:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Depot Solo #1 - Mandy El-Sayegh

Museum Boijmans Van Beuningen presenteert de eerste tentoonstelling in de nieuwe reeks Depot Solo. Voor haar eerste solotentoonstelling in Nederland verandert Mandy El-Sayegh een Depotzaal in een allesomvattende installatie. Hier laat zij nieuw werk zien, geïnspireerd op kunstwerken uit het museum. El-Sayegh gebruikt daarvoor een scala aan materialen: van krantenknipsels en anatomieboeken, tot zeefdrukken, latexvellen en de Arabische kalligrafie van haar vader.

t/m 8 maart 2026
Depot

Dinsdag t/m zondag
van 11.00-17.00
Locatie: Galerie I, 3e verdieping

Tijdens Museumnacht010, 7 maart 2026, staat een bijzondere performance gepland waarmee de tentoonstelling op een nieuwe manier tot leven komt.

De eerste kunstenaar van Depot Solo

Mandy El-Sayegh brengt in haar kunst verschillende disciplines samen: van schilderkunst, collage en installatie tot video en performance. In de tentoonstelling ontdekken bezoekers het maakproces waarbij taal, materiaal en betekenis laag voor laag worden afgebroken en opnieuw opgebouwd. Op een subtiele manier komen tekeningen van oude meesters als Andrea Lilio en Pontormo uit de museumcollectie terug in haar kunst. Daarnaast verwerkt ze reproducties uit de hedendaagse kunstcollectie, zoals Andy Warhols The Kiss (Bela Lugosi) uit 1963. In haar werk worden fragmenten uit diverse bronnen samengebracht tot gelaagde composities. De grid, een terugkerend motief in El-Sayegh’s werk, komt zowel tot leven in haar schilderijen als in de ruimtelijke indeling van deze tentoonstelling —een idee waarnaar ook wordt gerefereerd in de tentoonstellingstitel Figure, Field, Grid.

Plan je bezoek

Creatieve werkwijze

Mandy El-Sayegh onderzoekt hoe betekenis en subjectiviteit voortdurend verschuiven onder invloed van context. Door gelaagdheid met diverse materialen maakt ze deze dynamiek zichtbaar. Haar concepten ‘hechting’ en ‘huiden’ verwijzen naar contact, kwetsbaarheid en de grens tussen binnen en buiten. Bezoekers ervaren dit in de tentoonstelling ook fysiek. De installatie bevat gepigmenteerde latex, uitgegoten over de vloer, die door de interactie met het publiek langzaam slijt en zo de vergankelijkheid laat zien. El-Sayegh’s interesse in latex komt vanwege de organische en veranderlijke eigenschappen van het materiaal, maar ook uit de historische context. Latex is een wereldwijd verhandelde grondstof die vaak onder koloniale uitbuiting werd gewonnen.

Nieuwe tentoonstellingsreeks: Depot Solo

Deze tentoonstelling vormt de start van Depot Solo, een nieuwe, meerjarige serie in het Depot. De reeks, mede mogelijk gemaakt door Ammodo Art, biedt kunstenaars die niet eerder een solotentoonstelling in Nederland hebben gehad een platform om meeslepende, site-specifieke installaties te realiseren. Daarmee biedt Depot Solo een analoog tegenwicht voor de groeiende populariteit van digitale immersieve omgevingen. Elke editie nodigt uit tot een unieke artistieke benadering van ruimte, materiaal en betekenis.

Over de kunstenaar

Mandy El-Sayegh (1985, Maleisië) woont en werkt in Londen. Ze behaalde in 2007 haar BA in beeldende kunst aan de University of Westminster, gevolgd door een MA in schilderkunst aan het Royal College of Art in 2009. Haar eerste institutionele solotentoonstelling, de speciaal voor Chisenhale Gallery gecreëerde installatie Cite Your Sources, vond plaats in 2019 in Londen. Haar werk is sindsdien internationaal gepresenteerd in tentoonstellingen bij onder meer Los Angeles County Museum of Art (LACMA), en Sursock Museum, Beiroet. Twee werken van El-Sayegh, Net-Grid (my dad knows nothing) (2020) en Figured Ground (2020), werden in 2022 opgenomen in de vaste collectie van Tate Modern.

Over de kunstenaar
Mandy El-Sayegh. Foto: Abtin Eshraghi

Dit project wordt mogelijk gemaakt door