:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Zonder titel

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Georges Robèr vluchtte als Belgische militair na de val van Antwerpen in 1914 naar Nederland. Na een korte internering in Veenhuizen vertrok hij in 1915 naar Rotterdam. Robèr studeerde voor de Eerste Wereldoorlog grafische vormgeving in Brussel. Na zijn studie werkte hij onder andere bij de art-nouveau-architect Leon Sneyers en een firma die ontwerpen van de Wiener Werkstätte uitvoerde.

In Rotterdam vervolgde Robèr zijn werk als graficus en ontwierp hij onder meer affiches en verpakkingen voor Verkade en Vettewinkel. Rond 1915 kwam hij in contact met de Rotterdamse schilder Ger Ladage, die tevens een grafisch bedrijf had. Ze raakten bevriend en vanwege een gedeelde interesse in demonologie, theosofie en antroposofie introduceerde Ladage Robèr eind 1918 bij De Branding. Een aantal leden van deze in 1917 opgerichte kunstenaarsfederatie hield zich bezig met de verbeelding van occulte, niet-materiële, ‘psychische’ verschijnselen, en de groepering stond dan ook te boek als mystiek georiënteerd.

Robèr was van meet af aan een betrokken lid van De Branding. Hij trachtte beelden vast te leggen die in meditatieve toestand waren verkregen. Zijn geloof in geesten en zijn traumatische oorlogservaringen resulteerden in verontrustende tekeningen en aquarellen die hij zelf omschreef als ‘mijn nachtboek’. Hij tekende spoken en schimmen vanuit de veronderstelling dat het vastleggen van deze beelden verlossend zou werken. Ook deze pasteltekening is gevuld met zijn kwelgeesten, verbeeld als een zwerm maskerachtige vormen in verschillende nuances oranjerood en groen.

Naast bezwerende tekeningen maakte Robèr in de De Brandingtijd ook abstract werk dat aansloot bij zijn achtergrond als ontwerper, en composities die verwant zijn aan het vroege werk van Wassily Kandinsky.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Zonder titel
Materiaal en techniek Pastelkrijt op Japans papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 45,5 cm
Breedte 31,6 cm
Makers Kunstenaar: Georges Robèr
Inventarisnummer Stad-T 151
Credits Aankoop 1991
Collectie Stadscollectie
Verwervingsdatum 1991
Vervaardigingsdatum in datering onbekend
Onderzoek Toon onderzoek Stadscollectie
Literatuur Brinkman, E., De Branding 1917-1926, 1991.
Materiaal
Object
Geografische herkomst België > West-Europa > Europa

Alles over de maker

Georges Robèr

Brussel 1893 - Bloemendaal 1969

Bekijk het volledige profiel