:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Girl with a Doll, a Head of Christ and Two Male Heads

Girl with a Doll, a Head of Christ and Two Male Heads

Anoniem (in 1543)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Girl with a Doll, a Head of Christ and Two Male Heads
Material and technique Metalpoint on prepared paper, framing lines with the pen in brown ink (cut off for the most part)
Object type
Drawing (recto) > Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 102 mm
Width 142 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Previously attributed to: Jan Gossart
Accession number N 184 recto (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in 1543
Signature dated '15 / 43' (recto, at upper left/at upper right, in metalpoint)
Watermark none (vH, 5P)
Inscriptions '25' (verso, at lower right, in pencil), '206' (verso, at upper left, in pencil)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Eugène Rodrigues (1853-1928), Paris (L.897); (?) Art dealer Gustav Nebehay (1881-1935) [Nebehay 1983] to Edwin (1877-1971) and Carolina (born 1896) Czeczowicka-Reitlinger, Vienna, their sale, Berlin (Boerner/Graupe), 12 May 1930, no. 28, for RM 1.800 to art dealer Nicolaas Beets (1878-1963), Amsterdam [copy RKD], for Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem (L.1023a), 1930; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Brussels/Beijing 2007, nr. 42 (circle of Jan Gossaert)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Boon 1978, p. 211, under nr. 555 (anonymous)
Material
Object
Technique
Prepare > Prepared > Shaping techniques > General technique > Technique > Material and technique
Prepare > Prepared > Shaping techniques > General technique > Technique > Material and technique

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Deze tekening hoort bij een ander blad met schetsen in metaalstift van een vrouwenkop, een haan en een paard uit de verzameling Rodrigues, die samen in de Czeczowička-veiling werden verkocht (afb.). Beide bladen maakten vermoedelijk deel uit van hetzelfde tekeningenboek. Boon is van mening dat de tekeningen stilistisch verwant zijn aan zeven portretten in metaalstift die zich oorspronkelijk in de Skene-collectie bevonden en waarvan nu drie exemplaren in New York en één in Amsterdam zijn.1 Die portretten hebben ontegenzeggelijk een Italiaanse uitstraling, net als enkele van de studies hier, maar zijn beslist niet van dezelfde hand. De Skene-tekeningen zijn vrijer uitgewerkt en kwalitatief beter. De tekeningen kenden daarnaast een toeschrijving aan de omgeving van Jan Gossaert.2 Beide bladen zijn een goed voorbeeld van de invloed die de Italiaanse schilderkunst had op kunstenaars in de Nederlanden. Zo herinnert de vrouwenkop aan figuren van Leonardo da Vinci. Het werk van deze kunstenaar was vooral onder Zuidnederlandse schilders zeer populair. Zo raakten Antwerpse schilders, zoals Quinten Metsys (1456-1530) en Joos van Cleve (c. 1485-1540/41), bekend met zijn werk dankzij de positie van de stad Antwerpen als handelscentrum. Hierdoor kwam men eenvoudig in aanraking met uitheemse goederen, waaronder Italiaanse schilderijen. Ook buitenlandse schilders die in de Nederlanden werkten droegen bij aan de bekendheid van Leonardo. Zo was Ambrosius Benson, afkomstig uit Lombardije, de geboortestreek van Leonardo, lange tijd werkzaam in Brugge.

Dit blad is 1543 gedateerd. In relatie tot die datum doen de tekeningen ouderwets aan. Ze zijn gaan terug op onbekende oudere voorbeelden, die zo’n twintig jaar eerder moeten worden gedateerd. Zo zijn dergelijke naar elkaar toegebogen mannenhoofden te zien in de predella met Het laatste avondmaal van het Santa Maria della Pace-altaar van Joos van Cleve in Parijs, dat omstreeks 1525 wordt gedateerd.3 Ook de Christuskop met stralenkrans kan van een dergelijke voorstelling zijn afgeleid. Deze vertoont echter ook overeenkomsten met het zogenaamde ‘Christus als Verlosser’-type dat zo geliefd was bij Antwerpse kunstenaars actief rond 1520.4 Het licht gebogen vrouwenhoofd op de andere tekening doet weer denken aan de Madonna en kind in een landschap, waarvoor Quinten Metsys of een navolger een compositie van Leonardo als basis nam.5

Het meisje dat een pop in haar hand houdt past ook goed binnen de portretstijl van Joos van Cleve en andere Antwerpse kunstenaars, zoals de Meester van de vrouwelijke halffiguren (actief circa 1500-1530). Ook dit tafereel is mogelijk gebaseerd op een ouder voorbeeld.6

Footnotes

1 New York, Morgan Library, inv. nrs. I, 261-263; Stampfle 1991, nrs. 12-14, ills.; Rijksmuseum Amsterdam, inv. nr. RP-T-1948-417; Boon 1978, nr. 555, ill.

2 M.J. Friedländer in veilingcatalogus 12 mei 1930, onder nr. 27.

3 Parijs, Musée du Louvre, inv. nr. 1996, ill. Aachen 2011, p. 79, ill. 50.

4 Zie bijvoorbeeld Meester van de Mansi Magdalena, Christus als verlosser, Philadelphia, John G. Johnson Collection, inv. nr. Cat. 388, ill. Friedländer vol. VII, 1971, pl. 78, ill. 93.

5 Poznan, Muzeum Narodowe w Poznaniu, inv. nr. MO 114. Afgebeeld in: Friedländer vol. VII, 1971, pl. 24, ill. 19. Over toeschrijving van dit schilderij: Silver 1984, pp. 231-242, Supp. D (twijfelachtig Metsys).

6 Eén van de dochters van Philips de Schone, die is afgebeeld op een drieluikje met de drie oudste kinderen van deze koning, gedateerd 1502, houdt een zelfde soort pop vast. Wenen, Kunsthistorisches Museum, inv. nr. , ill. Haarlem/Antwerp 2000, p. 90, nr. 3a.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist