:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van het hoofd van Laocoön

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van het hoofd van Laocoön
Materiaal en techniek Houtskool, wit gehoogd, op grijsbruin papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 296 mm
Breedte 212 mm
Makers School van: Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)
Vroegere toeschrijving: Titiaan (Tiziano Vecellio)
Inventarisnummer I 69 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1570-1580
Watermerk geen (vH, 8P)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Francesco II d'Adda, conte di Sale, Milan (-1641), tekeningenalbum van c. 1630-40, Elenco nr. 16 (Titiaan); - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1926 (Titiaan); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur geen
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Deze nog niet eerder gepubliceerde tekening stond in de Elenco, de inventaris van D'Adda-tekeningen die in 1926 te koop werden aangeboden aan de verzamelaar Franz Koenigs,[1] vermeld als een werk van Titiaan (1488/1490-1576). Die toeschrijving bleef, weliswaar met een vraagteken, onveranderd, totdat John Marciari het werk in 2017 met enig voorbehoud in verband bracht met het atelier van Tintoretto.[2] Marciari vond het zelfs ‘grootser, gewaagder en oorspronkelijker dan de meeste sculptuurtekeningen’ van de hand van Jacopo Tintoretto, en ‘verwant aan de beste van de Medici koptekeningen’ van diens hand.[3]

Het gaat hier om een studie naar de hellenistische Laocoöngroep (Laocoön en zijn twee zoons in gevecht met een zeemonster) uit omstreeks 200 vóór Christus. Deze marmeren beeldengroep werd in 1506 opgegraven bij de ruïnes van de Thermen van Trajanus in Rome en vervolgens in het Vaticaan voor het publiek tentoongesteld. Sindsdien is het werk, dat wordt gezien als een van de beroemdste en invloedrijkste sculpturen uit de antieke tijd, door talloze kunstenaars bestudeerd, zowel het geheel als onderdelen ervan. Zo maakte Marco Dente (1493-1527) een tekening, nu in Rotterdam (DN 111/8), van de volledige beeldengroep, en gaat het in onze tekening uitsluitend om het expressieve hoofd van Laocoön.

Een andere tekening naar het hoofd van Laocoön, gezien vanuit dezelfde hoek, behoort ook tot de Collectie Koenigs (I 398), maar bevindt zich nu in Moskou, samen met andere vermiste tekeningen uit die collectie die door de Nederlandse Staat worden geclaimd.[4] In tegenstelling tot de huidige tekening, gaat het in dat blad om een eigenhandig werk waarop het model nauwkeuriger is weergegeven, met meer details in het kapsel en de baard.

Tintoretto is voor zover bekend nooit in Rome geweest en maakte de tekening dan ook niet naar de originele sculptuur, maar naar een gipsafgietsel, of misschien zelfs naar het bronzen afgietsel dat Jacopo Sansovino (1486-1570) omstreeks 1506-1508 in Venetië voor kardinaal Domenico Grimani (1461-1523) had vervaardigd. De huidige tekening werd waarschijnlijk door een ervaren leerling naar die tekening of naar een vergelijkbaar eigenhandige studie uit de ateliervoorraad gemaakt. Op de verso van een ateliertekening in Florence is een vervaagde studie te zien die op onze tekening lijkt maar haastiger is uitgevoerd.[5]

De auteur van de Elenco uit 1926 beschouwde onze tekening als een studie voor een hoofd in Titiaans schilderij La Gloria, nu in Madrid. Hij doelde waarschijnlijk op het hoofd van de ‘zwevende’ mannelijke figuur rechts onder in de compositie. Dat hoofd is gespiegeld en zou op zijn beurt ook weer op het hoofd van Laocoön geïnspireerd kunnen zijn, maar is beslist niet met onze tekening in verband te brengen.

Noten

[1] Nr. 16: ‘TIZIANO. Studio per una testa della Gloria dipinta per Carlo V (Madrid)’. Deze Elenco wordt besproken in de introductie van deze online catalogus.

[2] Genoteerd tijdens een bezoek aan Museum Boijmans Van Beuningen in september 2017.

[3] Marciari doelt op tekeningen naar schaalmodellen van marmeren sculpturen uit de oudheid (bustes van Caesar, Vitellius) en van contemporaine werken van Michelangelo en Jacopo Sansovino, zoals de tekeningen I 79, I 85, I 205, I 225, I 342, en I 396 in Museum Boijmans Van Beuningen. De ‘Medici hoofd-tekeningen’ zijn studies naar figuren op Michelangelo’s marmeren graftombes in de Medici-kapel in de San Lorenzo in Florence (zie onze I 79 en I 85).

[4] Zie voor meer informatie over deze claim De Collectie Koenigs. Voor de tekening I 398, zie Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1673 (Jacopo Tintoretto); Elen 1989, nr. 397; Moskou 1995, nr. 127, ill.; niet in Rossi 1975.

[5] Gallerie degli Uffizi, inv. 12995 F verso (ondersteboven); Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1630 (Jacopo); Rossi 1975, p. 62 (verworpen toeschrijving).

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacopo Tintoretto (Jacopo Comin, Jacopo Robusti)

Venetië 1518/1519 - Venetië 1594

Jacopo Robusti werd Tintoretto (ververtje) genoemd, omdat zijn vader lakenverver was. Hij schijnt korte tijd bij Titiaan in de leer te zijn geweest. In 1539...

Bekijk het volledige profiel