:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Geknielde vrouw met kind

Geknielde vrouw met kind

Toegeschreven aan: Frans Floris (I) (in circa 1553-1570)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Geknielde vrouw met kind
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 274 mm
Breedte 287 mm
Makers Toegeschreven aan: Frans Floris (I)
Vroegere toeschrijving: Paris Bordone
Vroegere toeschrijving: Paolo Veronese (Paolo Caliari)
Inventarisnummer I 407 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1553-1570
Watermerk geen (vV, 10P)
Inscripties 'TITIANUS.D.' (l.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken J.P. Heseltine (L.1507), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Henry Wellesley (1791-1866, L.1384 deest)**, Oxford; John Postle Heseltine (1843-1929, L.1507), Londen; - ; Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Paolo Veronese); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 500; Amsterdam 1953, nr. T 11
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Amsterdam 1934, nr. 500 (toeg. Bordone); Amsterdam 1953, nr. T 11 (Bordone); Müller-Hofstede 1967, p. 119 (Frans Floris); Van de Velde 1975, vol. 1, onder nr. 41; Donati 2014, p. 437, nr. D37, p. 441, ill. (toeg. Bordone); Wouk 2018, p. 579
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Rosie Razzall, toevoeging aan catalogus, 2023

Deze innemende tekening van een geknielde vrouw die een kind kust stond tot 2023 in het museumarchief als een tekening van Paris Bordone (1500-1571) omschreven,[1] een toeschrijving die onder enig voorbehoud in 2014 door Andrea Donati in diens catalogue raisonné van tekeningen van de kunstenaar werd overgenomen.[2] De studie werd echter al in 1967 herkend als gerelateerd aan de geknielde vrouw met kind in Frans Floris’ schilderij Laat de kinderen tot Mij komen, waarvan twee versies worden vermeld.[3] Beide versies zijn meerdere malen gekopieerd en met kleine aanpassingen overgeleverd, waarbij in de ene versie het kind deels met een draperie is bedekt, zoals in de kopie van het schilderij uit de Grzimek collectie in Schloss Montfort in Langenargen in Friedrichshafen, terwijl het in de andere versie naakt is. De Rotterdamse tekening toont het kind met een draperie rond zijn middel en is dus meer verwant aan die versie van het schilderij. 

J. Müller-Hofstede schrijft het blad aan Floris zelf toe, maar Carl van de Velde en Edward Wouk zijn daar minder zeker van. Krijt is een ongebruikelijk medium voor Floris die zijn tekeningen doorgaans in pen in inkt uitwerkte. Maar het is ook mogelijk dat het overgeleverde getekende oeuvre van hem hier een vertekend beeld van geeft; kunsthistoricus Karel van Mander (1548-1606) schreef dat Floris krijttekeningen naar de antieken vervaardigde waar zijn leerlingen dan weer stiekem tegendrukken van maakten.[4] Deze korte opmerking zou zelfs de functie van de Rotterdamse tekening kunnen ophelderen. De contouren van het bovenlijf en hoofd van het kind, en het gezicht van de vrouw zijn in donkerder krijt op oliebasis extra aangezet, wat suggereert dat het blad een opgewerkte tegendruk is. Stijn Alsteens heeft erop gewezen dat de pentimenti in de voeten van de vrouw sterk doen vermoeden dat het hier om een voorbereidende studie gaat, en ook het feit dat een gespiegelde versie van het schilderij in 2004 bij Christie’s in New York werd verkocht,[5] kan erop wijzen dat dit een tegendruk is van een eigenhandig werk van Floris.[6]

Noten

[1] Een oude inscriptie onderaan het blad vermeldt Titiaan (1488/1490-1576), maar de tekening stond in de inventaris van de Collectie Koenigs omschreven als een werk van Paolo Veronese (1528-1588). Zie Lütjens ca. 1928-1935, nr. I 407. 

[2] Donati 2014, p. 437, nr. D37, toegeschreven aan Paris Bordone. Hierin staat ook abusievelijk vermeld dat de tekening zich in Amsterdam bevindt. Deze informatie is gebaseerd op een fotokaart in de Fondazione Cini, Fondo Pallucchini, nr. 39-1-189. 

[3] Van de Velde en Wouk vermelden twee versies van de hand van Floris. De verblijfplaats van de versie waarin het kind een lap stof draagt is onbekend. Kopieën van dit schilderij bevinden zich in Schloss Waidhofen-an-der-Thaya, de Grzimek collectie in Schloss Montfort in Langenargen in Friedrichshafen, en de kerk van St John sub Castro in Lewes in East Sussex. Een andere eigenhandige versie met het naakte kind en een aangepaste achtergrond bevindt zich in Ambridge, Pennsylvania, Old Economy Village (het schilderij in de Grzimek collectie lijkt meer op het eerstgenoemde schilderij dan op de versie in Ambridge, zoals Van de Velde en Wouk suggereren). Een gespiegelde versie van de compositie in Ambridge werd geveild in New York (Christie’s) 23.01.2004, lot 18, en een ovale versie in de collectie van Karel I was voorheen in het bezit van Richard L. Feigen & Company in New York. Zie Van de Velde 1975, dl. 1, nr. 41 en 42; Wouk 2018, p. 579.  

[4] Van Mander 1604, p. 239v. Zie voor een korte bespreking Müller Hofstede 1967, p. 119, n. 24. 

[5] New York (Christie’s) 23.01.2004, lot 18. 

[6] E-mail correspondentie met de huidige auteur, 8.06.2023.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Frans Floris (I)

Antwerpen 1515/1520 - Antwerpen 1570

Bekijk het volledige profiel