:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
15 July 2020

Boijmans Ahoy drive-thru museum

Nooit eerder vertoond - drie weken lang, zeven dagen per week, tien uur per dag - in de auto door de grote donkere hal van Ahoy op zoek naar topstukken uit de museumcollectie van Boijmans. De kaartverkoop start 24 juli.

Rotterdam Ahoy en Museum Boijmans Van Beuningen ontwikkelden samen een uniek, vreemd, aantrekkelijk, corona-proof plan in deze bijzondere tijd. Ahoy stelt haar locatie ter beschikking, Boijmans de kunstwerken; samen maken zij een bijzondere ervaring, een primeur die wordt aangeboden aan Rotterdam. Ruim vijftig werken uit de collectie worden opgesteld in de evenementenhal van 10.000 m2, waar 750 bezoekers per dag in elektrische auto’s doorheen rijden. Een gloednieuwe ervaring.

Een nieuwe start voor Rotterdam

Corona heeft ons geleerd dat een stad zonder kunstleven zo dood is als een pier. Stille theaters, geen podiumkunsten, geen opwinding in de expositiezalen. Festivals een vervagende herinnering. Het kunstleven speelt zich af tussen de schuifdeuren en op de beeldschermen thuis. Museum Boijmans Van Beuningen is nu ruim een jaar ‘in lockdown’ en zoekt via buren, scholen en internationaal een weg naar het publiek, ook in het post covid-19 tijdperk. Rotterdam, de stad met een bloeiend kunstleven, snakt naar een nieuwe start.

“We zijn intens blij dat iedereen zich museumbreed achter dit plan heeft geschaard en we in bijzonder korte tijd en met snel bijeengebrachte middelen van fondsen en sponsoren zoiets moois kunnen neerzetten in samenwerking met Ahoy. We verlangen naar dit event dat actie en contemplatie, plezier en beschouwelijkheid, opwinding en verbazing belooft.”

Sjarel Ex, directeur Museum Boijmans Van Beuningen.

Artist impressions: West8.
Artist impressions: West8.

“We leven in een heftige en bijzondere tijd tegelijk. Het is geweldig om te zien hoe dit unieke idee en deze samenwerking tot stand zijn gekomen. Door creativiteit en met de wil vanuit beide partijen en vele partners die erbij ondersteunen, bieden we het grote publiek volgende maand een once in a lifetime ervaring.”

Jolanda Jansen, Algemeen Directeur Rotterdam Ahoy.

De tentoonstelling

In Hal 1 van Ahoy, een ruimte ter grootte van bijna anderhalf voetbalveld worden de kunstwerken als in een parcours opgesteld. De hal is minimaal uitgelicht en wordt bijgeschenen door de koplampen van de auto’s die er stapvoets doorheen rijden. Bezoekers ervaren de drive-tru tentoonstelling vanuit hun eigen cocon in de auto. Vreemd genoeg hét vervoermiddel waarin men zich nu veilig waant. De tentoonstelling heeft een vrolijke vorm met een serieuze ondertoon. De natuur geeft ons een signaal zonder weerga. Een harde stop veroorzaakt door een klein virus waar niemand nog een antwoord op heeft, dat wereldwijd om zich heen slaat en angst creëert. Tegelijkertijd is dit signaal ook een moment van heroverweging en het zoeken naar de resetknop. Nieuwe inzichten ontstaan.

Boijmans Ahoy drive-thru museum gaat over de complexe relatie tussen mens en natuur: een verwevenheid van onderlinge kwetsbaarheid. We tonen kunst in een tijd waarin we een andere sociale interactie aan moeten gaan, in een totaalervaring met mens en machine. De tentoonstelling is naar een idee van Ted Noten.