:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Twee mythologische figuren

Twee mythologische figuren

Paris Bordone en Anoniem (in circa 1555-1560)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Twee mythologische figuren
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 118 mm
Breedte 98 mm
Makers Kunstenaar: Paris Bordone
Maker: Anoniem
Inventarisnummer I 203 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1555-1560
Watermerk geen / none (vH, 3P)
Inscripties 'P. Bordoné.~' (m.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken P.J. Mariette (L.2097), M. von Fries (L.2903), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Pierre-Jean Mariette (1694-1774, L.2097, op zijn montuur samen met inv. I 202, 204 tot 1906), Parijs; zijn veiling, Parijs (Basan) 06.12.1775, in lot 204 (samen met I 202 en I 204, F 18,19 met lot 205 aan Joullain); F. Joullain (1697-1778) of F.C. Joullain (1735-1790); Graaf Moriz von Fries (1777-1826, L.2903) Wenen, tot c. 1820, aan W. Mellish, Londen; J.P. Heseltine, Londen (1843-1929, L.1507), cat. 1906, onder nr. 2; (?) kunsthandel P. & D. Colnaghi & Obach, Londen (1912); Guy Bellingham Smith (1865-1945), Londen; zijn veiling, Amsterdam (Mensing) 05-06.07.1927, in lot 5 (samen met inv. I 202 en I 204, Fl 300 aan Cassirer); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1927 (Paris Bordone); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Sydney 1999, nr. 76
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Heseltine 1906, nr. 2 (samen met I 202 en I 204), ill.; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 398, pl. 86.4 (als allegorische voorstelling/ Venetian, lijkend Bordone); Rearick 1985, pp. 57-58, fig. 20, p. 63, no. 27; Sydney 1999, nr. 76; Donati 2014, nr. D32, pp. 436 en 439, ill.; Rosenberg 2019, vol. 1, nr. I 201, ill.
Materiaal
Object
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

Deze tekening is een van de drie pen-en-inktstudies in Rotterdam die ooit tot de collectie van de Franse handelaar en verzamelaar Pierre-Jean Mariette (1694-1774) behoorden. De bladen zaten zeker tot 1906 op een van diens karakteristieke blauwe verzamelaarsmonturen bevestigd, want zo staan ze afgebeeld in de catalogus van de collectie van John Postle Heseltine (1843-1929).[1] Helaas is het montuur inmiddels verloren gegaan, maar alle drie de tekeningen dragen links onder in de hoek nog wel Mariette’s verzamelaarsmerk (L.2097).

In de tijd dat de drie tekeningen nog in bezit waren van Mariette werden ze aan de Venetiaanse kunstenaar Paris Bordone toegeschreven en werd vermoedelijk ook de inscriptie ‘Paris Bordoné’ aan dit blad toegevoegd. Alleen van dit blad wordt de toeschrijving aan Bordone algemeen geaccepteerd,[2] al merkten Tietze/Tietze Conrat op dat die toeschrijving moeilijk valt te beoordelen, dit vanwege het geringe aantal pen-en-inkttekeningen dat van Bordone is overgeleverd.[3] Zoals veel van zijn Venetiaanse tijdgenoten tekende hij meestal in zwart en wit krijt op blauw papier; er zijn slechts twee pen-en-inktstudies van zijn hand bekend, in Parijs[4] en Erlangen.[5] In vergelijking met de tekening in Parijs duidde Rearick de Rotterdamse tekening aan als ‘timide en beschrijvend, zonder de improvisatorische energie van zijn jeugdwerk’.[6] De Parijse tekening toont inderdaad een veel lossere compositie en uitvoering, hoewel de parallelle arceringen onder de onderarmen van meerdere figuren op enige stilistische verwantschap wijzen.

De figuren in deze tekening - een naakte vrouw die een rond voorwerp overhandigt aan of ontvangt van een zittende naakte man - zijn nooit geïdentificeerd. Toch zag Rearick enige overeenkomst in compositie met twee mythologische schilderijen in Göteborg[7] en Honolulu,[8] respectievelijk van Jupiter en Io, en Vulcanus en Thetis. Hij dateerde deze werken rond 1558-1559, waardoor de Rotterdamse tekening omstreeks deze tijd wordt geplaatst. De twee kleinere bladen (I 202 en I 204) zijn zowel uitgevoerd in pen als gewassen inkt en zouden zeer wel van een andere hand kunnen zijn, zoals ook wordt gesuggereerd door de cirkelende, onderbroken pennenstreken in vergelijking met de dichter opeen geplaatste lijnen op het grootste, eigenhandige blad. Toch worden de drie Rotterdamse tekeningen gezien hun mythologische onderwerp tot één groep gerekend.

Noten

[1] Hesseltine 1906, nr. 2, afb.

[2] Rearick 1987a en Rearick 2001, Donati 2014 en Rosenberg 2019 accepteren het blad alle drie als een eigenhandig werk.

[3] Tietze/Tietze Conrat 1944, nr. 398.

[4] Musée du Louvre, inv. 5552. Zie Rearick 1987a, p. 48, afb. 4, en Rearick 2001, p. 85.

[5] Universitätsbibliothek Erlangen, inv. 1541. Deze tekening wordt elders toegeschreven aan Titiaan en Sebastiano del Piombo, zie Rearick 1987a, p. 62, nr. 7.

[6] Rearick 1987a, p. 57.

[7] Göteborgs Konstmuseum, inv. GKM 0715.

[8] Honolulu Academy of Arts. inv. 61.78.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Paris Bordone

Treviso 1500 - Venetië 1571

Bekijk het volledige profiel