:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Detailstudies voor de knielende mannelijke heilige in de 'Pala del Gran Consiglio'

Detailstudies voor de knielende mannelijke heilige in de 'Pala del Gran Consiglio'

Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta) (in circa 1510-1513)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Fra Bartolommeo kreeg op 26 november 1510 opdracht om een altaarstuk te schilderen voor de Sala del Gran Consiglio in het Palazzo Vecchio in Florence. De compositie en de figuren zijn opgezet in monochrome tinten om daarna te worden uitgevoerd in kleuren. Het schilderij is uiteindelijk niet voltooid en is geplaatst in het Museo di San Marco. Van deze opdracht zijn een aantal voorbereidende studies bewaard gebleven, waarvan er zeven in Museum Boijmans Van Beuningen worden bewaard. Deze geven een goede indruk van de werkwijze van de kunstenaar. De compositie van het schilderij met de Sacra Conversazione is symmetrisch opgebouwd. Centraal zit de tronende Maria met Christuskind met daarachter de heilige (Moeder) Anna. Links en rechts staan en knielen acht heiligen. Op de voorgrond knielen ook twee onbekende heiligen waarvan de linker, die de beschouwer aankijkt en zo bij de voorstelling betrekt, hier is voorgetekend. Ter variatie herhaalde Fra Bartolommeo de voeten en het gedraaide hoofd met schouder. [tekst: Albert Elen]

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Detailstudies voor de knielende mannelijke heilige in de 'Pala del Gran Consiglio'
Materiaal en techniek Rood krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 294 mm
Breedte 223 mm
Makers Tekenaar: Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)
Inventarisnummer I 563 M 9 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1510-1513
Watermerk Horn in a circle. Horn in Kreis, Briquet 7855 [Gabelentz 1922]
Inscripties op de verso enkele getallen, in pen in bruine inkt: 442.16/175 525/ 350/350/175
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst Fra Bartolommeo’s nalatenschap (1517); zijn erfgenaam Fra Paolino da Pistoia (1488-1547), Florence; Suor Plautilla Nelli (1523-1588), Florence; Klooster van St. Catharina van Siena, Florence; Cavaliere Francesco Maria Niccolò Gabburri (1676-1742), Florence, verworven van het klooster in 1725 en gemonteerd in een van twee albums (1729); erven Gabburri; Kunsthandelaar William Kent, Londen, aangekocht van de erven Gabburri in 1758-1760; Benjamin West (1783-1820, L.419), Londen; zijn zoon Raphael West; Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445), Londen; Kunsthandelaar Samuel Woodburn, Londen, aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834, verkoopcat. 1836; De Prins van Oranje, later Koning Willem II der Nederlanden; zijn veiling, Den Haag (De Vries, Roos, Brondgeest) 12.08.1850, lot 281 (opgehouden); zijn dochter Prinses Sophie van Oranje-Nassau (1824-1897), Groothertogin van Sachsen-Weimar-Eisenach, Weimar; haar echtgenoot Groothertog Karl Alexander von Sachsen-Weimar-Eisenach (1818-1901) Weimar; hun kleinzoon Groothertog Wilhelm Ernst von Sachsen-Weimar-Eisenach (1876-1923), Weimar; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1923; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam-Boston-Fort Worth-New York-Florence-Copenhagen 1990-1994, no. 61; Rotterdam 2009-2010 (coll 2 kw 5); Rotterdam 2016, nr. 9B.5
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel V, Prenten & Tekeningen (2009)
Fra Bartolommeo (2016)
Literatuur Von der Gabelentz 1922, vol. 1, p. 161, vol. 2, no. 469 (circa 1510-1512); Fischer 1990, no. 61, ill.; Agenda 2010, no. 23, ill; Elen-Fischer 2016, nr. 9B.5
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)

Florence 1472/1474 - Florence 1517

Fra Bartolommeo is een van de bekendste kunstenaars van de Italiaanse hoogrenaissance. Zijn oorspronkelijke naam is Bartolommeo di Paolo, maar hij werd Baccio...

Bekijk het volledige profiel