:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Snuff

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Snuff
Materiaal en techniek Hout, karton, lithografie op papier, vergulding, cellofaan, glas, metaal, kunststof en parfum
Objectsoort
Parfumfles > Fles > Houder > Keuken en huishouden > Gebruiksvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 4,6 cm
Lengte 17,8 cm
Diepte 9,8 cm
Makers Ontwerper: Elsa Schiaparelli
Inventarisnummer V 2228 a-c (KN&V)
Credits Aankoop met steun van Mondriaan Fonds, 2003
Collectie Kunstnijverheid & Design
Verwervingsdatum 2003
Vervaardigingsdatum in 1939
Merkteken op fles: SNUFF de Schiaparelli PARIS
Herkomst Galerie de Stefano, Brussel; Galerie L.B. Defeo, Dordrecht
Tentoonstellingen The Art of Fashion: Installing Allusions, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 19.09.2009 – 10.01.2010, Wolfsburg (Kunstmuseum) 05.03.2011 – 25.09.2011
Interne tentoonstellingen The Art of Fashion: Installing Allusions (2009)
Externe tentoonstellingen Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Dal nulla al sogno (2018)
A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
Only the Marvelous is Beautiful (2022)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur G. Wood, T. te Duits (red.), Vreemde dingen: Surrealisme en design, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2007, pp. 132-133 G. Wood (red.), Surreal Things; Surrealism and Design, tent.cat. Londen (Victoria and Albert Museum), Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), Bilbao (Guggenheim Museum), Londen 2007, pp. 338-339 J. Teunissen (red.), The Art of Fashion: Installing Allusions, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2009, p. 93 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 102
Materiaal
Object
Techniek
Lithografie > Manueel > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Vergulding > Vergulden > Verguld > Metalliseren > Gemetalliseerd > Af- en bedekken van oppervlakken > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Marijke Peyser

Na het succes van haar gebreide truien en sportkleding begin jaren dertig gaat de Italiaanse modeontwerpster Elsa Schiaparelli haute couture maken. Klanten stromen toe. Avondjurken en kleding voor gemaskerde bals zijn niet aan te dragen en haar winkel en ateliers zijn al spoedig niet meer ruim genoeg. Begin 1935 verhuist zij naar een elegant herenhuis dat een kleine honderd vertrekken telt aan de Place Vendôme 21 in Parijs. De verbouwing van de ruimtes waar de klanten ontvangen worden, wordt toevertrouwd aan binnenhuisarchitect Jean-Michel Frank.[1]

De eerste drie parfums die Schiaparelli in 1934 lanceert, Soucis, Salut en Schiap, zijn populair en verkopen zo goed dat ze een aparte parfumafdeling creëert binnen haar bedrijf. Een parfumboetiek, door Frank ingericht als een reusachtige vogelkooi, opgebouwd uit zwart geschilderd bamboe waarin vogels huizen, is de ontvangstruimte voor klanten die parfum willen kopen.[2] In deze ruimte wordt in 1937 Shocking gelanceerd, Schiaparelli’s meest succesvolle parfum. Kunstenares Leonor Fini ontwerpt de flacon die de vorm krijgt van een paspop met de rondingen van de Amerikaanse actrice Mae West.[3] In 1940 komt de geur Sleeping op de markt. De flacon heeft de vorm van een gedraaide kerstboomkaars met een brandende vlam geïnspireerd op een ontwerp van de kostuumontwerper Marcel Vertès en mogelijk ontworpen door Alberto Giacometti.[4] De kegelvormige verpakking refereert aan een kaarsendover.[5] In de reclamecampagne voor Sleeping wordt gebruik gemaakt van surrealistische technieken zoals de fotomontage waarbij een zuil van de Place Vendôme is vervangen door een fiere parfumflacon. Het was overigens de bedoeling dat men het parfum voor het slapen gaan opdeed om met de geur het onderbewustzijn te prikkelen tot extatische dromen.[6]

Het parfum Snuff is een innovatieve creatie voor heren, en wordt eveneens in 1940 gelanceerd. De glazen flacon, verpakt in een sigarendoos, heeft de vorm van een pijp. Voor deze presentatie heeft Schiaparelli zich laten inspireren door een werk van de surrealistische kunstenaar René Magritte. Zijn schilderij La trahison des images (1929) met het onderschrift ‘Ceci n’est pas une pipe’ illustreert zijn uitspraak: ‘Een object vervult nooit dezelfde functie als zijn naam of afbeelding’.[7] Deze geur heeft succes dankzij de James Bond film Thunderball (1965). Bonds tegenspeler Emilio Largo, vertolkt door Adolfo Celi, maakt ruim gebruik van Snuff door er zijn zakdoek voortdurend mee te besprenkelen.

Noten

[1] Martin-Vivier 2006, p. 375, noot 372: Jean-Michel Frank, volle neef van Otto Frank, vader van Anne, begint waarschijnlijk in de tweede helft van 1934 met de verbouwing. De eerste modeshow in deze vertrekken vindt plaats in februari 1935.

[2] Idem, p. 174.

[3] Ook Dalí wordt geïnspireerd door de weelderige vormen van de actrice: in 1938 ontwerpt hij de Mae West Lips Sofa voor zijn mecenas Edward James, zie nr. 24.

[4] Rotterdam 2007, p. 133.

[5] Ibid.

[6] Zie http://www.metmuseum.org/art/collection/search/156098 (geraadpleegd 21 januari 2017).

[7] Parijs 2004, p. 147. Dit citaat verwijst naar Magritte’s artikel ‘Les mots et les images’ in het tijdschrift La Révolution surréaliste, nr. 12 (december 1929).

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Elsa Schiaparelli

Rome 1890 - Parijs 1973

Bekijk het volledige profiel