:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studieblad met vrouwenhoofd in profiel en twee trompetblazende staande engelen

Studieblad met vrouwenhoofd in profiel en twee trompetblazende staande engelen

Maso Finiguerra (in circa 1450-1500)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studieblad met vrouwenhoofd in profiel en twee trompetblazende staande engelen
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 241 mm
Breedte 190 mm
Makers Kunstenaar: Maso Finiguerra
Vroegere toeschrijving: Anoniem
Inventarisnummer I 500 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1450-1500
Watermerk bovenhelft griffioen (fragment, 45 x 59 mm, rechts midden rand, op P4 van 7P, vV, zie afb. Degenhart/Schmitt 1968, vol. I-2, p. 658, WZ 76)
Inscripties '2.[...]' (verso, r.b., oud folionummer, pen in bruine inkt), '315' (idem, l.b., potlood), '[...]' (idem, l.o., zwart krijt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken A. Grahl (L.1199). F.W. Koenigs (L.1023a) deest
Herkomst August Grahl (1791-1868, L.1199), Dresden; zijn veiling, Londen (Sotheby) 27-28.04.1885, lot 318, ill. (Paolo Uccello, BP 1/10/0); Benno Geiger, Wenen/Venetië; zijn veiling, London (Sotheby) 07.12.1920, lot 164 (Noord-Italiaans, 15e eeuw); - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (Italiaans, 15e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Grahl 1885, nr. 318, ill.; Salmi 1938, p. 153; Geiger 1948, nr. 2 (Domenico Veneziano); Degenhart/Schmitt 1968, vol. I-2, pp. 613, 618, fig. 955 (putti uit Finiguerra Groep)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Verona > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Giada Damen

Deze tekening maakte deel uit van een grote groep bladen en tekeningenboeken die na de dood van Maso Finiguerra in diens bottega (werkplaats) achterbleven. Terwijl een groot deel van dit materiaal in de Medici-collectie in Florence belandde – zo’n honderd bladen bevinden zich in het Uffizi – raakten ook veel tekeningenboeken en bladen hieruit verspreid. Deze bevinden zich nu in meerdere musea en privécollecties over de hele wereld.[1]

Op dit blad combineerde de tekenaar studies van uiteenlopende onderwerpen: links zien we het hoofd van een vrouw in profiel met een sluier, en rechts twee gevleugelde engelen die op een blaasinstrument spelen. De motieven werden vermoedelijk aan antieke bronnen ontleend.

Zoals Albert Elen opmerkte, suggereren enkele aspecten van de tekening – een afgesneden watermerk halverwege de rechterrand en een oud folionummer in de rechterbovenhoek op de verso – dat het blad ooit deel uitmaakte van een quarto schetsboek.[2] Een ander blad van dezelfde omvang, waarin eveneens figuren uit het eigentijdse leven met motieven uit de klassieke oudheid zijn gecombineerd, bevindt zich nu in Parijs.[3] Lorenza Melli opperde dat het blad in Rotterdam en dat in Parijs uit hetzelfde taccuino (schetsboek) komen.[4]

De tekening werd aan het eind van de negentiende eeuw aan Paolo Uccello (1397-1475) toegeschreven, en later aan Domenico Veneziano (1410-1461),[5] maar Degenhart en Schmitt plaatsten het werk in 1968 samen met een grotere groep bladen, omschreven als de ‘Finiguerra groep’, in de kringen rond de Florentijnse schilder Maso Finiguerra.[6] De scherpe lijnvoering van de studies die zowel als tekenoefening dienden, als repertorium van beeldmotieven waar in de bottega op kon worden teruggegrepen, maakt het lastig te achterhalen wie binnen de werkplaats de maker is. Recentelijk voerde Melli echter aan dat, hoewel verschillende tekeningen van Finiguerra en diens werkplaats niet van dezelfde vaardige hand zijn, veel van deze werken toch aan de meester zelf moeten worden toegeschreven aangezien zijn tekenstijl een zwaar stempel op het werk en de artistieke ontwikkeling van al zijn medewerkers drukte.[7] Volgens Melli vervaardigde Finiguerra dit blad tegen het einde van zijn carrière toen zijn stijl sterk door het werk van of Antonio del Pollaiuolo (1433-1498) werd beïnvloed.

Noten

[1] Melli 1995, pp. 27-38, 43-54.

[2] Volgens aantekeningen in het museumarchief van Museum Boijmans Van Beuningen.

[3] Petit Palais, inv. PPD3361.

[4] Melli 1995, p. 53.

[5] Zie Geiger 1948, nr. 2.

[6] Degenhart/Schmitt 1968, dl. I‑2, pp. 613-618.

[7] Melli 1995, p. 53.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Maso Finiguerra

Florence 1426 - Florence 1464

Bekijk het volledige profiel