:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Portret van een man een vrouw met zoontje en familiewapen

Portret van een man een vrouw met zoontje en familiewapen

Anoniem (in circa 1610-1625)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Portret van een man een vrouw met zoontje en familiewapen
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, kaderlijnen (gedeeltelijk) in potlood of zwart krijt, op perkament
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 199 mm
Breedte 195 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Omgeving van: Johannes Wierix
Inventarisnummer J Wierix 2 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1610-1625
Signatuur geen
Watermerk geen (perkament)
Conditie recto:een gaatje ter hoogte van linkerknie van de man; verso: papier- en lijmresten
Inscripties geen
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 1142; Cat. 1869, nr. 1545; Cat. 1901, nr. 974 (fl. 100,-); Lauts 1966, dl. 1, pp. 258-259; De Jongh 1974, p. 182 (nr. 40); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Dit portret van een echtpaar met hun zoontje is een kopie naar een familieportret in de Kunsthalle in Karlsruhe, dat zowel aan Rubens als aan Cornelis de Vos toegeschreven is. Het schilderij wordt omstreeks 1609-1610 gedateerd.1 Op het portret in Karlsruhe ontbreekt het familiewapen dat op de tekening tussen beide echtelieden toegevoegd is. Op grond van dit wapen zijn de geportretteerden op het geschilderde portret wel geïdentificeerd als leden van de familie Wakker van Zon, wat vervolgens terecht betwijfeld is.2 Vooralsnog blijft onbekend welke personen hier zijn uitgebeeld; mogelijk gaat het om een Antwerps gezin.

Toen de tekening met het legaat Boijmans in het museum kwam, heette het ‘Een deftig Mans- en Vrouweportret’ van Johannes Wierix te zijn.3 Inderdaad sluiten de verfijnde lijnen, (kruis)areceringen en stippels in pen en bruine inkt op perkament aan bij de tekentechniek die Johannes Wierix voor zijn portrettekeningen gebruikte.4 Wierix maakte echter voornamelijk busteportretten op klein formaat – zelfstandige portretten of soms pendant voorstellingen – die bedoeld waren als autonome kunstwerken voor de verkoop. Dit familieportret mist bovendien de grote verfijning die de portretten van Wierix kenmerken en ze zo uitzonderlijk en levensecht maakt. De uitvoering van deze Rotterdamse tekening is minder gedetailleerd en omdat het een kopie naar een schilderij betreft, heeft de voorstelling een reproductief, enigszins stijf karakter. Het is daarom eerder aannemelijk dat het portret werd getekend door een kunstenaar uit de omgeving van Johannes Wierix, die vertrouwd was met Wierix’ tekentechniek maar deze niet zo perfect beheerste als de kunstenaar zelf.

Zowel de vrouw als het zoontje dragen een kruisje aan een kettinkje op de borst, wat erop wijst dat deze mensen katholiek zijn. Het is de vraag hoe de druiventros in de rechterhand van het jongetje geïnterpreteerd moet worden. Het motief kan een religieuze betekenis hebben en verwijzen naar Maria (de wijnstok) en naar Christus (de mystieke druiventros).5 De druiven kunnen echter ook bedoeld zijn als verwijzing naar Psalm 128:2-3, waarin de vrouw bezongen wordt als een vruchtbare wijnstok.6

Noten

1 Zie daarvoor Lauts 1966, pp. 258-259, nr. 177, als Peter Paul Rubens. Volgens De Jongh 1974, p. 182, gaat het om een portret van Cornelis de Vos. Kathalijne van der Stighelen nam het portret echter niet op in haar De portretten van Cornelis de Vos. Een kritische catalogus, Brussel 1990.

2 Lauts 1966, p. 259. Dat dit niet het wapen van de familie Wakker van Zon betreft, wordt bevestigd door Sabine Craft-Giepmans (Portreticonografie, RKD Den Haag).

3 cat. 1852, nr. 1142; cat. 1869, nr. 1545.

4 Zie daarvoor Van Ruyven-Zeman 2002, pp. 400-401 en Van Ruyven-Zeman 2004, pp. 240-241 en p. 253-254, noot 25, waarin zij zeventien portretten van Wierix noemt, waarvan er elf gedateerd zijn tussen 1587 en 1613. Deze tekening rekent zij niet tot de portretten van Wierix.

5 De Jongh 1974, p. 186.

6 Bedaux 1990, pp. 71-104.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker