:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Sarkis - 'Landscape Forever'

Op verzoek van het Museum Boijmans Van Beuningen verzorgde in Parijs woonachtige kunstenaar Sarkis de inrichting van de laatgotische gepolychromeerde beeldencollectie Schoufour-Martin en combineerde deze met een installatie van eigen werk.

Zo is ook ’Kriegsschatz' een veel voorkomend woord in Sarkis’ werk en titels. Hij toonde zich altijd zeer begaan met ontheemde kunstschatten en roofbuit. De beelden uit de verzameling van Jacques Schoufour en Ingeborg Martin werden ooit, tijdens de Beeldenstormen van de 16de eeuw en de Franse revolutie, losgerukt uit de retabels en altaarstukken waar zij oorspronkelijk deel van uitmaakten. Sarkis’ installatie ‘Landscape for Ever’ is een eiland waarop de ‘ontheemde’ middeleeuwse beelden voor het eerst samen een nieuwe groep vormen.

Sarkis’ oeuvre omvat vele installaties waarin hij museale collecties onderdeel maakt van zijn werk. Telkens verdiept hij zich in de oorsprong en ziel van werken van andere kunstenaars en de ruimte waarin deze zijn gepresenteerd. Zo stelde hij 'Wat mij interesseert is hoe ik een gesprek aan kan gaan met een historisch geladen omgeving, en hoe onze twee geschiedenissen - mijn eigen en die van de omgeving - samen zullen komen in een beeld'. Hiervoor put hij uit een breed scala aan materialen, zoals glas in lood, neonletters, waterverf en ruwhouten bouwsels. Zo legt hij niet alleen verbindingen tussen het verleden en heden, maar ook tussen de kunst, de beschouwer en de omgeving.

In de ruimte naast de tentoonstelling ‘Uit het goede hout gesneden’ waren enkele andere werken van Sarkis te zien. Te zien was een installatie die oorspronkelijk werd gemaakt voor de kerk Saint-Louis des Français te Rome. Daar werd het werk in een kapel temidden van drie schilderijen van Caravaggio getoond. Daarnaast toonde Sarkis een serie glas-in-lood vensters.

De tentoonstelling kwam tot stand dankzij een bijdrage van de Stichting Boijmans Van Beuningen.