:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Het oorringetje

Vraag maar raak

  • Marjet vroeg

    Hallo Sofie, kan ik dit schilderij gebruiken voor een boekomslag in verband met de auteursrechten? groey, marjet

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Marjet, hiervoor kan je best mijn collega bij images@boijmans.nl een mail sturen.
    Groeten, Lisa

  • irma stevelink vroeg

    Beste museum boijmans,
    Kan ik een hoge resolutie afbeelding ontvangen van het schilderij 'Het oorringetje?

    Ik hoor graag of dit bij u mogelijk is.

    Vriendelijke groet Irma Stevelink

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Irma,
    Op deze pagina kun je alles vinden over hoe je een afbeelding in hoge resolutie kunt aanvragen; https://www.boijmans.nl/beeldmateriaal-aanvragen.
    Veel succes! Groet, Sofie

  • Bjorn vroeg

    Hallo,

    Wij hebben een vraag: Wat is de kunststroming van het schilderij het oorringetje en wat houdt deze kunststroming in?

    Met vriendelijke groet,
    Bjorn Hess

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Bjorn,
    Dit schilderij rekenen we tot het Japonisme, een stroming die zich kenmerkt door invloeden uit Japan.
    Groet,
    Esther

  • tessel vroeg

    Is het schilderij ook vernist?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Hoi Tessel,
    Ja, dit schilderij is vernist.
    Groetjes,
    Jephta

  • Julia vroeg

    Hoi,
    Ik vroeg me af of er beschadigingen op het schilderij zaten die nu misschien geretoucheerd zijn? Is er veel werk verricht om het schilderij in deze staat tentoon te kunnen stellen?
    Groet

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Beste Julia,
    Helaas is er weinig informatie bekend over de restauratiewerkzaamheden aan het schilderij. In het jaarverslag van 1952 wordt wel vermeld dat het schilderij is gedoubleerd en behandeld verdere informatie is helaas niet beschikbaar. .
    Groet,
    Frederieke

  • dide vroeg

    Is dit schilderij in week 23 weer terug in het museum?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Dide, dat was inderdaad de planning, maar het Rijksmuseum (waar het werk nu te zien is) wil nog wat extra onderzoek doen na afloop van de tentoonstelling daar. Het werk zal dus iets later terugkomen. Zodra het weer te zien is, verschijnt op Collectie Boijmans Online het 'nu te zien' label. Hartelijke groeten, Rianne

  • Celine vroeg

    Waarom zijn sommige schilderijen achter glas en andere niet?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Celine, sommige kunstwerken zijn heel kwetsbaar. Voor de zekerheid wordt er dan glas voor geplaatst. Het is natuurlijk mooier om naar een schilderij te kunnen kijken zonder dat er glas voor zit, maar soms is de extra bescherming van een glasplaat nodig. Groeten, Rianne

  • Chase vroeg

    Is Geesje Kwak ook beroemd geworden ?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Chase,
    Geesje Kwak heeft van 1893 tot 1895 voor Breitner geposeerd en verhuisde toen naar Zuid-Afrika. Daar is ze in 1899 overleden aan tuberculose, ze was nog maar 22 jaar oud. Dankzij de schilderijen die Breitner van haar maakte, is ze ondanks haar korte leven toch een soort beroemdheid. Zonder die schilderijen hadden we waarschijnlijk nooit van Geesje Kwak gehoord en had jij haar ruim een eeuw later niet in het Boijmans gezien!

    Groeten
    Rianne

  • Rozanne vroeg

    Hoe bestuderen ze die nieuwe kunst in hun schilderijen??

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Rozanne,
    Ik weet niet zeker of ik je vraag helemaal begrijp. Is je vraag hoe deze kunstenaars Japanse kunst leerden kennen? Tot 1854 was er bijna geen contact met Japan, omdat het land heel gesloten was. China en Nederland hadden vanaf 1609 wel al handelscontact met Japan. Nederlandse schepen namen Japans porselein en andere voorwerpen mee naar huis. Eerst kwamen die vooral in privécollecties terecht, maar vanaf 1816 ook in het Koninklijk Kabinet van Zeldzaamheden (het huidige Mauritshuis) in Den Haag. Pas in 1854 stelden de Japanners hun havens open voor de Verenigde Staten en in 1859 ook voor andere westerse landen. Dit had grote gevolgen. Niet alleen werd Japan vanaf dat moment sterk beïnvloed door het moderne Westen, het Westen liet zich ook inspireren door Japan. Deze mode werd japonisme genoemd. In Parijs waren aan het eind van de 19de eeuw allerlei Japanse en Chinese winkeltjes, maar ook de grote warenhuizen gingen Aziatische goederen aanbieden. Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt?

    Hartelijke groeten, Rianne

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie
  • Wat is er te zien?

Een slanke vrouw staat voor de spiegel en doet een oorbel in. Het is het favoriete model van Breitner, de jonge hoedenverkoopster Geesje Kwak. We zien haar op de rug, maar in de spiegel is haar geconcentreerde gezicht zichtbaar. Ze draagt een blauwe kimono met daarop een patroon van bloemen. Om haar middel draagt ze een witte centuur. George Hendrik Breitner schilderde veelal voorstellingen van het stads- en straatleven van Amsterdam. Een bijzondere plaats in zijn oeuvre heeft de serie schilderijen met meisjes in kimono, waartoe ook dit schilderij behoort. In de tweede helft van de 19de eeuw groeide de belangstelling in Europa voor de Japanse kunst. Op de Wereldtentoonstellingen werden Japanse kunstvoorwerpen getoond en er werden tentoonstellingen met Japanse prenten georganiseerd. Kunstenaars als Monet, Manet en Van Gogh raakten hierdoor geïnspireerd. In zijn schetsboeken noteerde Breitner vlak na 1890 een aantal titels van boeken over Japanse kunst en cultuur. Ook hij verdiepte zich dus in de Japanse kunst. Het is ook in deze periode dat hij zijn schilderijen met meisjes in kimono maakt.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Het oorringetje
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort
Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte Error: 57,5 is not a valid BCD value cm
Hoogte Error: 84,5 is not a valid BCD value cm
Makers Schilder: George Hendrik Breitner
Inventarisnummer St 95
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen. Schenking W.H. de Monchy en Erasmusstichting, 1952
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1952
Vervaardigingsdatum in 1893
Interne tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
De collectie als tijdmachine (2017)
Lievelingen (2024)
Externe tentoonstellingen Boijmans bij de Buren - REMIX ROTTERDAM, Boijmans X Wereldmuseum (2020)
Kinderen van de Haagse School (2023)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Alles over de maker

George Hendrik Breitner

Rotterdam 1857 - Amsterdam 1923

George Hendrik Breitner werd voornamelijk beroemd met zijn schilderijen van het Amsterdamse stadsleven. Hij studeerde onder meer aan de Haagse Academie, de...

Bekijk het volledige profiel