:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van het hoofd van een man met baard

Studie van het hoofd van een man met baard

Giovanni Antonio Sogliani (in circa 1536)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van het hoofd van een man met baard
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op okergeel geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 204 mm
Hoogte 285 mm
Makers Tekenaar: Giovanni Antonio Sogliani
Inventarisnummer I 563 N 189 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1536
Watermerk Kruis. Kreuz mit Dreipassenden in Kreis, Briquet 5544 [Gabelentz 1922]
Inscripties '48[?]' (verso, l.b., folionummer, pen in bruine inkt, onderstreept), 'P' (recto, l.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Anonymous (L.2818) op de verso
Herkomst Fra Bartolommeo’s nalatenschap (1517); zijn erfgenaam Fra Paolino da Pistoia (1488-1547), Florence; Suor Plautilla Nelli (1523-1588), Florence; Klooster van St. Catharina van Siena, Florence; Cavaliere Francesco Maria Niccolò Gabburri (1676-1742), Florence, verworven van het klooster in 1725 en gemonteerd in een van twee albums (1729); erven Gabburri; Kunsthandelaar William Kent, Londen, aangekocht van de erven Gabburri in 1758-1760; Benjamin West (1783-1820, L.419), Londen; zijn zoon Raphael West; Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; Kunsthandelaar Samuel Woodburn, Londen, aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834, verkoopcat. 1836; De Prins van Oranje, later Koning Willem II der Nederlanden; zijn veiling, Den Haag (De Vries, Roos, Brondgeest) 12.08.1850, lot 281 (opgehouden); zijn dochter Prinses Sophie van Oranje-Nassau (1824-1897), Groothertogin van Sachsen-Weimar-Eisenach, Weimar; haar echtgenoot Groothertog Karl Alexander von Sachsen-Weimar-Eisenach (1818-1901) Weimar; hun kleinzoon Groothertog Wilhelm Ernst von Sachsen-Weimar-Eisenach (1876-1923), Weimar; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1923; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam (Rondom Fra B.) 2016
Interne tentoonstellingen Rondom Fra Bartolommeo (2016)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Von der Gabelentz 1922, vol. 2, nr. 850 (circa 1506-1508); Fischer 1990, p. 20 (Sogliani)
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Chris Fischer

Deze tekening werd door Zahn[1] en Gabelentz[2] aan Fra Bartolommeo (1473‑1517) toegeschreven en door Knapp[3] aan Fra Paolino (1488‑1547), maar in 1990 door de huidige auteur herkend als een eigenhandig werk van Giovanni Antonio Sogliani.[4] Sogliani bleek ditzelfde mannenhoofd met baard in nog vier andere studies in Rotterdam te hebben getekend: I 563 N 188 recto, I 563 N 188 verso, I 163 N 190 recto en I 163 N 190 verso. De doorleefde gelaatstrekken en het open lijnraster van kruisarceringen zijn typerend voor Sogliani’s tekenstijl, evenals de zwaar aangezette accenten, de lange, kringelende lijnen in wit krijt en de korte, onderbroken ronde lijnen die met evenveel druk in grof krijt zijn aangebracht.

Sogliani vervaardigde deze studies waarschijnlijk in de voorbereidende fase voor Het offer van Noach, de eerste van drie schilderijen die hij in 1531 voor de apsis van de kathedraal in Pisa maakte.[5] Noachs gelaatstrekken, lange baard en zelfs de penseelstreken zijn in de geschilderde versie vrijwel identiek aan deze tekening. Sogliani was een eclectisch kunstenaar die afwisselend in de stijl van Fra Bartolommeo en Andrea del Sarto (1486-1530) werkte. Het schilderij in de kathedraal in Pisa is geschilderd in een stijl die sterk doet denken aan Del Sarto, die het jaar daarvoor was overleden.

Deze en andere studies van Sogliani belandden om onbekende reden tussen Fra Bartolommeo's tekeningen in de twee albums die Gabburri samenstelde uit de losse bladen die Fra Bartolommeo bij zijn dood in 1518 in het San Marco-klooster naliet. De meest waarschijnlijke verklaring is dat Sogliani deze tekeningen als studiemateriaal bij zich had toen hij in 1536 aan het fresco op de achterwand van het refectorium in het San Marco-klooster werkte en ze daar achterliet, waarna ze later bij de stapel tekeningen van Fra Bartolommeo werden gevoegd.

Noten

[1] Von Zahn 1870, p. 201

[2] Von der Gabelentz 1922, dl. 2, nr. 850

[3] Knapp 1903, p. 312

[4] Fischer 1990, p. 20

[5] Voor het schilderij en de voorbereidende tekeningen in Florence, Gallerie degli Uffizi, zie Roberta Bartoli in: Pisa 1995, pp. 124‑133, nr. 15.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giovanni Antonio Sogliani

Florence 1492 - Florence 1544

Bekijk het volledige profiel