:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Allegory of Patience and Faith

Allegory of Patience and Faith

Paulus de Kempenaer (in 1600-1606)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Allegory of Patience and Faith
Material and technique Pen and brown ink and gold paint, gray and green wash, framing lines with the pen in brown ink (cutt off at the upper and lower edges)
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 298 mm
Width 189 mm
Artists Draughtsman: Paulus de Kempenaer
Accession number PdK 1 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in 1600-1606
Signature 'Kampeneere Pingebat / Et Scribebat Rotterodami 13.Aug: 1600' signed and dated (at lower right, in pen and brown ink)
Watermark none
Inscriptions see catalogue entry
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 455; Cat. 1869 no. 335; cat. 1901, no. 410 (fl. 5,-)
Material
Object
Technique
Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Grey wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Van Paulus de Kempenaer kennen we diverse tekeningen en emblemen, op losse bladen of opgenomen in manuscripten, die zich vaak moeilijk precies laten duiden.1 Deze Rotterdamse tekening werd in de summiere bestandscatalogus uit 1852 eenvoudigweg aangeduid als ‘Eene zinnebeeldige Teekening’. Tekst voert hier echter de boventoon: het blad bevat diverse gekalligrafeerde diverse teksten, spreuken en Bijbelse referenties, waarvan de exacte betekenis niet in een oogopslag duidelijk is. Wat de interpretatie bemoeilijkt, is dat de teksten in beide kantlijnen geschreven zijn in een bijzonder klein en kriebelig handschrift, wat ze grotendeels onleesbaar maakt.2

Op de tekening staat tweemaal de datum 13 augustus 1600, namelijk op de sokkel in de bovenste helft van de voorstelling en rechtsonder, bij de signatuur van De Kempenaer. Daarnaast zijn er nog drie data geschreven: 3 januari 1606 (in het kleine opschrift boven de cartouche met het opschrift Gherechticheit), 8 april 1606 (halverwege de tekst in de linkerkantlijn op de onderste helft van de voorstelling) en 4 juli 1606 (geheel linksonder, in een lichtere kleur inkt). Dit duidt erop dat de kunstenaar zijn blad zes jaar na het ontstaan ervan, van aanvullingen voorzag.

De voorstelling bestaat uit twee delen. Bovenaan staat het motto: Onthoūdt ū van allen boosen schijn. Thessaloníca.5/.x 22./Eccl.3 Daaronder leidt Gerechtigheid – verbeeld door een naakt kind met een palmtak der overwinning in de hand – de Reden met zich mee, gepersonifieerd door een ram.4 Links daarvan staat een sokkel met het opschrift: Term:/en:of:/t pale/der/Paci:/en:/tie./13. a:/ugu/sti/16/00 – ofwel, de sokkel van de Lijdzaamheid of het Geduld. Op de sokkel zit de personificatie van Geduld: een vrouw met lam op haar schoot en daarboven een oog omgeven door stralenkrans – het oog van God.5 Op de spreukband boven haar staat vincendo (‘door te overwinnen’ of ‘al overwinnende’), met daaronder – later aangebracht in pen en bruine inkt en deels onleesbaar – Sarai3 Jan. 1606./….6

Op de cartouche links van de sokkel staat de tekst:

Job.28./ Daer is een plaetse/ daermen Sapphir vint/ ende aerdeñ clompen/ daer goūdt is. den./ padt en heeft geen vogel/ gehent ende geens/ giers ooge gesien/die stoūte leeukens/ hebben daer niet op/ getreden ende geen/ leeuw heeft daerop gegaē.7

In de cartouche boven de ram staat:

prouerb.30/ Drij dingen hebben/ eenensijnen ganck ēn/ tvierde gaet gants wel/ den leeuw machtich on/ der de dierē ēn en heert hem/ niet om voor yemant, eenē/ hasewint van goede lendēn/ eñ eēnē RAM ende den coninc/ tegen de welcken hē niemat stel[..8

In de cartouche rechtsboven de ram staat: Hosrahna.apoc.6/12.9  En in de cartouche geheel rechts vervolgens:

Die oūerwint/ dien sal ick/ geuen te eten/ van den boom/ des leūens die/ midden inden/ paradyse is. Apoc/ 2.7.10

In de onderste helft van het blad luidt de centrale tekst:

Sūlck mensch’  Seght den wijsen/

Dūncken syne wegen Lecht/

Diens eijnde syn Siele tot der dood’eeūwich leijden/

Daerom oock xps hem den eenigen seght/

Als oock die waerheyt en d’leven in eeuwicheijden/

Būijten d’welcke, d’onse is vol van ijdelheijden/

En zoo wijt verscheijden, van Gods goetheyt voorwaer/

dat met geenerley quaden men can onderscheyden/

Des menschen boosheyt, en loosheyt voor en naer/

Als door eenen affgrondt als dat die scheūre. daer/

Lazarūs in Abraha schoot werd’ geuonden, ons aenwyst:/

Ghy menschen dan Schriftlyck, die dit verstaet claer,/

Uwen wech Insiet en In trouw’en Lieff d’oprijst:/

Want diess echt doet Gode naem weldoende pryst/

En sal syn geslecht S’heeren segen beerūen/  [= beërven]

Want niet batet goett, als hij sterūen moet, en die heele [getekend symbool voor wereld] deru[n]. [= derven]

 

Rechts in de kantlijn staan (onder een vrijwel onleesbare tekst) referenties naar Bijbelpassages:

Ecclessiasten 1./

Psalm 52.x 7./

Luca, 12.x.12.20.21./

[…] 26.x.9…

Luca.16x26/

Jeremia/

1 Corinthiërs 13/

Lucas 12 x 43

Linksonder in de kantlijn staat een verwijzing naar 1 Timotheüs 6, met daaronder in een lichtere kleur inkt:

O woud u god dy leeuw/

beswaert…..

.. 4.July 1606.11

De Kempenaer voorzag zijn emblemen vaker van een groot aantal Bijbelse referenties.12 In algemene termen is de boodschap van het Rotterdamse blad dat de mens zich moet onthouden van het kwaad en dat hij geduld, gerechtigheid en liefde moet nastreven, maar bovenal: dat alleen het geloof in God de enige weg is tot het eeuwige leven.

Deze boodschap past in de protestantse kringen waarin De Kempenaer verkeerde en sluit, door de grote nadruk op het Schrift, aan bij het bijbels humanisme van Erasmus. De Kempenaer stond bij het propageren van deze boodschap in woord en beeld niet alleen. Zo kennen we ook van de protestantse dichter, rederijker en prentenontwerper Willem van Haecht (ca. 1527- in of na 1583) – net als De Kempenaer aanhanger van Willem van Oranje en actief in Antwerpen in de jaren 1577-1580 – prenten die de nadruk leggen op lijdzaamheid, verdraagzaamheid en geloof in God en waarvan de onderschriften eveneens zijn doorspekt met Bijbelreferenties.13

Voor wie De Kempenaer dit kalligrafische blad maakte, is niet bekend. De latere aanvullingen doen vermoeden dat hij het in ieder geval de eerste zes jaar zelf bezat of er de beschikking over had.

Footnotes

<

1 Zie daarvoor Hamilton 1980 en Hamilton/Obbema 1991 (over drie emblemen van De Kempenaer opgedragen aan Petrus Plancius). Zie voor een tekening van de kunstenaar in Amsterdam, Rijksmuseum (inv. nr. RP-T-1955-35), Schapelhouman 1987, nr. 48.

2 Hetzelfde kriebelige handschrift treffen we bijvoorbeeld aan in een aantekenboek van De Kempenaer in Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1935-154, zie Schapelhouman 1987, nr. 48 (n. 3).

3 Dit opschrift (in pen en bruine inkt) is 1 Thessalonicenzen 5:22: ‘Onthoudt u van alle soorten van kwaad’. Wat met Eccl bedoeld is, is niet duidelijk.

4 Met in de cartouches respectievelijk (beide in pen en goudverf) Gherechticheit en Reden.

5 Het is moeilijk te zien, maar mogelijk is ter hoogte van haar borst een gevleugeld hart uitgebeeld.

6 Uit de groene wolk links komt een hand; onduidelijk is wat deze hand vasthoudt.

7 Job 28:1: ‘Er zijn er wel oorden, waar men het zilver te voorschijn brengt, en plaatsen, waar men het goud wast.’ Gevolgd door Job 28:7-8: Het pad daarheen – geen roofvogel kent het, het oog van de gier bespeurt het niet; de trotse dieren betreden het niet, de leeuw schrijdt er niet over.’

8 Spreuken 30: 29-31: ‘Deze drie hebben een statige tred, ja, vier een statige gang: de leeuw, de held onder de dieren, die voor niets of niemand terugdeinst; de windhond, of de geitebok en een koning wiens krijgsvolk met hem is.’

9 Inhoudelijk lijkt het aannemelijker dat hier Openbaring 5:12 bedoeld is: ‘Het Lam, dat geslacht is, is waardig te ontvangen de macht en de rijkdom, en de wijsheid en de sterkte, en de eer en de heerlijkheid en de lof.’

10 Openbaring 2:7: ‘Wie overwint, hem zal Ik geven te eten van de boom des levens, die in het paradijs Gods is.’

11 In de tekst in de linkerkantlijn zijn alleen een paar  woorden te ontcijferen, zoals Tyrany in de eerste regel en dwoordt Godts in de elfde regel.

12 Bijvoorbeeld in de drie emblemen die hij maakte voor Petrus Plancius, zie Hamilton 1991.

13 Zie Y. Bleyerveld, ‘Prints as perfect means of communication. Allegorical prints with moral and religious messages invented by Willem van Haecht’, bijdrage in: Bart Ramakers (ed.), Understanding Art in Antwerp. Classicising the Popular, Popularising the Classic (1540-1580), Leuven/Parijs 2011, pp. 93-107.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Paulus de Kempenaer

Brussel circa 1554 - Den Haag 1618

Bekijk het volledige profiel