:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

W. van Rede (1880-1953)

Willem van Rede laat geen ontzagwekkende collectie kunst aan het museum na, maar zorgt met zijn nagelaten kapitaal wel voor de oprichting van het Fonds Willem van Rede.

Uit dit fonds, dat tegenwoording Stiching Fonds Willem van Rede heet, worden tot op de dag van vandaag belangrijke aankopen van buitenlandse moderne kunst gedaan. Hoewel Van Rede aangeeft dat het geld hoofdzakelijk aan hedendaagse Franse kunst besteed moet worden, hebben de verschillende commissies van waarnemers deze instructie ruim geïnterpreteerd. Werken als ’Dubbelportret’ van Oskar Kokoschka en ‘Le Couple’ van Pablo Picasso zijn dankzij Stichting Fonds Willem van Rede aan de collectie toegevoegd.