:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Atalanta

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Atalanta
Materiaal en techniek Rood en zwart krijt, pen in bruine en zwarte inkt, penseel in zwart, grijs gewassen, kaderlijnen (gedeeltelijk) in zwart krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 165 mm
Breedte 116 mm
Makers Tekenaar: Hendrick Goltzius
Inventarisnummer MB 1752 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1590-1600
Signatuur 'HG.' [ineen] gemonogrammeerd (linksboven, in zwart krijt)
Watermerk geen
Conditie recto: oxydatievlekjes; verso: diverse krassen en vlekken in rood en zwart krijt en zwarte inkt
Inscripties 'T' (verso, linksonder, in zwart krijt)’, 'Goltius' (verso, middenonder, in potlood)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 322; Cat. 1869, nr. 192; Reznicek 1961, nr. 113; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

In de tekeningencatalogus van Museum Boymans uit 1852 is dit blad opgenomen als ‘Een loopend Vrouwenbeeldje’.1 Uitgebeeld is Atalanta, de mythologische jaagster en hardloopster die alleen wilde trouwen met degene die haar in een wedloop zou verslaan. Geen van haar aanbidders kon harder rennen dan zij en allen werden met de dood bestraft, totdat Hippomenes het tegen haar opnam. Hij liet onder het rennen drie gouden appels vallen die hij van Venus gekregen had. Atalanta kon de verleiding niet weerstaan ze op te rapen en verloor daardoor de wedstrijd (Ovidius, Metamorphosen X, 560-680).

Atalanta, herkenbaar aan de appel in haar rechterhand, raakt door haar snelle pas nauwelijks de grond. Goltzius typeerde de jaagster in vliegende vaart, maar zijn oorspronkelijke voorstelling is later ingrijpend gewijzigd. De sluier die Atlanta’s schaamstreek bedekt, is door een latere hand aangebracht om de voorstelling te kuisen. De draperieën over Atlanta’s rechterschouder, haar haren (in pen en inkt), een deel van de lichaamscontouren en de grijze penseelstreken rechts op de achtergrond, lijken eveneens later te zijn toegevoegd.  Ook de (afgesneden) voet linksonder – afkomstig van een tweede studie van Atalanta die zich bukt om de tweede appel op te rapen, of van Hippomenes die een gouden vrucht op de grond laat rollen – is een latere toevoeging. Het is moeilijk te bepalen of Goltzius hier alleen verantwoordelijk was voor het rode en zwarte krijt of ook de contouren in pen en inkt deels zelf tekende. In ieder geval is duidelijk dat de tekening later grondig bijgewerkt is.

Noten

1 cat. 1852, nr. 322. Ook zo in cat. 1869, nr. 192.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Hendrick Goltzius

Brüggen 1558 - Haarlem 1617

Hendrik Goltzius was een graveur uit Haarlem. In het begin graveerde hij voornamelijk werken naar het ontwerp van andere kunstenaars, maar later ook zijn eigen...

Bekijk het volledige profiel