:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Zonder titel

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Het tweeluik 'Zonder titel', een vroeg werk van Lidwien van de Ven, bestaat uit een zelfportret van de kunstenaar tegen een neutrale achtergrond en een zeefdruk. Hierop staan twee zinnen, namelijk: ‘Ingesloten in jouw vingertoppen / Het gerucht van een roos’, mogelijk afkomstig uit een gedicht. Er is geen 'plot' dat deze twee delen met elkaar verbindt en ook de omlijsting van ieder deel is verschillend: de foto heeft een zwarte achtergrond, de zeefdruk een rode. Wel versterkt de zinnelijke tekst de associatie met oude erotische foto’s die door de suggestieve pose die Van de Ven op de zwart-wit foto heeft aangenomen wordt opgeroepen.



De diptiek ligt in het verlengde van de installatieachtige wijze waarop de kunstenaar haar werk in de jaren tachtig tentoonstelt. Ze toont barietdrukken van zichzelf, al dan niet naakt, samen met foto's van dieren, planten en objecten, en soms met tekst. Uit deze combinaties komt naar voren dat het haar niet te doen is om een fotografische verkenning van zichzelf of om een psychologische versmelting van lichaam en ruimte. De kunstenaar zet haar eigen lijf veeleer in als ultiem middel om te suggereren dat ze zich in haar foto’s letterlijk aan de kijker blootgeeft. Daarbij stelt ze de werking van het medium fotografie centraal. Van de Ven laat zien dat een foto geen waarheidsgetrouwe weergave van de werkelijkheid is, maar een medium dat je naar je eigen hand kunt zetten. Ook de grootte van het beeld en de wijze waarop de kunstenaar zich op de foto tot de toeschouwer wendt is daarbij van belang. In dit werk heeft de kunstenaar zichzelf levensgroot afgebeeld. Zo bepaalt Van de Ven nadrukkelijk wat de kijker ziet en wat niet, en welke context wordt geboden. Ze stelt de betekenis van een fotografisch beeld ter discussie, of het nu gaat om het naakte lichaam van de kunstenaar zelf, of om detailopnamen van planten of dieren.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Zonder titel
Materiaal en techniek Barietprint, acrylverf, Oost-Indische inkt, zeefdruk en merantihout
Objectsoort
Assemblage > Driedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Makers Kunstenaar: Lidwien van de Ven
Inventarisnummer Stad-S 113 a-b
Credits Aankoop 1989
Collectie Stadscollectie
Verwervingsdatum 1989
Vervaardigingsdatum in 1987
Onderzoek Toon onderzoek Stadscollectie
Toon onderzoek Digitising Contemporary Art
Materiaal
Object
Techniek
Barietdruk > Fotografische techniek > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Zeefdruk > Doordruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Alles over de maker

Lidwien van de Ven

Hulst 1963

Bekijk het volledige profiel