:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Ruiter zwaaiend met stok, van achteren gezien

Ruiter zwaaiend met stok, van achteren gezien

Anoniem (in circa 1420-1440)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Ruiter zwaaiend met stok, van achteren gezien
Materiaal en techniek Pen en bruine inkt, zwart krijt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 216 mm
Breedte 119 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer I 233 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1420-1440
Watermerk geen (vV, 7P)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Leopold I von Anhalt-Dessau (1708b), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Leopold I van Anhalt-Dessau (1676-1747, L.1708b), Dessau; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928 (Verona, c. 1420); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Verona > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

Deze niet eerder gepubliceerde tekening van een man te paard, van achteren gezien, is van een onbekende vijftiende-eeuwse kunstenaar uit de omgeving van Verona. Het motief van een van achteren gezien paard duikt regelmatig op in het werk van Pisanello (1395-1455), bijvoorbeeld in een tekening in Parijs[1] en in diens fresco’s voor Sant’Anastasia in Verona, waarvoor een tekening bestaat op de verso van I 524, nu in Moskou.[2] Aan de hand van dit motief kon de kunstenaar niet alleen laten zien dat hij bedreven was in het tekenen in verkort perspectief, het was ook een picturaal middel om variatie in een mensenmassa te creëren of om de ruimte tussen de toeschouwer en het geschilderde tafereel te doorbreken.

De Rotterdamse tekening oogt dynamisch als het gaat om de houding van de ruiter en het wapperen van diens golvende mantel, maar de benen van de man en het paard zijn wat stijf en plat weergegeven. De gladde contouren in pen in inkt doen vermoeden dat het onderwerp werd gekopieerd van een schilderij of fresco (al is nooit een corresponderend werk gevonden). Dit wordt onderschreven door een vergelijking met een tekening van de Veronese school, ook in Parijs,[3] waarin een paard in driekwart aanzicht is te zien en waarvan de donzige penvoering op een studie naar het leven wijst. In het Rotterdamse blad toont de kunstenaar tot in detail het sierlijke harnas en zadel van het paard, als ook de vervaarlijk ogende sporen van de ruiter. Volgens een annotatie op het montuur dateert de tekening uit de jaren 1420, maar wij opteren voor een datering halverwege de vijftiende eeuw.

Noten

[1] Musée du Louvre, inv. 2487.

[2] Voor meer informatie over deze stelling, zie De Collectie Koenigs.

[3] Fondation Custodia, Collectie Frits Lugt, inv. 1348.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker