:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Een originele revolutionaire kraan: “gespiegelde omkering”?

Een originele revolutionaire kraan: “gespiegelde omkering”?

Marcel Duchamp (in 1964)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Een originele revolutionaire kraan: “gespiegelde omkering”?
Materiaal en techniek Kleurenets
Objectsoort
Prent > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 175 mm
Breedte 134 mm
Makers Kunstenaar: Marcel Duchamp
Inventarisnummer MB 1990/7 (MK)
Credits Aankoop 1990
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1990
Vervaardigingsdatum in 1964
Signatuur Marcel Duchamp 1964 (r.o. potlood)
Inscripties 'Un robinet original revolutionnaire/renvoi miriorique..?' tussen i en o aanduiding van omzetteken (m.b. in de plaat) 'Un robinet qui s'arrête de couler quand on ne l'écoute pas' (m.o. in de plaat)
Herkomst Arturo Schwarz, Milaan; Diego Strasser, Verona; Gianni Morghen, Arco; Galerie A, Amsterdam
Tentoonstellingen Omaggio a Marcel Duchamp, Milaan (Galleria Schwarz) 05.06.1964 – 30.09.1964 Surrealisme uit de ‘Collectie Nederland’, Rotterdam (Kunsthal Rotterdam) 15.06.1996 – 15.09.1996
Externe tentoonstellingen Humor - 101 jaar lachen om kunst (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur F.M. Naumann, Marcel Duchamp of de kunst om [niet] in herhalingen te vervallen, vert. J. Groot, Antwerpen 1999, p. 245 A. Schwarz, The Complete Works of Marcel Duchamp, New York 2000, p. 840, cat.nr. 606 K. von Berswordt-Wallrabe, Marcel Duchamp: Die Schweriner Sammlung, Schwerin 2003, pp. 199-201 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 47
Materiaal
Object
Techniek
Kleurenets > Ets > Manueel > Diepdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Bert Jansen

Marcel Duchamps etalage-ontwerp 'Lazy Hardware', Gotham Book Mart, New York, 1945. Philadelphia Museum of Art, Library & Archives

Deze ets vertoont hetzelfde beeld als de kunstleren band in de publicatie Marcel Duchamp, ready-mades etc. (1913-1964). Het verschil is alleen dat een i en o zijn omgekeerd (miriorique) in renvoi miroirique (gespiegelde omkering) en dat sommige letters in rood zijn gedrukt. Die rode letters, die met een aparte etsplaat werden toegevoegd, vormen samen de woorden ‘urinoir’ en ‘urine’.

Volgens Duchamps galeriehouder Arturo Schwarz verwijst de ets naar een etalage die de kunstenaar in 1945 op uitnodiging van André Breton had ingericht voor de presentatie van diens boek Arcane 17 in de boekwinkel Brentano’s op 5th Avenue in New York.[1] Duchamp voorzag de etalage van een paspop met een schort voor en zonder hoofd. In haar handen heeft ze een opengeslagen boek en uit haar been steekt een kraan. De titel is: Lazy Hardware (luie hardware), wellicht een woordspeling met ‘lady hardware’ aangezien de etalagepop een vrouw voorstelt. De etalage was niet langer dan twintig minuten te zien vanwege een protest van de League of Women die de figuur aanstootgevend vond. Duchamp richtte daarop een soortgelijke etalage in bij Gotham Book Mart in West 47th. Street die – ondanks hevige protesten – een week intact bleef.

Lazy Hardware is te begrijpen in het licht van een zin op één van de ronddraaiende schijven in Duchamps film Anémic Cinéma uit 1926: ‘Tussen onze luie huishoudelijke artikelen raden we de kraan aan die stopt met lopen als je er niet naar luistert’. Het laatste deel van deze zin staat ook op de ets vermeld. Samen met de afbeelding van een urinoir krijgt het onderschrift een scabreuze betekenis, die herinnert aan de tentoonstelling van de Society of Independent Artists in 1917 in New York, waar Duchamp de readymade van een urinoir tevergeefs probeerde in te brengen onder de titel Fountain. In een interview in 1964 zei Duchamp hierover dat hij zich altijd verzette tegen de goede smaak en dat hij daarom een urinoir had uitgekozen.[2] Maar hij wilde ook aantonen dat je er als kunstenaar voor kunt zorgen dat de mensen alles accepteren en dat de kunst een schijnwereld is, een fata morgana van een oase zoals die in de woestijn opduikt als je bijna van dorst omkomt. Maar in de kunst kom je niet om van de dorst, zegt Duchamp dan, daar is de fata morgana bestendig.

 

Noten

[1] Schwarz 2000, p. 781.

[2] Stauffer 1991, p. 174.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Marcel Duchamp

Blainville-Crevon 1887 - Neuilly-sur-Seine 1968

Marcel Duchamp kan beschouwd worden als een van de grondleggers van het dadaïsme en de conceptuele kunst. Hij werd onder meer bekend met zijn 'ready mades':...

Bekijk het volledige profiel