:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Groep van drie vrouwen

Groep van drie vrouwen

Omgeving van: Stefano di Giovanni da Verona (in circa 1400-1450)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Groep van drie vrouwen
Materiaal en techniek Metaalstift, pen en penseel in zwarte inkt, wit gehoogd, op perkament, gevernist
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 144 mm
Breedte 103 mm
Makers Omgeving van: Stefano di Giovanni da Verona
Inventarisnummer I 2 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1400-1450
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (Italiaans, ca. 1400, verbeterd in Stefano da Verona); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Verona > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Op een okergele ondergrond zijn twee jonge vrouwen en een oudere vrouw ten halve lijve afgebeeld. De tekening is met metaalstift aangebracht op perkament, mogelijk op een grondering van beendermeel vermengd met lijm en een okerkleurig pigment. Bij de twee jonge vrouwen zijn de details en schaduwen verder met pen en penseel uitgewerkt en is met witte hoogsels prachtig de lichtval op hun kledingen en gezichten aangegeven. Sierlijke krullen omlijsten het gelaat van de middelste vrouw. Zij draagt een opvallende ketting met een klein breedarmig kruis, een kruissymbool dat vooral populair was in de late oudheid en vroege middeleeuwen. Ook houdt zij een doek of een stuk van haar mantel vast. Het is niet helemaal duidelijk welke scène hier is voorgesteld of waar dit blad voor heeft gediend. Mogelijk is het een studie voor de drie Maria’s bij het lege graf van Christus. In laatveertiende-eeuwse frescocycli met het leven van Christus komen zij inderdaad af en toe als zelfstandige voorstelling voor. Het verschil in leeftijd tussen de vrouwen is daarmee alleen nog niet verklaard.

Het blad werd verworven als een Italiaanse tekening gemaakt rond 1400. Later werd de toeschrijving op aanraden van Bernard Berenson veranderd in Stefano da Zevio, waarmee Stefano di Giovanni da Verona (ca. 1374/1375-na 1438) werd bedoeld.[1] Da Verona, wiens werk karakteristiek is voor een stijl die door twintigste-eeuwse kunsthistorici ook wel als ‘internationale gotiek’ wordt aangeduid, was in Lombardije opgeleid door zijn vader, de van oorsprong Franse kunstenaar Jean d'Arbois. Kenmerkend voor Stefano’s schilderstijl zijn de zacht gemodelleerde figuren, het gebruik van gebogen lijnen en de fijne gouden accenten die details in de draperie van de figuren articuleren. De kleine groep tekeningen die nu aan hem is toegeschreven, wordt gekenmerkt door elegante lange figuren, neergezet in een expressieve stijl.[2] Hij gebruikte vloeiende contourlijnen en een combinatie van parallelle arceringen en kruisarceringen voor de schaduwpartijen, zoals duidelijk te zien is in een vroeg blad in New York.[3] In de Rotterdamse studie zien we enkele kenmerken van zijn werk terug. De figuren zijn langgerekt, met elegante handen en vingers, maar de expressieve sterke arceringen ontbreken. Ook past de studie door de afwijkende techniek en het gebruik van perkament niet onmiddellijk binnen de bestaande groep pen-en-inkttekeningen. Het werk kan daardoor niet met zekerheid aan Stefano da Verona worden toegeschreven, maar lijkt zeker in zijn omgeving te zijn ontstaan.

Noten

[1] Lütjens ca. 1928-1935: 'Bestimmung auf Stefano da Zevio durch Berenson (1927)'. Er is later nog een opmerking toegevoegd, dat er volgens Karl T. Parker soortgelijke bladen in het Louvre en Chantilly te vinden zijn, maar op welke werken hij precies doelde is niet duidelijk.

[2] Zie Karet 2002 voor een overzicht van alle aan Da Verona toegeschreven tekeningen.

[3] Carmen Bambach in Milaan 2015b, pp. 52-53. Dit is mogelijk een pagina uit een schetsboek of modelboek, zie ook Florence, Gallerie degli Uffizi, inv. 1106 E; Dresden, Kupferstichkabinett, inv. C125.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Stefano di Giovanni da Verona

Verona circa 1375 - Verona circa 1438

Bekijk het volledige profiel