Constant Troyon maakte deel uit van de zogenaamde School van Barbizon, een groep Franse landschapschilders die leefden en werkten rond het plaatsje Barbizon in het Woud van Fontainebleau. Zij streefden naar een zo reëel mogelijke weergave van de werkelijkheid. Zij worden daardoor beschouwd als de voorlopers van het Impressionisme. Zijzelf werden beïnvloed door het werk van Corot en de Nederlandse 17de-eeuwse landschapschilders als Hobbema en Jacob van Ruisdael.
In dit 'Bosgezicht' heeft Troyon getracht de werkelijkheid van een bos weer te geven. De compositie is met zorg gekozen. De boomstronken op de voorgrond geven het werk diepte. Deze suggestie van diepte wordt verder versterkt door de afwisseling van lichte en donkere plekken in het bos.
Specificaties
Titel | Boslandschap |
---|---|
Materiaal en techniek | Olieverf op doek |
Objectsoort |
Schilderij
> Schildering
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Breedte 65,3 cm Hoogte 54,5 cm |
---|---|
Makers |
Schilder:
Constant Troyon
|
Inventarisnummer | 2159 (OK) |
Credits | Schenking Collectie W. Palte, 1940 |
Collectie | Oude Kunst |
Verwervingsdatum | 1941 |
Vervaardigingsdatum | in 1840-1860 (c.) |
Signatuur | signatuur: links onder; # * C. Troyon |
Interne tentoonstellingen |
De Collectie Verrijkt (2011) De collectie als tijdmachine (2017) |
Externe tentoonstellingen |
Into the outside! The Weimar School of Painters, Barbizon and the departure to impressionism (2010) Kunsthandel Buffa 1791-1951 - Schoonheid te koop (2016) À la campagne: het Franse licht van Maris tot Monet (2022) Het (inter)nationale landschap. Schilderen in de buitenlucht in de negentiende eeuw (2024) |
Literatuur | Catalogus. Tentoonstelling van schilderijen en aquarellen van de verzameling W. Palte, Rotterdam 1940, p. 13, nr. 32. G. Colmjon, De Haagse school. De vernieuwing van onze schilderkunst sinds het midden der negentiende eeuw, Rijswijk 1950, afb. 15. V. Hefting, Schilders in Oosterbeek, 1840-1870, Zutphen 1981, p. 140, nr. 87. H. Kraan & J. Sillevits, exh. cat. The Barbizon School. Dutch collections, Osaka (National Museum of Art), Hokkaido (Museum of Modern Art), Yokohama (Sogo Museum of Art) & Saga (Prefectural Art Museum) 1987, pp. 67 (fig. 55) en 169, cat. 55. G.M. Thomas, Art and ecology in nineteenth-century France. The landscapes of Théodore Rousseau, Princeton 2000, pp. 168-169; C. Georgel, exh. cat. La forêt de Fontainebleau. Un atelier grandeur nature: de Corot à Picasso, Paris (Musée d’Orsay) 2007, pp. 46-47, cat. 29. |
Materiaal | |
Object | |
Geografische herkomst | Frankrijk > West-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje
Alles over de maker
Constant Troyon
Sèvres 1810 - Parijs 1865
Constant Troyon werd 1810 in Sèvres geboren, Zijn eerste onderricht in het schilderen kreeg hij van zijn moeder en een familielid, Riocreux, die conservator...
Bekijk het volledige profiel