:host { --enviso-primary-color: #00BAFF; --enviso-secondary-color: #00BAFF; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Stilleven met zilveren kandelaar

Vraag maar raak

  • eric vroeg

    heeft dit schilderij nog een originele lijst en hoe ziet die er uit?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Eric, Leuke vraag, die mooi aansluit bij het lijstenproject dat het museum op dit moment uitvoert. Ruben Suykerbuyk, onze conservator oude kunst heeft het meteen even in het depot gecontroleerd. Ik stuur je zijn foto's door in een aparte email. Zijn conclusie is dat het niet de originele lijst kan zijn omdat het schilderij laat-17de-eeuws is, en de lijst op zijn vroegst uit de 19de eeuw dateert (en vermoedelijk zelfs uit de vroege 20ste eeuw). Dat kan je zien aan twee technische aspecten 1) voorzijde: de ornamenten zijn niet in hout gesneden, maar gemodelleerd in zogenaamd pâte (een mengsel op basis van krijt). Dit wordt pas vanaf de 19de eeuw gedaan. Je kan dat goed vaststellen in het scheurtje dat hij fotografeerde. 2) achterzijde: de vier latten van de lijst zijn loodrecht op elkaar verlijmd. In de late 17de eeuw zouden de hoekverbindingen schuin verzaagd zijn.
    Interessant is dat de stijl van de lijst (Lodewijk XIV) chronologisch wel overeenkomt met de ontstaansdatum van het schilderij, maar het gaat dus om een imitatie, i.e. neo-Lodewijk XIV lijst. Hopelijk is dit helder. Hartelijke groet, mede namens Ruben, Els.

  • Michelle Kok vroeg

    Bijna alles in dit schilderij heeft een symboliek, wat betekend dat voor het gebruik van de thee?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hallo Michelle, interessant dat je dit opmerkt. Het hele stilleven lijkt een belangstelling voor een grotere wereld dan alleen de Hollandse uit te dragen. Zo'n belangstelling was in die tijd natuurlijk alleen voorbehouden aan mensen met geld (en macht). Ook het drinken van thee was in de zeventiende eeuw iets nieuws voor dames uit welgestelde kringen. Ik denk dat de thee, net als de zware kandelaar en de exotische schelpen, benadrukken dat weelde op aarde vergankelijk is. Het omgevallen theekopje bevestigt dat nog eens. Hopelijk heb je hier iets aan. Groeten, Els

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Het belangrijkste voorwerp op het schilderij is de zilveren kandelaar, vermoedelijk een product van de Londense zilversmid Anthony Nelme uit de jaren 1693 1694. De zojuist gedoofde kaars is een veel gebruikt vanitas symbool: zoals een kaars onherroepelijk opbrandt, zo zal ook aan ieder mensenleven een einde komen.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Stilleven met zilveren kandelaar
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 59,5 cm
Hoogte 71,9 cm
Makers Schilder: Pieter van Roestraeten
Inventarisnummer St 131
Credits Bruikleen / Loan: Stichting Museum Boijmans Van Beuningen 1966
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1966
Vervaardigingsdatum in circa 1696
Leeftijd maker Circa 62 tot 69 jaar
Signatuur signatuur: rechts onder; # * P: Roestraeten
Interne tentoonstellingen De collectie als tijdmachine (2017)
Externe tentoonstellingen A Global Table (2017)
Boijmans bij de Buren - REMIX ROTTERDAM, Boijmans X Wereldmuseum (2020)
Onderzoek ALMA
Literatuur Old paintings 1400-1900: illustrations (1972), p. 219; exh. cat. Thema thee. De geschiedenis van de thee en het theegebruik in Nederland, Rotterdam (Museum Boymans-Van Beuningen) 1978, p. 45; F.G. Meijer, Stillevens uit de Gouden Eeuw. Eigen collectie, Rotterdam (Museum Boymans-van Beuningen) 1989, pp. 100-101; J.R. ter Molen, Arti & urbi: De Stichting Museum Boymans-van Beuningen als steunpilaar onder een Rotterdams museum, Rotterdam 1993, p. 244; J. Giltaij, Honderdvijftig jaar er bij en er af. De collectie oude schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam, 1849 tot 1999, Zutphen (Walburg Pers) 2000, p. 165.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Engeland > Groot-Brittannië > Verenigd Koninkrijk > Noord-Europa > Europa

Alles over de maker

Pieter van Roestraeten

Haarlem 1630 - Londen 1700

Pieter Gerritsz van Roestraten zou een leerling van Frans Hals zijn geweest. In ieder geval kende hij Hals, want hij trouwde in 1654 met diens dochter Ariaentje...

Bekijk het volledige profiel