin, c. 1430); Koreny 2003, p. 292, app. II, nr. d (rejected Vrancke van der Stockt); Sander in Frankfurt/Berlijn 2008, p. 213 (possibly after Master of Flémalle); Dückers in Nijmegen/New York 2009, p. 160-61, nr. 10 (after Robert Campin, c. 1440 (?)); Borchert in Brugge 2010, p. 173, nr. 44 (after Master of Flémalle); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Goedele, overleden in 712, was in Brussel een veel vereerde heilige. Haar heiligverklaring is voornamelijk op één gebeurtenis gebaseerd. Tijdens een nachtelijke gang naar de kerk blies de duivel Goedeles lantaarn uit. Op haar daaropvolgende gebed begon deze echter opnieuw te branden. In 978 werd haar gebeente naar Brussel overgebracht om vervolgens in de elfde eeuw te worden bijgezet in de kathedraal van de Heilige Michael, die later tevens aan Goedele werd gewijd.1 De heilige is ten voeten uit in driekwart weergegeven, houdt een geopend boek voor haar borst en kantelt haar hoofd schuin naar voren. Aan de onderkant van de lantaarn in Goedele’s rechterhand, hangt het duiveltje, die op het punt staat de kaars uit te blazen. De tekening lijkt een voorbeeld te hebben gehad.2 Zo is de figuur met haar breed opgezette gewaad en kleine hoofd niet helemaal in verhouding. Haar schaduw op de omgeving is bovendien alleen in het onderste deel van de tekening weergegeven. De fijne arceringen wekken daarnaast de indruk een in metaalstift uitgevoerde voorstelling na te bootsen.

Kemperdick weet aannemelijk te maken, dat het prototype voor Goedele een vrouwelijke heilige op één van de zijluiken van het nu incomplete Flémalle-altaarstuk in Frankfurt moet zijn geweest, dat rond 1427-32 wordt gedateerd. Op basis daarvan heeft hij een nieuwe, plausibele reconstructie van het veelluik voorgesteld.3 Hij baseerde zich op overeenkomsten met de bewaard gebleven figuren van het altaarstuk. De monumentale houding van Goedele en de wijze waarop haar mantel is gedrapeerd, doet bijvoorbeeld denken aan De heilige Veronica (afb. 1).4 De positionering van Ursula en de houding van haar linkerarm komt daarnaast overeen met de Madonna, die met het kind op een van de andere luiken is afgebeeld. Alletwee de vrouwen op het veelluik hebben net als Goedele smalle schouders in relatie tot hun breed opgezette gewaden. Bij alle drie de figuren is de ruimte nauwelijks aangegeven en bevindt de overgang van vloer naar achtergrond zich overal op dezelfde hoogte.5 Net als de overige voorstellingen op het veelluik, kende dit prototype brede navolging. Het figuurtype is te zien bij enkele vrouwelijke heiligen op een geborduurde koormantel in Wenen, die na 1432/33 gedateerd kan worden. Ook in het getijdenboek van Catharina van Cleve, rond 1440 gedateerd, wordt het motief herhaald in een miniatuur van de Heilige Agnes.6

Daarna beleefde dit model rond 1470 een opleving in de Duitse en Nederlandse teken- en prentkunst, zoals blijkt uit twee prenten van een Lezende Madonna die Christus een appel aanreikt van de Meester ES en een Heilige Agnes van de Meester WA, beide gekopieerd door Israhel van Meckenem en een tekening van de Heilige Katharina, vermoedelijk rond 1480 naar Martin Schongauer getekend.7 Niet alleen is de houding van al deze vrouwelijke heiligen gelijk aan de Rotterdamse tekening, ook is in de meeste gevallen de overgang van vloer naar achtergrond op dezelfde hoogte aangegeven. De Rotterdamse tekening kan, gezien de tekenstijl en techniek rond dezelfde tijd, 1470-80, gedateerd worden.

[caption id="attachment_" width="" align="alignleft"]fig. 1 Master of Flémalle (Robert Campin), 15th century. Frankfurt am Main, Städel Museum, inv. no. 939Afig. 1 Master of Flémalle (Robert Campin), 15th century. Frankfurt am Main, Städel Museum, inv. no. 939A[/caption]

Noten

1 Kirschbaum VI, 1975, cols. 459-460.

2 Sonkes 1969, pp. 217-218, Kemperdick 1997, pp. 15-16.

3 Kemperdick 1997, pp. 13-18, met name vanaf p. 15; Frankfurt/Berlin 2008, nr. 6, ill.  Minder aannemlijk is zijn  suggestie dat een ander verloren gegaan zijluik van het altaar het prototype zou zijn voor een Duitse tekening uit dit museum met daarop afgebeeld Maria Magdalena (N 82).

4 Frankfurt-am-Main, Städel Museum, inv. nr. 939A. Frankfurt/Berlin 2008, nr. 6, ill.;

5 Sonkes 1969, p. 217; Kemperdick 1997, p.16; Dückers in Nijmegen/New York 2009, p. 160.

6 Wenen, Kunsthistorische Hofmuseum; Thürlemann 2002, pp. 155-172 en nr. I.23c, ill.; Kemperdick 1997, pp. 16-17, ill. 18; New York, Morgan Library & Museum, MS. M. 917, p. 300, Dückers in Nijmegen/New York 2009, nr. 126, ill. 10.

7 German Hollstein XXIV, 1986, nos. 180, 386, ills.; Hollstein XII, 1955, p. 216, ill.; TIB 8, 1980, p. 34- 35, nr. 29-30; Nürnberg, Germanisches Nationalmuseum, inv. nr. Hz 27; Zink 1968, nr. 14, ill.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker