:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

H. Nefkens (1954)

In 2011 kijkt Museum Boijmans Van Beuningen met de tentoonstelling Han Nefkens – 10 jaar mecenas terug naar de eerste tien jaar van Han Nefkens (Rotterdam, 1954) als mecenas van het museum. Het liefst definieert hij zijn rol als kunstactivist, vanwege zijn betrokkenheid en de vele ideeën die hij heeft over mogelijke projecten.

Als zoon van een architect is Nefkens al zijn hele jeugd omringd door kunst. Hij ziet kunst als een beeld van de wereld dat gemaakt is voor de wereld. Wanneer Nefkens in 1999 ‘Remake of the Weekend’ van Pipilotti Rist ziet in het Musée d'Art Moderne in Parijs, weet hij dat hij in samenwerking met musea kunst wil verzamelen. Op die manier kan hij het gevoel dat kunst bij hem oproept, delen met de wereld. Nefkens gaat samen met Sjarel Ex, destijds directeur van het Centraal Museum, naar Art Basel. De twee lopen twee uur afzonderlijk rond en zijn beiden aangetrokken tot ‘Cinquante Fifty’ van Pipilotti Rist. Tien minuten later heeft Nefkens zijn eerste grote kunstwerk gekocht en een paar maanden later geeft hij het in langdurig bruikleen aan het Centraal Museum.

Wanneer Ex, inmiddels directeur van Museum Boijmans Van Beuningen, in 2005 aan Nefkens het werk ‘Notion Motion’ van Olafur Eliasson toont, besluit Nefkens het werk aan te kopen en vervolgens aan het museum te schenken. Eliasson heeft het werk speciaal voor de Bodonzaal ontworpen. Dit is het begin van de Han Nefkens H+F Collection. H+F zijn de initialen van de voornamen van Han Nefkens en zijn partner Filipe Rodriguez. Het is een collectie bestaande uit internationale hedendaagse kunst die in langdurig bruikleen wordt gegeven aan musea in binnen- en buitenland, vaak in de vorm van een promised gift. Tussen 2005 en 2010 werkt Nefkens samen met Museum Boijmans Van Beuningen onder de naam Han Nefkens H+F Mecenaat met als doel op internationaal niveau de totstandkoming van hedendaagse kunst te bevorderen. Zo wordt in 2009 de tentoonstelling Elixir georganiseerd, waarbij negen installaties van Pipilotti Rist in de Bodonzaal in een overzicht zijn samengebracht.

Samen met conservator José Teunissen richt Nefkens in 2006 de Stichting Han Nefkens Fashion on the Edge op. Wederom een samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen, waarbij het onderzoeken van het snijvlak van mode en beeldende kunst centraal staat. Inmiddels is er een omvangrijke collectie opgebouwd, bestaande uit werk van onder andere Walter van Beirendonck, Hussein Chalayan en Victor&Rolf. Daarnaast wordt een tweejaarlijkse prijs toegekend aan een ontwerper die hierin uitzonderlijk werk maakt.