:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
15 November 2023

Etsen van Rembrandt uit Boijmans collectie te zien in Worcester, Massachusetts (VS)

Vanaf 18 november is ‘Rembrandt: Etchings from the Museum Boijmans Van Beuningen’ te zien in het Worcester Museum in Massachusetts. De tentoonstelling omvat meer dan tachtig werken, waaronder zeventig etsen van Rembrandt zelf, naast werk van kunstenaars die hem inspireerden of op hun beurt door hem geïnspireerd raakten.

De tentoonstelling is een van de grootste ooit in de VS over de etsen van Rembrandt en werd samengesteld door Peter van der Coelen, Conservator Prenten en tekeningen van het Museum Boijmans Van Beuningen, Claire Whitner, Director of Curatorial Affairs van het Worcester Museum en James A. Welu, Curator of European Art van het Worcester Museum. De tentoonstelling zal tot 19 februari 2024 te zien zijn in Worcester en daarna doorreizen naar Quebec.

Rembrandt als etser

Rembrandt van Rijn (1606-1669) was nog geen twintig toen hij zijn eerste ets maakte. Zonder ooit echt te zijn onderwezen in de techniek, haalde hij zijn inspiratie uit het werk van zijn tijdgenoten. Rembrandt leerde met vallen en opstaan de kneepjes van het vak en wist het medium uiteindelijk tot ongekende hoogte op te stuwen.

Rembrandts etsen vormen de neerslag van de niet-aflatende vernieuwingsdrang waarmee de kunstenaar de grenzen van deze techniek opzocht. Gedurende zijn hele loopbaan wilde hij zich als graficus kunnen meten met de groten uit het verleden, zoals Albrecht Dürer en Lucas van Leyden.

En het is op grond van dit grafische werk, dat een veel groter publiek bereikte en wijder verspreid werd dan zijn schilderijen en tekeningen, dat Rembrandt al tijdens zijn leven naam maakte in Europa. Ook toen al keek men vol bewondering en verbazing naar de spontane en ongedwongen lijnvoering, de bijzondere lichtinval en het intensieve gebruik van de droge naald. Inmiddels behoort Rembrandt samen met Dürer, Goya en Picasso tot de allergrootste prentkunstenaars uit de kunstgeschiedenis.

Rembrandt bouwde een uitzonderlijk groot oeuvre op van ruim 300 prenten. Ongeveer een kwart hiervan heeft een Bijbels thema. Ook zijn meest ambitieuze etsen tonen een Bijbels tafereel, zoals de groep prenten van scènes uit het Nieuwe Testament die er alleen al door hun omvang uitspringen. Maar ook de landschapsprenten en zelfportretten tonen een ongekende virtuositeit. Zijn vernieuwingsdrang spreekt uit alle genres die hij aanpakte, inclusief scènes uit de klassieke mythologie, naakten, zelfportretten, genrevoorstellingen en zelfs stillevens.

'Rembrandt: Etchings from the Collection Museum Boijmans Van Beuningen'

In de tentoonstelling zijn ruim 80 werken te zien, waaronder meer dan 60 van Rembrandts allermooiste prenten. Alle werken behoren tot het befaamde Prentenkabinet van het Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, dat door zeer gerenommeerde verzamelaars werd samengesteld. Het is de eerste keer dat deze werken in zo’n grote groep de wereld over reizen.

Beeld in header: Rembrandt van Rijn, Zelfportret met Saskia, 1636, MS 640 (PK), Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Uit de nalatenschap van H.M. Montauban van Swijndregt