:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Mountain Landscape with the Flight on the Rest into Egypt

Mountain Landscape with the Flight on the Rest into Egypt

Pseudo-Vinckboons (in 1625)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Mountain Landscape with the Flight on the Rest into Egypt
Material and technique Black chalk, pen and brown ink, brown wash and green wash (in places)
Object type
Drawing (recto) > Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 187 mm
Width 262 mm
Artists Draughtsman: Pseudo-Vinckboons
Previously attributed: Anoniem
Accession number N 162 recto (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in 1625
Signature none
Watermark initials GP or GB surmounted by a trefoil (fragment, top part, on the lower left edge, on P2 from below; vV, 8P, octavo, very fine), similar to Churchill 503 (Italian, recorded 1650) [for image click thumbnail above the 'zoom in' option]
Inscriptions '2 februarius' [2 in mirror image] (verso, at upper centre, in pen and brown ink)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark A. Politzer (L.2037), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Prof. Dr. Adam Politzer (1835 1920), Vienna; Franz W. Koenigs (1881 1941), Haarlem; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object
Technique
Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Op de voorzijde van dit blad is links op voorgrond de Vlucht naar Egypte uitgebeeld: Maria zit met het Christuskind op een ezel, die wordt geleid door Jozef. Zij staan op het punt een afgodsbeeld te passeren – schetsmatig getekend, hoog op een dunne sokkel – dat prompt naar beneden valt. Het betreft hier een legende die is ontleend aan het apocriefe Evangelie naar Pseudo-Mattheüs en als motief regelmatig in de zestiende-eeuwse, Nederlandse kunst voorkomt.1 De vlucht speelt zich af in een fantasielandschap met bergen, een burcht, een stad en schepen in een haven. De hoge rotspartijen en verspreid liggende bebouwing sluiten aan op de landschappen die vanaf de eerste decennia van de zestiende eeuw in de Zuidelijke Nederlanden getekend en geschilderd werden. De grote boogbrug op achtergrond, links van het midden, is een motief dat ook voorkomt in het Errera-album.2

De keerzijde van het blad toont een landschap dat blijkens het opschrift en het bijgetekende sterrenbeeld Vissen bedoeld is als de tweede voorstelling in een reeks met de Twaalf Maanden. Door het schetsmatige karakter is moeilijk te onderscheiden of de uitgebeelde figuren seizoensgebonden activiteiten verrichten. Vermoedelijk wordt links hout binnengehaald, opdat binnen de haard kan branden, en vinden rechts de eerste werkzaamheden op het land plaats.

Hoogstwaarschijnlijk zijn beide voorstellingen van dezelfde hand, al is de verso krachtiger opgezet. Door de overtuigender dieptewerking is deze het meest geslaagd van de twee. De losse manier van tekenen, met snel opgezette figuren en wassingen, is kenmerkend voor de stijl van de Meester van het Hermitage Schetsboek, ofwel Pseudo-Vinckboons.3

Footnotes

1 Hall 1974, p. 175. Zie het schilderij Landschap met de Vlucht naar Egypte van Abel Grimmer, gedateerd 1608, ’s-Hertogenbosch, Noordbrabants Museum, inv. nr. 11.358; ’s-Hertogenbosch/Louvain 2002, nr. 59.

2 De boogbrug komt in het Errera-album bijvoorbeeld voor op fol. 35 en fol. 102. Zie voor het Errera-album de inleiding bij inv. nrs. N 143, N 15, N 172, N 171, N 16, N 96, D I 144 en N 46.

3 Vergelijk voor de figuurtjes en het paard (op verso, links) bijvoorbeeld de tekening Gewapende ruiters, zich verzamelend bij een boszoom in Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1978-90, zie Niemeijer 1978.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Pseudo-Vinckboons

werkzaam 1575-1624

Bekijk het volledige profiel