:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Kunst tussen de ruïnes

Een kunstwerk krijgt betekenis door het te onderzoeken en door het samen met andere kunstwerken te tonen. Dan wordt het deel van een groter verhaal. Onze brede collectie biedt ons een oneindige hoeveelheid aan mogelijkheden om dat te doen. Hierin zijn wij in hoge mate afhankelijk van uw steun. Niet alleen voor het onderzoek, ook voor de presentatie, de randprogrammering, educatief materiaal en publicaties. Uw steun maakt meer mogelijk.

We werken nu aan een project waar jouw steun het verschil maakt. 

Rotterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog verdient meer aandacht. In navolging op de Boijmans Studie ‘Omstreden Verleden’ en de tentoonstelling ‘Boijmans in de oorlog’, initieert Boijmans een eerste stadsbrede kunsthistorische studie naar Rotterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog, in samenwerking met burgers zoals nabestaanden van kunstenaars en culturele instellingen uit de stad met relevante collecties

Het project

Tijdens de Tweede Wereldoorlog is het kunstleven in Rotterdam niet tijdelijk tot stilstand gekomen, zoals menigeen denkt, het is in plaats daarvan zelfs opgebloeid. Dat leverde een ingewikkelde situatie op, vol dilemma’s en tegenstellingen. Allereerst kwam na het bombardement van mei 1940 een groot gemeentelijk kunstopdrachtenbeleid op gang ter versiering van de noodwinkels, die al een paar maanden na het bombardement werden geopend in het gehavende deel van de stad. Museum Boymans bleef open en bood Rotterdamse kunstenaars een podium en er kwamen elders in de stad meer tentoonstellingsruimtes bij. Vervolgens bleek ook de bezetter grote culturele interesse te hebben. Dat uitte zich in kunstroof en onteigening, waar het herkomstonderzoek van de laatste jaren zich mee bezig heeft gehouden. Ook verhoogde de bezetter op rijksniveau de landelijke kunstfinanciering en deels kwam deze subsidie terecht in het gehavende Rotterdam, de beoogde havenstad van het Derde Rijk. Ook de kunsthandel zou er flink bloeien. Zoals een publicatie uit die tijd stelde: op de ruïnes bloeide de kunst. En daarachter voltrokken zich de verschrikkingen van de oorlog.

De bloei van de Rotterdamse kunstwereld tijdens de oorlog is weinig belicht en is na 1945 uit het zicht verdwenen. In plaats daarvan is het idee gewekt dat kunstenaars veel in verzet zouden hebben gezeten, en dat de naoorlogse kunstenbegroting een beloning zou zijn voor die heldhaftige houding. Dat is onjuist. De verhoogde budgetten waren een voortzetting van de rijksbegroting van de bezetter. Wel was 1945 in een ander opzicht een breuk: stilistisch maakte de kunst na de bevrijding snel grote veranderingen door. Dit alles maakt de oorlog een cruciale periode in de moderne kunstgeschiedenis, een scharnierpunt tussen twee tijdperken. Zeker in Rotterdam, waar vooral het bombardement maar ook het gemeentelijk kunstopdrachtenbeleid de oorlog op een andere wijze voelbaar maakten dan elders in Nederland.

 

Neem contact met mij op

Graag wil ik informatie ontvangen over het schenken aan dit project.

Laat mijn gegevens achter

Het formulier is succesvol verstuurd. We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Er is iets misgegaan, onze excuses voor het ongemak. Probeer het later nog eens.